2017-09-17, 20:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Brutus01
Du svamlar om saker du inte vet något om. Besittningsrätten existerar och de som står på kontraktet i de 268 lägenheterna kan lugnt bo kvar tills de dör. Kommunen äger lägenheterna men kan på grund av besittningsrätten inte sälja dem.

http://www.blt.se/ledare/bostadskop-med-absurda-konsekvenser/
Kommunen kan ju sälja inget hindrar dem men besittningsrätten består dvs ny ägare övertar hyresgästerna
Citera
2017-09-17, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bimman
. Besittningsrätten i detta fall gäller undantag kan ges om ägaren hyr ut i icke affärsmässigt syfte. Dvs du hyr ut din bostad för du skall jobba utomlands. Detta gäller ej i detta fall då kommunens ägande är affärsmässig rörelse. Om kommunen säljer består besittningsrätten och nya ägaren övertar hyresgästen

Exakt så är det.

Det kallas att köpa "kycklingen i boet" på gammal fastighetsslang.

Nya ägaren köper ofta till rabatterat pris eftersom få människor är intresserade av att köpa ett hus/lägenhet som de inte kan tillträda förrän hyresgästen dör, eller flyttar frivilligt.

Besittningsrätten är stark för den boende.
Citera
2017-09-17, 20:41
Medlem
Brutus01s avatar
Citat:
Kommunen kan ju sälja inget hindrar dem men besittningsrätten består dvs ny ägare övertar hyresgästerna
Korrekt. Men det lär vara svårt att få igen de pengarna de lagt ut om man på köpet får en flyktingfamilj samt att man inte får bo i sin lägenhet. Den enda möjligheten är i så fall att sälja till den boende.
Citera
2017-09-17, 20:48
Bannlyst
Citat:
Korrekt. Men det lär vara svårt att få igen de pengarna de lagt ut om man på köpet får en flyktingfamilj samt att man inte får bo i sin lägenhet. Den enda möjligheten är i så fall att sälja till den boende.
fattar ej ditt resonemang? Dessa människor lever på försörjningsstöd dvs inkomsten är garanterad och hyran med så klart
Citera
2017-09-17, 20:58
Bannlyst
Citat:
man inte får bo i sin lägenhet? Är du bekymrad över att kommunen ej kan bo i sin lägenhet
Citera
2017-09-17, 21:01
Medlem
Mannen är ett fenomen och föredöme hur man lyckats skaffa en dyr lägenhet samt tre fruar.
Han får helt enkelt hålla föredrag om sin grandiosa resa.
Citera
2017-09-17, 21:04
Medlem
Brutus01s avatar
Citat:
fattar ej ditt resonemang? Dessa människor lever på försörjningsstöd dvs inkomsten är garanterad och hyran med så klart
Det var ett resonemang kring att lägenheterna i praktiken inte går att sälja, i varje fall inte till det man köpt dem för.

De boende saknar förmodligen ekonomiska möjligheter och varför skulle de köpa när de lika gärna kan bo kvar utan att köpa.

Det är inte heller troligt att någon annan köper en lägenhet de inte får tillträde till förrän de som bor där dör eller flyttar frivilligt.
Citera
2017-09-17, 21:08
Medlem
Brutus01s avatar
Citat:
man inte får bo i sin lägenhet? Är du bekymrad över att kommunen ej kan bo i sin lägenhet
Jag antar att du inte orkade läsa inlägget jag svarade på. Det var ett påstående om att kommunen kan sälja till någon annan. De kan de, men den som köper får snällt låta de som bor där bo kvar.

Förstår du nu????
Citera
2017-09-17, 21:26
Bannlyst
Citat:
Jag antar att du inte orkade läsa inlägget jag svarade på. Det var ett påstående om att kommunen kan sälja till någon annan. De kan de, men den som köper får snällt låta de som bor där bo kvar.

Förstår du nu????
Det var väl just det du uteslöt i ditt inlägg?
Citera
2017-09-17, 21:33
Medlem
Brutus01s avatar
Citat:
Det var väl just det du uteslöt i ditt inlägg?
Uteslöt??? Jag citerade inlägget i mitt svar precis som jag gör med ditt.
Citera
2017-09-17, 23:31
Medlem
Citat:
besittningsrätten gäller efter att man bott i mer än 2 år i bostaden (villa eller lägenhet) den somaliska familjen har bott gratis i villan i strängnäs i ca 5 år dvs de har nu besittningsrätt till villan utan att de betalat en enda krona för detta. samtidigt finns det uteliggare i strängnäs de får ingenting

För att besittningsrätten ska gälla måste man ha varit folkbokförd på adressen 2 år.
Citera
2017-09-18, 08:23
Medlem
Om man stryper bidragskranen har väl fogden rätt att ta över lägenheterna? Besittningsrätt upphör väl för den som inte betalar sina räkningar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in