Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-09-21, 21:20
  #25
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av filarn
Intressant. Förstår dock inte hur det hänger ihop, men jag är å andra sidan inte skolad inom ekonomi.

Anledningen till att jag bor i hyresrätt i min lilla håla är att försvåra för lyxmigranter att bosätta sig här. Om jag istället köper en bostadsrätt, vilket skulle kunna minska min månadsavgift, så finns det en ledig hyresrätt. Genom att besitta en hyresrätt så tänker jag mig att jag tar upp en bostad. Iofs så köper ju kommunerna bostadsrätter så det spelar ändå ingen roll i slutändan antar jag.

Men om fler och fler håller i pengarna så drabbar det företagen, vilket i sin tur drabbar arbetarna, vilka håller i pengarna, vilket drabbar fler företag och startar en nedåtgående spiral för ekonomin.

Förhoppningsvis drabbar arbetslösheten många av de enkla jobb som är tänkta att skapas och arbetslösheten bland utomeuropeiska invandrare ökar till en nivå som även de goda kommer att inse inte är hållbar.


Själv sitter jag hyfsat säkert genom mitt yrke och ska bara hålla ut tills jag har pengar att flytta österut.

Räntan är ju redan så låg att det inte finns så mycket att sänka. Borde det inte gå åt helvete då?
Det där är ju en händelsekedja som är så extremt långsökt att det inte går att göra något annat än att skratta. Nu är ni alldeles för få som tänker så bakvänt att det varken kommer göra från eller till men om det skulle utveckla sig så, så skulle det skada många fler som ni inte tänkt att skada. Som att köra en lastbil i en folksamling för att döda ett utmärkt mål eller för all del såga av den gren man sitter på.
Citera
2017-09-21, 22:16
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ratoz
Om man varit hemma hos både en yngre och äldre person vet man hur dåligt det där stämmer.

En yngre person har en säng, ett bord, en soffa, laptop, tv och möjligen ett tv-spel.

En äldre person har kommit till det stadiet att de kännt sig tvugna att köpa ett helt nytt skåp bara för att få plats med de där miniatyrtrollen från bussresan till norge i sommras.
En så kallad "svepande generalisering" eller snarare fördom.

Jag är 50+ och har fan inget tingel-tangel i mina hyllor. Här gäller minimalism och sparsamhet. Ja, snålhet. Jag har aldrig gjort en budget och jag kan hålla i pengarna. Är personen som kan gå till en annan affär för att äpplena kostar 2kr kilot billigare. Och jag tror faktiskt att det är en åldersfråga. Vill hävda att äldre har mer koll på stålarna och utgifterna.

Om jag kommer konsumera mindre under 2018? Njaee, som sagt jag går på autopilot när det gäller utgifter. Hatar att shoppa och älskar att spara pengar. Men när jag väl handlar nåt så blir det kvalitet och det dyra alternativet.
Citera
2017-09-22, 09:17
  #27
Medlem
rostigamazons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Det där är ju en händelsekedja som är så extremt långsökt att det inte går att göra något annat än att skratta. Nu är ni alldeles för få som tänker så bakvänt att det varken kommer göra från eller till men om det skulle utveckla sig så, så skulle det skada många fler som ni inte tänkt att skada. Som att köra en lastbil i en folksamling för att döda ett utmärkt mål eller för all del såga av den gren man sitter på.

Så säger alltid folk, om nya ideer. Börjar folk dra ner på konsumerandet så kommer det drabba företagen. Räcker med en räntehöjning så kommer folk hålla hårdare i plånboken.

Men du tycks vara en som köper för köpandets skull, du borde tänka efter, om du verkligen behöver allt det du köper, räcker med reklam i Aftonbladet, så handlar PK-svenskarna i panik.
Citera
2017-09-22, 14:55
  #28
Medlem
jagluktarketchups avatar
jag har alltid varit en form av minimalist. har dock behövt köpa nya grejer i år och förra året då saker och ting behövdes bytas ut. 2018 och några av de kommande åren kommer ha några dyra utgifter men det är dock viktiga sådana. men för att kompensera dessa utgifter så kommer jag fortsätta på min bana där jag minskar på mina matkostnader. sade även upp mitt medlemskap på gymmet för några månader sedan och då har jag varit medlem 2 gånger mellan 2012-2017. runt 2000 sek per år som jag kommer spara in i framtiden. går ej till frisören längre utan jag går runt med väldigt kort hår, blir nog en 1000-lapp där med. kommer behöva köpa lite fler kläder men det blir inget dyrt längre, har några märkeskläder som får duga. problemet kan bli jobb däremot, där jag inte haft lika tur att ha en inkomst varje månad. jag hoppas 2018 blir bättre på jobbfronten.
Citera
2017-09-22, 15:37
  #29
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rostigamazon
Så säger alltid folk, om nya ideer. Börjar folk dra ner på konsumerandet så kommer det drabba företagen. Räcker med en räntehöjning så kommer folk hålla hårdare i plånboken.

Men du tycks vara en som köper för köpandets skull, du borde tänka efter, om du verkligen behöver allt det du köper, räcker med reklam i Aftonbladet, så handlar PK-svenskarna i panik.
Jag förstår inte alls varför du spekulerar i vad jag köper. Jag köper nästan ingenting, iaf inte materiellt men tycker att orsaken att "sabba landet" för att manifestera att utlänningar är dåliga är en idiotisk idé. Jag shoppar inte för jag tycker det är jobbigt att äga prylar och trodde det fanns likasinnade härinne men folk här verkar verkligen vara paranoida.

Edit: Jag vill shoppa ännu mindre för min egen skull och inte med syfte att sabba för några företag.
__________________
Senast redigerad av Thelonegunman 2017-09-22 kl. 15:39.
Citera
2017-09-22, 17:15
  #30
Medlem
rostigamazons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Jag förstår inte alls varför du spekulerar i vad jag köper. Jag köper nästan ingenting, iaf inte materiellt men tycker att orsaken att "sabba landet" för att manifestera att utlänningar är dåliga är en idiotisk idé. Jag shoppar inte för jag tycker det är jobbigt att äga prylar och trodde det fanns likasinnade härinne men folk här verkar verkligen vara paranoida.

Edit: Jag vill shoppa ännu mindre för min egen skull och inte med syfte att sabba för några företag.

Vi markerar mot regeringen, för man en dålig politik, då får företagen lida. Nu måste vi bojkotta Telia när dom skämmer ut vårat land, vi måste få bort kriminella företagare och politiker. Ingen i regeringen tog något ansvar för IT-skandalen, alla skyllde på varandra.
Citera
2017-09-22, 17:17
  #31
Medlem
rostigamazons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagluktarketchup
jag har alltid varit en form av minimalist. har dock behövt köpa nya grejer i år och förra året då saker och ting behövdes bytas ut. 2018 och några av de kommande åren kommer ha några dyra utgifter men det är dock viktiga sådana. men för att kompensera dessa utgifter så kommer jag fortsätta på min bana där jag minskar på mina matkostnader. sade även upp mitt medlemskap på gymmet för några månader sedan och då har jag varit medlem 2 gånger mellan 2012-2017. runt 2000 sek per år som jag kommer spara in i framtiden. går ej till frisören längre utan jag går runt med väldigt kort hår, blir nog en 1000-lapp där med. kommer behöva köpa lite fler kläder men det blir inget dyrt längre, har några märkeskläder som får duga. problemet kan bli jobb däremot, där jag inte haft lika tur att ha en inkomst varje månad. jag hoppas 2018 blir bättre på jobbfronten.

Kommer en lågkonjunktur, när allt blir sämre, vi får hjälpas åt och stötta varandra.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback