2017-09-18, 06:24
Medlem
Om man ska beskriva någon som är "abusive" mot sin partner i ett förhållande, vilket ord använder man då? (Inte våldsam)
Citera
2017-09-18, 06:29
Medlem
Jag hade använt "manipulativ", men svårt att säga. På vilket sätt är personen "abusive"? Det kan hjälpa oss att hjälpa dig.
Citera
2017-09-18, 06:34
Medlem
StefanHeterJags avatar
Har ett kränkande beteende mot sin partner?
Begår övergrepp mot sin partner?
Senast redigerad av StefanHeterJag 2017-09-18 kl. 06:37.
Citera
2017-09-18, 06:40
Medlem
Man KAN säga abusive. Sedan i nästa led kan man berätta om mera exakt på vilket sätt.
Citera
2017-09-18, 06:42
Medlem
Du kanske tänker på begreppet dysfunktionell familj? Ja det går att säga på engelska också, men då måste man förklara ännu mera.
Citera
2017-09-18, 06:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gotwin
Om man ska beskriva någon som är "abusive" mot sin partner i ett förhållande, vilket ord använder man då? (Inte våldsam)
Oförskämd är ett svenskt ord som bör passa. Sedan bör man som tidigare sagts beskriva på vilket personen är oförskämd.
Citera
2017-09-18, 08:02
Medlem
TheLightstones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farmor52
Oförskämd är ett svenskt ord som bör passa. Sedan bör man som tidigare sagts beskriva på vilket personen är oförskämd.

Nja, oförskämd hade jag översatt till ''rude''.

En man som misshandlar sin fru psykologiskt eller fysiskt är ''abusive''.

Två väldigt olika saker. Abusive skulle snarare översättas till manipulativ eller våldsam, finns inget bra ord på svenska direkt.
Citera
2017-09-18, 08:31
Medlem
Eoppoyzs avatar
Det är lite svåröversatt, men det kan betyda psykisk och/eller fysisk misshandel, främst inom relationer.
Citera
2017-09-18, 09:13
Medlem
Clidjurs avatar
Utnyttjande/Utnyttjare, kanske, har den där fina negativa klangen man troligtvis vill förmedla, klart "abusive" kan ju även implicera misshandel.

Alternativt, "hon är väldigt kuvad" eller kanske "hon har verkligen lindat honom runt sitt finger" beroende på vem som gör vad.
Senast redigerad av Clidjur 2017-09-18 kl. 09:16.
Citera
2017-09-18, 09:45
Medlem
Vänta, så det gäller inte en synonym till engelska, utan en bra översättning till svenska?
Vet ej varför jag fick för mig det gällde synonym till engelskan...

Misshandel föreslår jag. Och sedan får man förklara om det är fysisk eller psykisk misshandel. Ev sexuell misshandel...

Han håller på med psykisk misshandel av hustrun och barnen.

Dysfunktionell familj eller dysfunktionell person KAN användas i vissa sammanhang.
Citera
2017-09-18, 09:53
Medlem
förtrycker
Citera
2017-09-18, 10:20
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLightstone
En man som misshandlar sin fru psykologiskt eller fysiskt är ''abusive''.

Två väldigt olika saker. Abusive skulle snarare översättas till manipulativ eller våldsam, finns inget bra ord på svenska direkt.

Vad är en kvinna som gör det då?

Vad som sker i ett förhållande där någon beskrivs som »abusive« är att det pågår ett »systematiskt förtryck«. Svårigheten att hitta ett svenskt ord handlar om att det inte finns en vilja att sammanfatta allt som sker i ett enda ord. Det anses ge mer att beskriva händelser och situationer mångordigt och berättande eftersom det finns så många olika sätt att förtrycka en annan människa i en nära relation. Att det ensidigt skulle vara män som förtrycker kvinnor är en politisk agenda som fått enorm genomslagskraft och visar framför allt att människor sitter fast i ett stereotypt könstänkande.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in