2017-09-15, 12:01
Medlem
Geggamojas avatar
Elaf Ali skriver en krnika i Expressen. Hon skriver att invandrare alltid ger det lilla extra. Vad grundar hon det p? Finns det underskningar p det?

Samtidigt sger hon emot sig sjlv. Mamman var lrare i hemlandet. Pappan var lkare. Hon skriver att han inte fick arbete, men skriver samtidigt att han blev erbjuden jobb som diskare? Om han skulle ge det lilla extra skulle han vl ta jobbet som diskare?

Sedan skriver hon att hon var tolk fr sina frldrar hos Soc och Frskringskassan! Vid 11 rs lder var hon proffs p sdana frgor, skriver hon.
Om hennes frldrar hade gett det lilla extra hade de vl hrdpluggat svenska och skaffat vilket jobb som helst? D hade de inte behvt ska socialbidrag och dottern hade inte behvt agera tolk.

r s otroligt trtt p de som kommer till ett nytt land, men r fr stolta fr att ta lgstatusjobb och r ointresserade av att lra sig sprket. Vem vill anstlla en lkare som mste ha med sig sin dotter som tolk vid anstllningsintervjun?

http://www.expressen.se/kronikorer/e...-att-vi-maste/
Citera
2017-09-15, 12:06
Medlem
Torsuss avatar
Ja, och vad jag alltid har undrat ver r varfr dom i sdana omstndigheter vljer att plga sig sjlva med att vara kvar hr??? Om jag hade varit s hgutbildad, flyttat till ett annat land och mrkt att min kompetens inte vrdestts s hade jag dragit vidare fortare n kvickt
Citera
2017-09-15, 12:16
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torsus
Ja, och vad jag alltid har undrat ver r varfr dom i sdana omstndigheter vljer att plga sig sjlva med att vara kvar hr??? Om jag hade varit s hgutbildad, flyttat till ett annat land och mrkt att min kompetens inte vrdestts s hade jag dragit vidare fortare n kvickt
Ja precis! Sedan s r det mycket troligt att om de skulle lrt sig sprket och gjort tillggsutbildning, skulle de f anstllning inom sitt gebit. De var ju hgutbildade, d borde de vl inte ha s stora problem med att lra sig svenska? Nn, de var s lata s de var tvungna att ha med sitt barn som tolk vid frldramtena.
Ne, denna krnika spr bara p frdomarna om invandrare.
Citera
2017-09-15, 18:45
Medlem
Fast hade jag flyttat till ett annat land dr det mesta r bttre n hemma, och jag mrker att jag kan sitta hemma hela dagarna och f betalt fr det. Varfr inte? Bara jg vet att det r ngorlunda vettigt betalt och de verkar de ju ha (bidrag)
Citera
2017-09-15, 18:52
Medlem
Invandrarna har kmpat sig igenom hela Europa frn en vrldsdel till en annan, kan tnka mig att mnga besitter stor motivation.
Citera
2017-09-15, 19:13
Medlem
4yoonlys avatar
Fr 30 r sedan hade jag sagt ja! Men ven dessa lurade till sig jobb med phittade meriter dock.

Dagens, gav det lilla extra fr att komma hit och snla med sin familj fr att kpa sin bil (Merca/BMW).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in