• 1
  • 2
2017-09-18, 17:51
Medlem
Har just nu ett sparande på kanske 2-3k i månaden, men skulle kanske kunna spara 5k om jag slutade köpa skitsaker, dock är det lätt att det blir så, man köper en frukost på macken, en loka, osv.

Därför tänkte jag, om jag tar ut detta i kontanter och lägger hemma på ett bra och säkert ställe, så har jag inte tillgång till de, jag använder aldrig kontanter annars, inte använt svenska kronor som kontanter sedan jag var 13-14 år kanske, utan endast om man är utomlands kontanter används.

Är detta en dålig idé? Isånnafall, varför?
Kommer banken vägra sätta in mina pengar om jag kommer om något år med 50-100k i kontanter?
Kan jag stödja det med mina bankomatuttag?
Citera
2017-09-18, 17:54
Medlem
sonofnatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catch22
Har just nu ett sparande på kanske 2-3k i månaden, men skulle kanske kunna spara 5k om jag slutade köpa skitsaker, dock är det lätt att det blir så, man köper en frukost på macken, en loka, osv.

Därför tänkte jag, om jag tar ut detta i kontanter och lägger hemma på ett bra och säkert ställe, så har jag inte tillgång till de, jag använder aldrig kontanter annars, inte använt svenska kronor som kontanter sedan jag var 13-14 år kanske, utan endast om man är utomlands kontanter används.

Kommer banken vägra sätta in mina pengar om jag kommer om något år med 50-100k i kontanter?

Varför sluta unna dig ?
Räcker väl å spara 3 k i månaden .
Livet kan ta slut imon .

Smörgåsen på macken ger dig energi som gör att du jobbar bättre å e mer positiv under dagen .
Citera
2017-09-18, 17:56
Medlem
Varför vill du ha ditt sparande i kontanter?
Citera
2017-09-18, 17:58
Medlem
elmhedens avatar
Citat:

Ja de kommer ifrågasätta detta. Du kan påvisa bankuttagen men inte att du faktiskt sparar pengarna. Om du ändå vill sätta in pengarna på bank, varför ens ta ut dom?
Citera
2017-09-18, 17:59
Medlem
PierreTanguys avatar
Banker vill knappt hantera kontanter idag, och du ska försöka komma in med x antal tusen utan något bevis på vad dem kommer ifrån om x antal år. Tror det är bättre att spara dem någonstans där du dessutom kan få lite utveckling på pengarna
Citera
2017-09-18, 18:02
Medlem
BernardLoutres avatar
Lite tråkigt ifall du skulle få inbrott.
Citera
2017-09-18, 18:04
Medlem
rostigamazons avatar
Citat:

Låter krångligt, ha kvar ditt personkonto, sen tar du bara ut en viss summa pengar varje månad som du får göra av med. Kolla in på den här tråden Vi som konsumerar mindre under 2018, så kan du få mer tips hur du kan spara pengar.
Citera
2017-09-18, 18:07
Medlem
FreeBirdSeeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elmheden
Ja de kommer ifrågasätta detta. Du kan påvisa bankuttagen men inte att du faktiskt sparar pengarna. Om du ändå vill sätta in pengarna på bank, varför ens ta ut dom?

Min farbror skulle sätta in bara 10K kontant på banken dom vart skit nojjiga och det va nästan som att sitta i förhör med alla frågor.
Citera
2017-09-18, 18:46
Medlem
dwgs avatar
Finns en app som gör det saken typ men pengarna går direkt till sparkontot.

Färdiga belopp på snabb inköp

Kaffe 15
Kaffe/bulle 35 mm mm

Ska finnas om du hoppar duchen en dag så spar du 1kr. Men bara om du trycker i appen

Vet inte vad den heter men känner några som har
Citera
2017-09-18, 18:49
Medlem
noonis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FreeBirdSeed
Min farbror skulle sätta in bara 10K kontant på banken dom vart skit nojjiga och det va nästan som att sitta i förhör med alla frågor.

Samma sak hände mig när jag skulle sätta in 7000 på handelsbanken, men på Swedbanks insättningsautomater har jag matat in väldigt mycket mer utan att få en enda fråga. (3-4 år sedan)
Citera
2017-09-18, 19:56
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Det dåliga med idén är ju att du ej får ränta på pengarna. Du förlorar rätt mycket på det.

Om du ändå väljer kontanter så kan du ju bara konsumera dom den dagen du anser att du sparat nog. I och med det så stannar det ju kvar en massa pengar på ditt lönekonto då du ej handlar mat etc. Då slipper du fylla i formulär och svara på frågor hos banken.
Citera
2017-09-18, 20:07
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Det finns inga fördelar med att spara i kontanter.

I ett scenarion där man försöker rädda skuldbubblan genom rejält negativa räntor så kommer man samtidigt att "konfiskera" alla kontanter ändå.

Nackdelarna är däremot många. Stöldrisk, krångel senare när det misstänks vara svarta pengar osv.
Idag är räntan ganska ointressant men vid en ränteuppgång så vill du ju sätta in alltihop på banken.

Ett anta tusen SEK kan väl vara bra att ha föt tillfälliga störningar i betalningssystemet men utäver det finns ingen anledning. Vill man garderas sig för större störningar så bör man åtminstone ha valutor med en högre stabilitet i kris som Dollar, Euro, CHF och liknande.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in