2017-09-18, 18:02
Medlem
Är ca 180 cm lång och väger just nu 85 kg.

Har väldigt lite muskler så lite styrketräning skulle absolut inte skada. Men nu är mitt mål framför allt att få bort ölmagen. (Visst går det snabbare med styrketräning men tänker inte göra det nu)

Jag brukar gå ner ca 1 kg / veckan och det är lite för mycket tycker vissa men det fungerar för mig. Visst går jag hungrig men det tål jag. Och ev muskelförtvining gör mig ingenting då jag knappt har muskler till att börja med

Jag kommer göra en egen variant av lchf och hurtiga promenader innan frukost / mtb turer och lite periodisk fasta. Överlag välja att äta väldigt lite kolhydrater.

Jag har några funderingar.

1. Finns det någon risk utöver att tappa muskler vid snabb viktnedgång och ev trötthet?
2. Blir kroppen extra mottaglig för fettlagring efter man gjort en snabb viktnedgång eller spelar det ingen roll om det går snabbt eller långsamt?

Några tips i övrigt?
Citera
2017-09-18, 18:13
Medlem
jpettersson1991s avatar
1. Nej, dock förstår jag inte varför man inte vill behålla så mycket muskler som möjligt vid en viktnedgång, då en viktnedgång med styrketräning och proteinrik kost gör att viktnedgången består utav enbart fettmassa i princip, vilket är gynnsamt för kroppssammansättningen.

2. Är det främst fett du gått ned så är det även fett du lägger på dig igen vid en överätning, bästa är att inte lägga på sig dom där "extra" kilon från början.
Citera
2017-09-18, 18:40
Medlem
franges avatar
Börja styrketräna och bygg muskler. Muskler behöver bränsle - så mer muskler betyder ökad förbränning -> lättare att förbränna fettet. Gissa varför stora muskelberg som exempelvis Hafþór Júlíus Björnsson (The Mountain i Game Of Thrones) äter enorma mängder mat varje dag jämfört med vad medelsvensson gör...
Citera
2017-09-18, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
1. Nej, dock förstår jag inte varför man inte vill behålla så mycket muskler som möjligt vid en viktnedgång, då en viktnedgång med styrketräning och proteinrik kost gör att viktnedgången består utav enbart fettmassa i princip, vilket är gynnsamt för kroppssammansättningen.

2. Är det främst fett du gått ned så är det även fett du lägger på dig igen vid en överätning, bästa är att inte lägga på sig dom där "extra" kilon från början.

När du säger överätning.... Hur menar du då? Att jag börjar äta/dricka för mycket igen så att det blir överskott kalorier = fett på kroppen.

Det gäller väl för alla? Oavsett om man gått ner i vikt mycket innan eller inte?
Citera
2017-09-18, 18:57
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twotwotwo
När du säger överätning.... Hur menar du då? Att jag börjar äta/dricka för mycket igen så att det blir överskott kalorier = fett på kroppen.

Det gäller väl för alla? Oavsett om man gått ner i vikt mycket innan eller inte?

Med överätningen menar jag kaloriöverskott. Ja, det gäller alla, det som skiljer är mängden fett man lägger på sig. Den som tidigare vart överviktig kommer lägga på sig en större mängd fett jämfört mot en person som vart smal hela livet (även andra faktorer spelar roll). Finns en bra artikel angående detta, den är lång, men helt klart läsvärd.

http://tyngre.se/artiklar/en-gaang-tjock-alltid-tjock/
Citera
2017-09-18, 19:05
Medlem
Citat:

Jpettersson1991 tappade tråden något och gjorde dig lite förvirrad. Det är lika optimalt att du lägger på dig fett nu som när du precis gått ner i vikt. Hur snabbt du gått ner är helt irrelevant. Ju snabbare, desto bättre givetvis. Skit i om du tappar några gram muskler. Är du ingen kroppsbyggare så skiter du blanka fn i detta och det är bara vi kroppsbyggare som tjatar att man ska styrketräna samtidigt. Vi är för insnöade helt enkelt.

Ang fråga 1 så kan man skada kroppen genom att få brist av olika näringsämnen tex eller olika typer av missbruk. Du låter som en vanlig Svensson och behöver inte oroa dig. Ont i huvudet osv är första symptomen att man slarvar. Fortsätter du ignorera sådana tecken så åker du tillslut på allvarligare saker. Så chilla och gå ner.
Citera
2017-09-18, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Jpettersson1991 tappade tråden något och gjorde dig lite förvirrad. Det är lika optimalt att du lägger på dig fett nu som när du precis gått ner i vikt. Hur snabbt du gått ner är helt irrelevant. Ju snabbare, desto bättre givetvis. Skit i om du tappar några gram muskler. Är du ingen kroppsbyggare så skiter du blanka fn i detta och det är bara vi kroppsbyggare som tjatar att man ska styrketräna samtidigt. Vi är för insnöade helt enkelt.

Ang fråga 1 så kan man skada kroppen genom att få brist av olika näringsämnen tex eller olika typer av missbruk. Du låter som en vanlig Svensson och behöver inte oroa dig. Ont i huvudet osv är första symptomen att man slarvar. Fortsätter du ignorera sådana tecken så åker du tillslut på allvarligare saker. Så chilla och gå ner.

Ok! Ja det är lite så jag uppfattat det, att den där muskelförlusten man gör egentligen bara berör kroppsbyggare. Men självklart är det bäst att behålla så mycket muskler som möjligt. Men jag har aldrig haft någon musklig kropp så för mig gör det varken till eller från.

Japp huvudvärken är ett tydligt tecken förstås.

Måste nämna också att var det krävs otroligt lite mat för att kroppen ska fungera hur bra som helst. Är väldigt tydligt vilka onödiga mängder mat jag proppar i mig.

Då jag inte väger maten har jag ingen koll på antalet kcal men jag äter numera mycket mer nyttigt och mindre portioner, inget socker och mindre kolhydrater. Men rör mig mycket mer ... Det ger resultat.

Tips på vitaminer som det kan bli brist på vid viktnedgång?
Citera
2017-09-18, 20:02
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ok! Ja det är lite så jag uppfattat det, att den där muskelförlusten man gör egentligen bara berör kroppsbyggare. Men självklart är det bäst att behålla så mycket muskler som möjligt. Men jag har aldrig haft någon musklig kropp så för mig gör det varken till eller från.

Måste nämna också att var det krävs otroligt lite mat för att kroppen ska fungera hur bra som helst. Är väldigt tydligt vilka onödiga mängder mat jag proppar i mig.

Då jag inte väger maten har jag ingen koll på antalet kcal men jag äter numera mycket mer nyttigt och mindre portioner, inget socker och mindre kolhydrater. Men rör mig mycket mer ... Det ger resultat.

Äter man en någorlunda blandad kost så får man i sig fullt tillräckligt, ät gärna en variation av frukt och grönt också.
Citera
2017-09-18, 20:02
Medlem
Citat:

Mjo, bry dig inte om musklerna så mycket. Om du inte går ner på vatten så blir inte muskelförlusten så stor.

Att du får huvudvärk kan bero på så enkla saker att du väntar för länge med att dricka vatten eller väntar för länge innan du äter.
Ägg innehåller de flesta vitaminer, så jag skulle kunna rekommendera att äta några ägg varannan dag eller liknande. Men det går ju bra med mjölk, grönsaker, bra fetter från raps eller om du inte gillar ägg så kan du laga mina goda pannkakor som jag själv åt nu när jag tappade 4kg på 3 veckor. Nästan bara ägg och mjölk, men smakar som riktiga pannkakor och mättar som fn. Nyttigt som fn också.

Sätt på stora plattan på 6an av 12. Skynda sen att blanda ihop detta recept på ca 750 kcal totalt.

3dl mjölk
0.5 dl mjöl
Vispa
I med 7 ägg
Vispa
Salta
Vispa

Smält riktigt smör i stekpannan. Så fort smöret smält så häll i en del av smeten, typ 40% och ställ klockan på 12 min. Så fort den går att vända på så ska du vända den, på min platta tar det 12 min. Vänd och stek i 3 min.
Lite socker eller sylt och sen kan man äta. =) Snåla inte med smöret. Ta iaf 5-7 gram per pannkaka då smöret gör väldigt mycket för smaken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in