Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-19, 13:28
  #1
Medlem
Jag har inga finans intressen egentligen, utan vill köpa en fastighet med ägande tomt, men vill inte att det står "clintol äger 1 fastighet" på merinfo mfl.

Hur gör jag? Vad kostar det?


Jag citerar från ett annat flashback inlägg:
Citat:
Vill du äga en fastighet anonymt så görs det bäst via utländsk stiftelse eller dylikt. Sätt upp en holländsk stitching eller Gibraltar-trust som köper fastigheterna i Sverige. Ingen får veta vem som ligger bakom stiftelsen.
Citera
2017-09-19, 13:53
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clintol
Jag har inga finans intressen egentligen, utan vill köpa en fastighet med ägande tomt, men vill inte att det står "clintol äger 1 fastighet" på merinfo mfl.

Hur gör jag? Vad kostar det?


Jag citerar från ett annat flashback inlägg:

Förvaltningskostnad ligger på ca 0.25-2.5% om året av totala värdet av tillgångarna. Sedan viss minimum summa, sedan alla juridiska omkostnader.

Sedan har välja land olika regler vad som gäller vem som juridiskt sätt får äga fastigheter / mark.
Citera
2017-09-24, 19:39
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av syserror
Förvaltningskostnad ligger på ca 0.25-2.5% om året av totala värdet av tillgångarna. Sedan viss minimum summa, sedan alla juridiska omkostnader.

Sedan har välja land olika regler vad som gäller vem som juridiskt sätt får äga fastigheter / mark.

så hur går man till väga för att starta en stiftelse? Hittade några sidor där ville dom har 10 000 kr för att regga en sådan åt en, låter fuffens...
Citera
2017-09-25, 08:24
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clintol
så hur går man till väga för att starta en stiftelse? Hittade några sidor där ville dom har 10 000 kr för att regga en sådan åt en, låter fuffens...

Finns flera länder där det billigt registrera en Trust men kommer ändå inte fungera.

Du behöver en jurist som först i främst skriver en korrekt Trust deed. Sedan kan du inte vara Trustee själv.

Och du behöver ha i vettigt land där Trustee är reglerad och skyddad via lagen. Även stabil Trust lagstiftning i sig.

Sedan som sagt måste du kontrollera gällande lagar i land du ska köpa fastighet vad som gäller innan.
Citera
2017-10-02, 15:16
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av syserror
Finns flera länder där det billigt registrera en Trust men kommer ändå inte fungera.

Du behöver en jurist som först i främst skriver en korrekt Trust deed. Sedan kan du inte vara Trustee själv.

Och du behöver ha i vettigt land där Trustee är reglerad och skyddad via lagen. Även stabil Trust lagstiftning i sig.

Sedan som sagt måste du kontrollera gällande lagar i land du ska köpa fastighet vad som gäller innan.


Jag har fått en massa tips på att detta skulla vara rätt metod för anonymt husägande i Sverige. Men vad kan man annars göra?
Citera
2017-10-02, 16:39
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clintol
Jag har fått en massa tips på att detta skulla vara rätt metod för anonymt husägande i Sverige. Men vad kan man annars göra?

Många nya lagar med i världen som gör möjlighet bli anonym minskad. Även om du fortfarande har skyddet kvar.

Kommer krävas flera steg med för dölja dig, samt olika bolag framför.

Och skulle nog rekomdendera en Foundation i slutet istället för en Trust. Eller även använda en PTC i allt.
Citera
2017-10-02, 17:35
  #7
Medlem
trottwells avatar
Anonym men ändå inte

Citat:
Ursprungligen postat av clintol
Jag har inga finans intressen egentligen, utan vill köpa en fastighet med ägande tomt, men vill inte att det står "clintol äger 1 fastighet" på merinfo mfl.

Hur gör jag? Vad kostar det?


Jag citerar från ett annat flashback inlägg:
Citat:
"Vill du äga en fastighet anonymt så görs det bäst via utländsk stiftelse eller dylikt. Sätt upp en holländsk stitching eller Gibraltar-trust som köper fastigheterna i Sverige. Ingen får veta vem som ligger bakom stiftelsen."

Du kan möjligen uppnå formell anonymitet genom stiftelse eller bolag utomlands, men du undgår inte nyfikna grannar, myndigheter, dagispersonal etc. Det finns människor som roar sig med att kolla upp andra och prata om det med alla som vill höra på och höra på är det många som vill.
"Har du hört, Clintol har en stiftelse i Gibraltar" du kan bli ett samtalsämne i kvarteret, jag säger inte att det blir så, men du måste ta med detta i beräkningen.
__________________
Senast redigerad av trottwell 2017-10-02 kl. 17:56.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback