Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2017-10-12, 13:37
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deadvein
Jag har käkat mirtazapin i perioder. Går alltid upp ca 10 kg när jag ätit dom ett tag. Går sedan ner 10 kg när jag slutar. Bra mot sömnsvårigheter också.

Ja, den har verkligen hjälpt mot sömnbesvär (som jag egentligen inte tyckte att jag hade innan)! Saken är ju att jag vill kunna behålla de 10kg efter när jag väl slutar med mirtazapin, men det verkar riktigt svårt av de jag har läst på om tabletten.
Citera
2017-10-12, 22:02
  #38
Medlem
Varför behöver du gå upp i vikt? Oftast är det bättre att vara smalare eller äta mindre. Det sägs att man lever längre också.

Annars är det skräpmat som gäller. Snabbmats käk, chips, och allt som är gott, med en blandning av fett och socker. Lycka till, och skyll dig själv när du får hälsoproblem senare i livet.
Citera
2017-10-13, 01:08
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dd105
Varför behöver du gå upp i vikt? Oftast är det bättre att vara smalare eller äta mindre. Det sägs att man lever längre också.

Annars är det skräpmat som gäller. Snabbmats käk, chips, och allt som är gott, med en blandning av fett och socker. Lycka till, och skyll dig själv när du får hälsoproblem senare i livet.

Ja, vad kan vara en anledning till att man behöver gå upp i vikt? Jo, kanske för att man är underviktig eller kanske för att man har magproblem som gör att man inte kan äta ordentligt? Nämen ser man på! Det verkar som att båda stämmer in på mig.

Min plan är väl inte riktigt att gå upp så pass mycket i vikt att jag blir överviktig, men du verkar ändå inte har läst det som skrivits i tråden så det är väl därför du skriver ditt dumma inlägg.
__________________
Senast redigerad av alafpetas 2017-10-13 kl. 01:20.
Citera
2017-10-16, 12:31
  #40
Medlem
Irrelefants avatar
Som för alla andra har Mirtazapin fungerat för min aptit(och sömn, och potens). Jag gick på Sertralin och blev i princip anorektiker så jag bytte över. Har aldrig gått på båda samtidigt.

Tyvärr hjälpte dem inte med mina psykiska problem så jag slutade. Men en mix av de båda kanske är bra, plus ett hälsosamt mat-schema såklart.

Om du berättar om problemen för en läkare är det säkert den han/hon kommer skriva ut till dig.
Citera
2017-10-30, 17:06
  #41
Medlem
Nu har jag haft Mirtazapin i drygt 3v. Har verkligen fått bättre aptit, gått upp 5kg och det är mycket för mig som aldrig har kunnat gå upp i princip. Dessvärre så har min panikångest kommit tillbaka, rejält. Får ett illamående vid panikångest och det gör såklart så att jag inte vill äta något. Har läkarbesök imorgon så kommer be om att få byta igen, vill nog helst ha SSRI då Sertralin faktiskt hjälpte. Fick dock magproblem med den (märkte det nu när jag bytte) och då jag redan hade besvär med magen och aptiten är det nog inte det bästa alternativet. Såg att Sertralin var den SSRI som påverkade mag-och tarmkanalen mest av alla, vet inte om det stämmer men verkar vara sant för mig.

Så min fråga är återigen, finns de några SSRI (förutom Sertralin) som möjligtvis kan öka aptiten?

Är tacksam för snabba svar då jag ska till läkaren imorgon som sagt. Om ni vet några som verkligen minskar aptiten så skriv gärna de med!
Citera
2017-11-11, 16:26
  #42
Medlem
Irrelefants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alafpetas
Nu har jag haft Mirtazapin i drygt 3v. Har verkligen fått bättre aptit, gått upp 5kg och det är mycket för mig som aldrig har kunnat gå upp i princip. Dessvärre så har min panikångest kommit tillbaka, rejält. Får ett illamående vid panikångest och det gör såklart så att jag inte vill äta något. Har läkarbesök imorgon så kommer be om att få byta igen, vill nog helst ha SSRI då Sertralin faktiskt hjälpte. Fick dock magproblem med den (märkte det nu när jag bytte) och då jag redan hade besvär med magen och aptiten är det nog inte det bästa alternativet. Såg att Sertralin var den SSRI som påverkade mag-och tarmkanalen mest av alla, vet inte om det stämmer men verkar vara sant för mig.

Så min fråga är återigen, finns de några SSRI (förutom Sertralin) som möjligtvis kan öka aptiten?

Är tacksam för snabba svar då jag ska till läkaren imorgon som sagt. Om ni vet några som verkligen minskar aptiten så skriv gärna de med!

Brintellix har inga aptit-sänkande bieffekter, nästan inga bieffekter alls. Den kan ge magproblem men det brukar gå över efter någon vecka. Det är inte säkert att den hjälper mot ångest dock.

Tydligen teoriserar man om att den ökar inlärningsförmågan mer än andra preparat, men hur mycket av det som bara är marketing-trams vet jag inte, det är ju en ny drog. Jag själv gick på den i några månader. Mådde lite illa den första veckan, sedan gick det över och kände inga som helst bieffekter. Tyvärr var den inte tillräcklig hjälp för min ångest och depression, var som att gå på en jätte-mild version av Sertralin. Men jag kände mig mer alert och klar i skallen än på annan medicin, till och med klarare än utan medicin. Kanske den funkar för dig?

Jag lyckades plugga upp mina gymnasie-betyg på den så det kanske ligger något i inlärnings-grejen
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback