Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-19, 12:14
  #1
Medlem
Var hos en läkare. Han verkade duktig, var konkret och relevant. Hittade snabbt min journal på datorn.
Mina problem var magen - han slängde ett öga på sin stora skärm. Och så sa han - jag ser inte att du äter några antidepressiva. Med ett förvånat uttryck i ansiktet.
Nej sa jag psykiskt mår jag bra. Tar bara mot högt blodtryck.
Han verkade ju vettig i övrigt - Men varför förväntade han sig att jag skulle stå på antidepressiva. Min fundering är att läkarna ser det som normalt att man äter antidepressiva. Kan det vara så?
I så fall - vem är det som är frisk och vem är sjuk?
Citera
2017-09-19, 12:37
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Var hos en läkare. Han verkade duktig, var konkret och relevant. Hittade snabbt min journal på datorn.
Mina problem var magen - han slängde ett öga på sin stora skärm. Och så sa han - jag ser inte att du äter några antidepressiva. Med ett förvånat uttryck i ansiktet.
Nej sa jag psykiskt mår jag bra. Tar bara mot högt blodtryck.
Han verkade ju vettig i övrigt - Men varför förväntade han sig att jag skulle stå på antidepressiva. Min fundering är att läkarna ser det som normalt att man äter antidepressiva. Kan det vara så?
I så fall - vem är det som är frisk och vem är sjuk?

Vet du vilken info vården har om dig?

Kanske stod det i deras system att du tidigare varit deprimerad, varpå en fråga om medicinering är befogad?
Citera
2017-09-19, 12:45
  #3
Medlem
Frågan är varför du inte frågade läkaren utan frågar Flashback?
Citera
2017-09-19, 19:50
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Och så sa han - jag ser inte att du äter några antidepressiva. Med ett förvånat uttryck i ansiktet.

Bättre att fråga läkaren istället för ett forum där ingen var med. Det kan ju röra sig om vad som helst, läkaren kan ha hört fel och tyckts sig höra att du äter det ex.
Citera
2017-09-19, 20:07
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thensome
Bättre att fråga läkaren istället för ett forum där ingen var med. Det kan ju röra sig om vad som helst, läkaren kan ha hört fel och tyckts sig höra att du äter det ex.
Det jag var ute efter är om någon annan har erfarenheter liknande mina.
Citera
2017-09-19, 21:23
  #6
Medlem
Jeremiadlantents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Var hos en läkare. Han verkade duktig, var konkret och relevant. Hittade snabbt min journal på datorn.
Mina problem var magen - han slängde ett öga på sin stora skärm. Och så sa han - jag ser inte att du äter några antidepressiva. Med ett förvånat uttryck i ansiktet.
Nej sa jag psykiskt mår jag bra. Tar bara mot högt blodtryck.
Han verkade ju vettig i övrigt - Men varför förväntade han sig att jag skulle stå på antidepressiva. Min fundering är att läkarna ser det som normalt att man äter antidepressiva. Kan det vara så?
I så fall - vem är det som är frisk och vem är sjuk?


Om jag gissar kan det vara för att du haft mycket besvär med IBS. En behandling som då kan hjälpa många är SSRI (antidepressiva), för dess effekt på nervsystemet i tarmen. Man kan alltså använda SSRI för annat än depression så att säga.
Citera
2017-09-20, 23:02
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jeremiadlantent
Om jag gissar kan det vara för att du haft mycket besvär med IBS. En behandling som då kan hjälpa många är SSRI (antidepressiva), för dess effekt på nervsystemet i tarmen. Man kan alltså använda SSRI för annat än depression så att säga.
Tack för informationen. Vet inte vad det är - men jag är under utredning.
Citera
2017-09-21, 00:41
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slemboll
Frågan är varför du inte frågade läkaren utan frågar Flashback?

Sannolikt för att det är extremt svårt att hitta en engagerad läkare i dagens samhälle, tyvärr. Visst finns där oftast kunskap, och visst borde det fungera i den mån att man borde känna sig trygg med att fråga sin läkare, men tyvärr. Tvivel ska alltid finnas, lita aldrig på ett system och människor - vi är bara människor.

Varför fråga Flashback?

Kan man sålla så finns alltid lekmän med sunt förnuft och tillräcklig intelligens att ge tips och råd som inte ens en oengagerad läkare skulle kunna ge. Att lita blint på läkare (någon) är att ge sig ut på tunn is. Var påläst, bilda dig en uppfattning och fråga sedan flera oberoende parter. Med denna grund kan du förhoppningsvis dra en genomsnittlig slutsats om vad som är mest sannolikt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback