• 2
  • 3
2017-09-21, 21:20
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av filarn
Intressant. Frstr dock inte hur det hnger ihop, men jag r andra sidan inte skolad inom ekonomi.

Anledningen till att jag bor i hyresrtt i min lilla hla r att frsvra fr lyxmigranter att bostta sig hr. Om jag istllet kper en bostadsrtt, vilket skulle kunna minska min mnadsavgift, s finns det en ledig hyresrtt. Genom att besitta en hyresrtt s tnker jag mig att jag tar upp en bostad. Iofs s kper ju kommunerna bostadsrtter s det spelar nd ingen roll i slutndan antar jag.

Men om fler och fler hller i pengarna s drabbar det fretagen, vilket i sin tur drabbar arbetarna, vilka hller i pengarna, vilket drabbar fler fretag och startar en nedtgende spiral fr ekonomin.

Frhoppningsvis drabbar arbetslsheten mnga av de enkla jobb som r tnkta att skapas och arbetslsheten bland utomeuropeiska invandrare kar till en niv som ven de goda kommer att inse inte r hllbar.

Sjlv sitter jag hyfsat skert genom mitt yrke och ska bara hlla ut tills jag har pengar att flytta sterut.

Rntan r ju redan s lg att det inte finns s mycket att snka. Borde det inte g t helvete d?
Det dr r ju en hndelsekedja som r s extremt lngskt att det inte gr att gra ngot annat n att skratta. Nu r ni alldeles fr f som tnker s bakvnt att det varken kommer gra frn eller till men om det skulle utveckla sig s, s skulle det skada mnga fler som ni inte tnkt att skada. Som att kra en lastbil i en folksamling fr att dda ett utmrkt ml eller fr all del sga av den gren man sitter p.
Citera
2017-09-21, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ratoz
Om man varit hemma hos bde en yngre och ldre person vet man hur dligt det dr stmmer.

En yngre person har en sng, ett bord, en soffa, laptop, tv och mjligen ett tv-spel.

En ldre person har kommit till det stadiet att de knnt sig tvugna att kpa ett helt nytt skp bara fr att f plats med de dr miniatyrtrollen frn bussresan till norge i sommras.
En s kallad "svepande generalisering" eller snarare frdom.

Jag r 50+ och har fan inget tingel-tangel i mina hyllor. Hr gller minimalism och sparsamhet. Ja, snlhet. Jag har aldrig gjort en budget och jag kan hlla i pengarna. r personen som kan g till en annan affr fr att pplena kostar 2kr kilot billigare. Och jag tror faktiskt att det r en ldersfrga. Vill hvda att ldre har mer koll p stlarna och utgifterna.

Om jag kommer konsumera mindre under 2018? Njaee, som sagt jag gr p autopilot nr det gller utgifter. Hatar att shoppa och lskar att spara pengar. Men nr jag vl handlar nt s blir det kvalitet och det dyra alternativet.
Citera
2017-09-22, 09:17
Medlem
rostigamazons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Det dr r ju en hndelsekedja som r s extremt lngskt att det inte gr att gra ngot annat n att skratta. Nu r ni alldeles fr f som tnker s bakvnt att det varken kommer gra frn eller till men om det skulle utveckla sig s, s skulle det skada mnga fler som ni inte tnkt att skada. Som att kra en lastbil i en folksamling fr att dda ett utmrkt ml eller fr all del sga av den gren man sitter p.

S sger alltid folk, om nya ideer. Brjar folk dra ner p konsumerandet s kommer det drabba fretagen. Rcker med en rntehjning s kommer folk hlla hrdare i plnboken.

Men du tycks vara en som kper fr kpandets skull, du borde tnka efter, om du verkligen behver allt det du kper, rcker med reklam i Aftonbladet, s handlar PK-svenskarna i panik.
Citera
2017-09-22, 14:55
Medlem
jagluktarketchups avatar
jag har alltid varit en form av minimalist. har dock behvt kpa nya grejer i r och frra ret d saker och ting behvdes bytas ut. 2018 och ngra av de kommande ren kommer ha ngra dyra utgifter men det r dock viktiga sdana. men fr att kompensera dessa utgifter s kommer jag fortstta p min bana dr jag minskar p mina matkostnader. sade ven upp mitt medlemskap p gymmet fr ngra mnader sedan och d har jag varit medlem 2 gnger mellan 2012-2017. runt 2000 sek per r som jag kommer spara in i framtiden. gr ej till frisren lngre utan jag gr runt med vldigt kort hr, blir nog en 1000-lapp dr med. kommer behva kpa lite fler klder men det blir inget dyrt lngre, har ngra mrkesklder som fr duga. problemet kan bli jobb dremot, dr jag inte haft lika tur att ha en inkomst varje mnad. jag hoppas 2018 blir bttre p jobbfronten.
Citera
2017-09-22, 15:37
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rostigamazon
S sger alltid folk, om nya ideer. Brjar folk dra ner p konsumerandet s kommer det drabba fretagen. Rcker med en rntehjning s kommer folk hlla hrdare i plnboken.

Men du tycks vara en som kper fr kpandets skull, du borde tnka efter, om du verkligen behver allt det du kper, rcker med reklam i Aftonbladet, s handlar PK-svenskarna i panik.
Jag frstr inte alls varfr du spekulerar i vad jag kper. Jag kper nstan ingenting, iaf inte materiellt men tycker att orsaken att "sabba landet" fr att manifestera att utlnningar r dliga r en idiotisk id. Jag shoppar inte fr jag tycker det r jobbigt att ga prylar och trodde det fanns likasinnade hrinne men folk hr verkar verkligen vara paranoida.

Edit: Jag vill shoppa nnu mindre fr min egen skull och inte med syfte att sabba fr ngra fretag.
Senast redigerad av Thelonegunman 2017-09-22 kl. 15:39.
Citera
2017-09-22, 17:15
Medlem
rostigamazons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Jag frstr inte alls varfr du spekulerar i vad jag kper. Jag kper nstan ingenting, iaf inte materiellt men tycker att orsaken att "sabba landet" fr att manifestera att utlnningar r dliga r en idiotisk id. Jag shoppar inte fr jag tycker det r jobbigt att ga prylar och trodde det fanns likasinnade hrinne men folk hr verkar verkligen vara paranoida.

Edit: Jag vill shoppa nnu mindre fr min egen skull och inte med syfte att sabba fr ngra fretag.

Vi markerar mot regeringen, fr man en dlig politik, d fr fretagen lida. Nu mste vi bojkotta Telia nr dom skmmer ut vrat land, vi mste f bort kriminella fretagare och politiker. Ingen i regeringen tog ngot ansvar fr IT-skandalen, alla skyllde p varandra.
Citera
2017-09-22, 17:17
Medlem
rostigamazons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagluktarketchup
jag har alltid varit en form av minimalist. har dock behvt kpa nya grejer i r och frra ret d saker och ting behvdes bytas ut. 2018 och ngra av de kommande ren kommer ha ngra dyra utgifter men det r dock viktiga sdana. men fr att kompensera dessa utgifter s kommer jag fortstta p min bana dr jag minskar p mina matkostnader. sade ven upp mitt medlemskap p gymmet fr ngra mnader sedan och d har jag varit medlem 2 gnger mellan 2012-2017. runt 2000 sek per r som jag kommer spara in i framtiden. gr ej till frisren lngre utan jag gr runt med vldigt kort hr, blir nog en 1000-lapp dr med. kommer behva kpa lite fler klder men det blir inget dyrt lngre, har ngra mrkesklder som fr duga. problemet kan bli jobb dremot, dr jag inte haft lika tur att ha en inkomst varje mnad. jag hoppas 2018 blir bttre p jobbfronten.

Kommer en lgkonjunktur, nr allt blir smre, vi fr hjlpas t och sttta varandra.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in