2017-09-17, 15:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av obisvenkanobi
nu handlar det ju inte strikt om avundsjuka utan om att man blir beskattad till döds för att försörja många individer som med stor sannolikhet aldrig kommer att bidra... inte ens har ett intresse av att bidra...

lösningen är enkel dra ner på bidragssystemen...

Det är bara pengar. Inte så bara kanske. Pengar behövs till vård, pensioner, polis och skola och infrastruktur.

Det viktiga är förlusten av livskvaliteten när det vita Sverige förvandlas till det nya, främst asiatiska landet. Grannen har huset till försäljning. De som går förbi mig där jag sitter, det är en hel del invandrare och jag kan bara beklaga. Mitt bostadsområde kommer att falla det också. Det är alltid bara en tidsfråga.
Citera
2017-09-17, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aloe-Blacc
Vissa av lägenheterna i Malmö är köpta för flera årtionden sen, dessutom äger fortfarande kommunerna lägenheterna och hade du läst artikeln som du länkade till, då hade du även märkt det faktum att kommunen när som helt kan sälja av lägenheterna, vilket de ska göra i Malmö.

Ja under förutsättning att ingen bor där med besittningsrätt... har du en barnfamilj i lgh så har den besittningsrätt och det krävs mycket att få ut den.. det måste upp i hyresnämnden.. så de har väl 1 år till om de vägrar flytta ut...

http://jagvillhabostad.nu/leta-bostad/allmant-om-att-hyra-bostad/besittningsratt/
Senast redigerad av obisvenkanobi 2017-09-17 kl. 15:20.
Citera
2017-09-17, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Det är bara pengar. Inte så bara kanske. Pengar behövs till vård, pensioner, polis och skola och infrastruktur.

Det viktiga är förlusten av livskvaliteten när det vita Sverige förvandlas till det nya, främst asiatiska landet. Grannen har huset till försäljning. De som går förbi mig där jag sitter, det är en hel del invandrare och jag kan bara beklaga. Mitt bostadsområde kommer att falla det också. Det är alltid bara en tidsfråga.

Pengar kan man mäta, det svåra är att mäta vad som händer med den ekonomiska "maskinen" Sverige, när tillit och lutheranska värderingar raderas ut. Vänstern kan skratta åt detta "småborgerliga" påstående tills den dag "maskinen" inte mäktar med att generera deras bidrag...
Senast redigerad av obisvenkanobi 2017-09-17 kl. 15:26.
Citera
2017-09-17, 16:25
Medlem
Citat:
Ja under förutsättning att ingen bor där med besittningsrätt... har du en barnfamilj i lgh så har den besittningsrätt och det krävs mycket att få ut den.. det måste upp i hyresnämnden.. så de har väl 1 år till om de vägrar flytta ut...

http://jagvillhabostad.nu/leta-bostad/allmant-om-att-hyra-bostad/besittningsratt/

Finns inget som heter besittningsrätt om en bostadsägare vill sälja lägenheten i fråga.
En besittningsrätt ger dig inte rätt till ägandet, ägandet ligger fullt ut hos kommunen och de kan när de vill sälja sin lägenhet. Var får du allt detta nonsens i från? Sedan när innebar en besittningsrätt på bostadsrätter en makt att kunna stoppa försäljningar av bostäder? Något sådant existerar inte.
Citera
2017-09-17, 16:29
Medlem
Citat:
Finns inget som heter besittningsrätt om en bostadsägare vill sälja lägenheten i fråga.
En besittningsrätt ger dig inte rätt till ägandet, ägandet ligger fullt ut hos kommunen och de kan när de vill sälja sin lägenhet. Var får du allt detta nonsens i från? Sedan när innebar en besittningsrätt på bostadsrätter en makt att kunna stoppa försäljningar av bostäder? Något sådant existerar inte.

Det verkar stämma:
https://www.byggahus.se/ekonomi/fraga-experten/besittningsraett-vid-foersaeljning-av-bostadsraett.195912/

Då får vi hoppas vid maktskifte i kommunen att de säljer av alla dessa bostadsrätter, och bygger modulhus i Fisksätra bästa nyheten i dag

angående nonsens kunde du läsa min länk i tidigare inlägg angående begränsat besittningsrätt för andrahandsuthyrning... det var därifrån... ganska oklart beskrivet i denna
Senast redigerad av obisvenkanobi 2017-09-17 kl. 16:37.
Citera
2017-09-17, 16:56
Medlem
Citat:
Det verkar stämma:
https://www.byggahus.se/ekonomi/fraga-experten/besittningsraett-vid-foersaeljning-av-bostadsraett.195912/

Då får vi hoppas vid maktskifte i kommunen att de säljer av alla dessa bostadsrätter, och bygger modulhus i Fisksätra bästa nyheten i dag

angående nonsens kunde du läsa min länk i tidigare inlägg angående begränsat besittningsrätt för andrahandsuthyrning... det var därifrån... ganska oklart beskrivet i denna

Besittningsrätt är mest relevant på hyressidan, besittningsrätt för bostadsrätter i privata sammanhang är obefintligt och i kommunala fall så kan givetvis kommunen sälja av dessa när de själva behagar. Malmö har bl.a planer på att göra så med lägenheterna de tidigare har köpt där individerna som bor där nu har besittningsrätt. Skulle ha gjorts för längesedan om man frågar mig, i alla fall i de fall besittningsrätten existerar. Det skall vara lika för alla.

Ja, jag tycker inte heller att kommuner ska köpa bostadsrätter till utsatta. Om det är något som skall göras, då är det att det ska byggas mer. Kommuner skall inte ge sig in och buda på bostadsrätter och trissa upp priser, det är ren idioti och oärligt mot privatpersoner.
Citera
2017-09-17, 16:59
Medlem
rostigamazons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hannial
Så vi ska hur som helst underlätta invasionen?Snart är det svenskar som bor i tälten du föreslår.

Nej, vi svenskar har betalat dyrt för våra lägenheter, jag vill inte underlätta, snarare minska ner kostnaderna för massinvandringen.
Citera
2017-09-17, 18:12
Bannlyst
Citat:
Besittningsrätt är mest relevant på hyressidan, besittningsrätt för bostadsrätter i privata sammanhang är obefintligt och i kommunala fall så kan givetvis kommunen sälja av dessa när de själva behagar. Malmö har bl.a planer på att göra så med lägenheterna de tidigare har köpt där individerna som bor där nu har besittningsrätt. Skulle ha gjorts för längesedan om man frågar mig, i alla fall i de fall besittningsrätten existerar. Det skall vara lika för alla.

Ja, jag tycker inte heller att kommuner ska köpa bostadsrätter till utsatta. Om det är något som skall göras, då är det att det ska byggas mer. Kommuner skall inte ge sig in och buda på bostadsrätter och trissa upp priser, det är ren idioti och oärligt mot privatpersoner.
. Besittningsrätten i detta fall gäller undantag kan ges om ägaren hyr ut i icke affärsmässigt syfte. Dvs du hyr ut din bostad för du skall jobba utomlands. Detta gäller ej i detta fall då kommunens ägande är affärsmässig rörelse. Om kommunen säljer består besittningsrätten och nya ägaren övertar hyresgästen
Citera
2017-09-17, 19:02
Medlem
Brutus01s avatar
Citat:
Vissa av lägenheterna i Malmö är köpta för flera årtionden sen, dessutom äger fortfarande kommunerna lägenheterna och hade du läst artikeln som du länkade till, då hade du även märkt det faktum att kommunen när som helt kan sälja av lägenheterna, vilket de ska göra i Malmö.
Nej så enkelt är det inte. Kommunen kan inte när som helst sälja lägeterna där de boende har besittningsrätt. Enda chansen är i så fall att sälja till den boende. Man får helt enkelt vänta tills den boende frivilligt flyttar eller för.

Tyvärr så är artikeln bakom betalvägg men här är en länk.

https://www.sydsvenskan.se/2016-12-05/268-bostadsratter-kopta-for-skattemiljoner-nodlosningarna-har-blivit-permanenta

Citat:
268 bostadsrätter köpta för skattemiljoner – nödlösningarna har blivit permanenta
Malmö stad storhandlar bostadsrätter till flyktingar och bostadslösa. Där ska de bo tillfälligt – är det tänkt. Men Sydsvenskans kartläggning visar att kommunen redan äger 268 skattebetalda borätter – som inte går att använda. De som en gång flyttade in kan bo kvar livet ut.
Citera
2017-09-17, 19:15
Moderator
Tystnads avatar
Självklart helt horribelt! och förkastligt mot vanligt folk och pensionärerna.

Tror dock kommunen hade få alternativ.
Varför i helskotta tvingar Staten kommunerna att ta emot flyktingar när INGA lägenheter finns??

Att bygga hyresrätter är vääldigt dyrt, tro mig jag vet.
Så liknande fall där man köper hus åt nyanlända lär säkerligen bli vanligt närmaste åren.
Citera
2017-09-17, 19:34
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Så vad är det som gör att personer från öknen har mer rätt till att få gratis boende i centrala Malmö än svenska studenter vars föräldrar och mor/farföräldrar betalat skatt och byggt det här landet?
Citera
2017-09-17, 20:26
Medlem
Brutus01s avatar
Citat:

Du svamlar om saker du inte vet något om. Besittningsrätten existerar och de som står på kontraktet i de 268 lägenheterna kan lugnt bo kvar tills de dör. Kommunen äger lägenheterna men kan på grund av besittningsrätten inte sälja dem.

http://www.blt.se/ledare/bostadskop-med-absurda-konsekvenser/

Citat:
Nu har Sydsvenskan i ett reportage visat att det inte är lika lätt som det låter att se till att korttidsboendena i bostadsrätterna verkligen förblir korttidsboenden (Sydsvenskan 5 december).

Tidningen har i en granskning funnit att Malmö har 268 bostadsrätter där de boende har fått besittningsrätt. Bara det en mindre kommunskandal.

En förklaring till detta är att jordabalken gäller om en kommun hyr ut bostadsrätter och då kan besittningsskyddet förhandlas bort i högst fyra år. Därefter kan den kommunala bostadsrättsägaren inte flytta på hyresgästen. Kommunen som hyr ut bostadsrätter som korttidsboenden tar därmed en risk. Det gäller att personen man hyr ut till inte bor i mer än fyra år. Då omvandlas korttidsboendet till tillsvidareboende, som i Malmö.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in