2017-09-16, 17:41
Medlem
Hur många personer får vara folkbokförda i samma lägenhet? finns det någon gräns eller? om personerna inte är familj
Citera
2017-09-16, 17:44
Avslutad
Tror inte det finns någon gräns.
Citera
2017-09-16, 17:46
Bannlyst
Det beror på hur stor lägenheten är, upp till hyresvärden.
Citera
2017-09-16, 17:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mupp08
Tror inte det finns någon gräns.
Jo trång det finns gräns för vad hyresvärden tycker är ok men jag vet inte om det är skäl till vräkning (om man är släkt med varandra biologiskt).
Citera
2017-09-16, 17:53
Medlem
Lincoln-s avatar
Folkbokförd behöver ju inte nödvändigtvis betyda att man faktiskt bor på adressen.
Citera
2017-09-16, 17:53
Medlem
det brukar stå hur många personer lägenheten är gjord för ,kanske på lediga lägenheter olika bolag . hur tex badrum beräknat för och annat . tror det finns gränser det blir för stor vattenmängd för tex den lägenheten för mycket folk kanske .
Citera
2017-09-16, 18:38
Medlem
Trivselgruppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErnstHopper
Det beror på hur stor lägenheten är, upp till hyresvärden.
Nej, hyresvärden har inga legala befogenheter att sätta en sådan gräns.

Om man däremot bor så många i lägenheten att grannarna blir mer störda än de skäligen bör behöva stå ut med kan hyresrätten förverkas.

Edit: JB 12:41 stadgar följande:
Hyresgästen får inte inrymma utomstående personer i lägenheten, om det kan medföra men för hyresvärden.
Så ser alltså det legala utrymmet för en begränsning ut. En folkbokföring på en viss adress innebär inte i sig att den folkbokförde faktiskt är inrymd i lägenheten.
Senast redigerad av Trivselgruppen 2017-09-16 kl. 18:46.
Citera
2017-09-16, 18:40
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trivselgruppen
Nej, hyresvärden har inga legala befogenheter att sätta en sådan gräns.

Om man däremot bor så många i lägenheten att grannarna blir mer störda än de skäligen bör behöva stå ut med kan hyresrätten förverkas.

Däremot bör hyresvärden kunna skriva in det i kontraktet, vilket många gör. Om kontraktet då skrivs under av båda torde det vara en gällande regel.
Citera
2017-09-16, 18:42
Medlem
Trivselgruppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Däremot bör hyresvärden kunna skriva in det i kontraktet, vilket många gör. Om kontraktet då skrivs under av båda torde det vara en gällande regel.
Hyreslagen (JB 12 kap) är tvingande till hyresgästens fördel. Det innebär att man inte kan avtala sig till strängare hyresvillkor för hyresgästen än vad hyreslagen stipulerar. En begränsning av det här slaget måste rimligen ses som en begränsning till hyresgästens nackdel. Således tror jag att ett villkor av det slag du skisserar har små chanser att stå sig vid en rättslig prövning – men försöka går ju alltid.
Citera
2017-09-16, 18:44
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Hyreslagen (JB 12 kap) är tvingande till hyresgästens fördel. Det innebär att man inte kan avtala sig till strängare hyresvillkor för hyresgästen än vad hyreslagen stipulerar. En begränsning av det här slaget måste rimligen ses som en begränsning till hyresgästens nackdel. Således tror jag att ett villkor av det slag du skisserar har små chanser att stå sig vid en rättslig prövning – men försöka går ju alltid.

Jo det är jag med, För allt fler hyresvärdar åberopar ju trångboddhet. Dvs du kan inte bo 7 pers i en 1a.
Citera
2017-09-16, 18:46
Medlem
Trivselgruppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Jo det är jag med, För allt fler hyresvärdar åberopar ju trångboddhet. Dvs du kan inte bo 7 pers i en 1a.
Kan du omformulera detta? Jag förstår det inte som det är formulerat nu.
Citera
2017-09-16, 18:51
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Kan du omformulera detta? Jag förstår det inte som det är formulerat nu.

Vad jag har hört så har hyresnämnden har godkänt uppsägningar, om många personen har bott i små lägenheter.

Oftast pga. att slitaget ökar. Om man behöver flytta möbler ofta, exempelvis ändra ifrån vardagsrum till sovrum.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in