• 1
  • 2
2017-09-17, 20:45
Medlem
Remuluss avatar
Haft en härlig eftermiddag i skogen med min fru där vi bl.a. plockade en hink lingon och nu är det dags att rensa dem. Tyvärr är vi är lite oense, återigen, om hur noga man behöver vara.

Har försökt Googla om man bör eller skall ta bort skaftet på varenda lingon när man gör lingonsylt, men inte hittat något om det. Självklart tar man ju bort löv, barr och annat skräp.

Med skaftet menar jag den lilla biten kvist (ca 0,5 - 2 mm) som blir kvar på vissa bär.

Min fru menar att man absolut skall ta bort alla när man gör sylt, medan jag däremot menar att man bara behöver ta bort de längsta och har kanske fel?

Anledningen till frågan är bland annat att jag tycker det är ett orimligt arbete att för hand ta bort alla skaft, ett och ett, och har redan föreslagit att vi gör saft på dem och köper färdigrensade utan skaft istället, om det nu finns sådana att få tag på.

Hur noga är ni med rensningen och finns det lingon utan skaft att köpa?
Citera
2017-09-17, 20:49
Citat:
Ursprungligen postat av Remulus
Haft en härlig eftermiddag i skogen med min fru där vi bl.a. plockade en hink lingon och nu är det dags att rensa dem. Tyvärr är vi är lite oense, återigen, om hur noga man behöver vara.

Har försökt Googla om man bör eller skall ta bort skaftet på varenda lingon när man gör lingonsylt, men inte hittat något om det. Självklart tar man ju bort löv, barr och annat skräp.

Med skaftet menar jag den lilla biten kvist (ca 0,5 - 2 mm) som blir kvar på vissa bär.

Min fru menar att man absolut skall ta bort alla när man gör sylt, medan jag däremot menar att man bara behöver ta bort de längsta och har kanske fel?

Anledningen till frågan är bland annat att jag tycker det är ett orimligt arbete att för hand ta bort alla skaft, ett och ett, och har redan föreslagit att vi gör saft på dem och köper färdigrensade utan skaft istället, om det nu finns sådana att få tag på.

Hur noga är ni med rensningen och finns det lingon utan skaft att köpa?

Förstår att det svider i huden(förhuden!) på er s. k "män" de svenska och som övertagit hela Feminismen, men din fru har faktiskt rätt.
Citera
2017-09-17, 20:52
Medlem
4yoonlys avatar
Nu har jag aldrig fått ihop en hink med lingon men kanske en halv... och har rensat dem väl...
Så enligt min åsikt har din fru rätt...
Citera
2017-09-17, 20:54
Medlem
Remuluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hee4r
Förstår att det svider i huden(förhuden!) på er s. k "män" de svenska och som övertagit hela Feminismen, men din fru har faktiskt rätt.

Har du vaknat på fel sida? Har personliga problem?
Oerhört otrevligt svar på frågan.

Skulle gärna vilja få svar från en normal människa istället, samt om det möjligen skulle kunna märkas i sylten om det finns kvar några skaft?
Citera
2017-09-17, 20:55
Medlem
Feministernas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hee4r

Nej det har hon inte.

Jag har själv plockat i flera år och vet att det smakar alldeles utmärkt med lite kvist .

Vad är det för fel på dig då? Är du utlänning eller...
Citera
2017-09-17, 20:56
Medlem
klybans avatar
Allt beror ju på hur det är efter man kokat sina lingon.
jag aldrig testat med skräp, men har svårt och tänka mig det är trevligt att få i munnen.
Och därför rensar jag lingon fullständigt ifrån skräp.
Så din fru anser jag har rätt.
Citera
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feministerna
Nej det har hon inte.

Jag har själv plockat i flera år och vet att det smakar alldeles utmärkt med lite kvist .

Vad är det för fel på dig då? Är du utlänning eller...
Inget av det man rensar bort påverkar smaken.
Citera
Medlem
BewilderedHulders avatar
Slarvpelle.
Lingonen ska rensas rakrena från skräp.
Citera
2017-09-17, 20:59
sitter och fantiserara om hur eran diskussion gått om detta,

TS: men älskling det kommer ta jätte lång tid att rensa alla, lingon, lite skaft skadar inte.
TSF: NEEEEj det ska inte vara några jävla skaft kvar på lingonen, ärru helt jävla skadad eller?
TS: nej, men då går jag och frågar flashback, punkt.

Ts: trådstartare
TsB: trådstartarensfrau.

var det något sånt ?

iallafall, det går bra att göra med skaften, mina föräldrar gör lingonsylt med skaft, men du känner av det ibland när du käkar det, men å andra sidan vem orkar stå en halv dag och ta bort skaften.. ?
men har ju viktigare saker för sig, som flashback t.ex
Citera
2017-09-17, 21:02
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Inte alls trevligt att få dessa stubbar i munnen när man äter sin frukostgröt med krösamoset.
Citera
2017-09-17, 21:03
Medlem
Feministernas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Allt beror ju på hur det är efter man kokat sina lingon.
jag aldrig testat med skräp, men har svårt och tänka mig det är trevligt att få i munnen.
Och därför rensar jag lingon fullständigt ifrån skräp.
Så din fru anser jag har rätt.

Nu är det ju inte skräp som löv eller kottar Ts pratar om. Utan den där lilla tåten som finns kvar på vissa lingon. När man kokar sylt på sådana lingon så mjuknar den "lilla" kvisten och märks knappt i maten. Jag har mycket erfarenhet av lingonplockning och vet vad jag 'pratar' om.
Citera
2017-09-17, 21:10
Medlem
Remuluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OnlyTimeWillTell
sitter och fantiserara om hur eran diskussion gått om detta,

TS: men älskling det kommer ta jätte lång tid att rensa alla, lingon, lite skaft skadar inte.
TSF: NEEEEj det ska inte vara några jävla skaft kvar på lingonen, ärru helt jävla skadad eller?
TS: nej, men då går jag och frågar flashback, punkt.

Ts: trådstartare
TsB: trådstartarensfrau.

var det något sånt ?

iallafall, det går bra att göra med skaften, mina föräldrar gör lingonsylt med skaft, men du känner av det ibland när du käkar det, men å andra sidan vem orkar stå en halv dag och ta bort skaften.. ?
men har ju viktigare saker för sig, som flashback t.ex

!!!

Nej riktigt så var det inte men skulle givetvis kunna vara så. Verkligen underhållande att läsa ditt svar. Tack för ett humoristiskt svar!

Har fått lära mig av min mormor som rensade bort de flesta och största skaften, men inte alla. Min frus mamma rensade bort alla!

10 liter lingon är många och med en hastighet av ca 1 dl i timmen lär vi vara färdiga i mitten av nästa vecka.

Kanske bara jag som är lite lat?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in