2017-09-13, 22:48
Medlem
Eftersom Tandläkare har högre antagninspoäng än Tandhygiensit i Högskoleprovet så tänkte jag söka in i Tandhygienistutbildningen genom Högskoleprovet och sen efter att ha läst klart tandhygienistutbildningen vill jag vidareutbilda mig till Tandläkare. Kan jag göra det och hur gör man det? Om ni har tips skulle jag absolut ta emot de!
Citera
2017-09-13, 23:56
Medlem
Svar nej. Eller det går naturligtvis - men du får börja om utbildningen från början. Du kan med andra ord inte tillgodogöra dig några delar av tandhygienistutbildningen inom ramen för utbildningen till tandläkare.
Citera
2017-09-14, 09:07
Medlem
m11080s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Svar nej. Eller det går naturligtvis - men du får börja om utbildningen från början. Du kan med andra ord inte tillgodogöra dig några delar av tandhygienistutbildningen inom ramen för utbildningen till tandläkare.

ts kanske tycker det är roligt att studera extra länge, så vill denne gå tandhygienist utbildningen
före så är det väl inget som hindrar?
Citera
2017-09-14, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av m11080
ts kanske tycker det är roligt att studera extra länge, så vill denne gå tandhygienist utbildningen
före så är det väl inget som hindrar?

Naturligtvis, inga hinder. Sen kan man ju tycka det är ganska så bortkastat att utbilda sig till tandhygienist då en tandläkare tjänar betydligt mer i lön. Så att en tandläkare skulle syssla med tandhygien är knappast troligt. Och då skulle TS ha studerat flera år till hygienist helt i onödan. Bortkastad tid och bortkastade pengar.

Men visst, vill TS detta så är det bara att köra på. Sen finns det ju inget som säger att TS skulle få tillräckliga antagningsmeriter i framtiden heller, utan får helt enkelt nöja sig med att dra tandtråd mellan klienternas tänder.
Citera
2017-09-14, 16:51
Medlem
Men hur blir det då, vi säger jag började i tandhygienistutbildningen och blev klar med den och sen vill börja i tandläkarutbildningen, hur gör man det. Hur är proceduren?
Citera
2017-09-14, 17:01
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av momme99
Men hur blir det då, vi säger jag började i tandhygienistutbildningen och blev klar med den och sen vill börja i tandläkarutbildningen, hur gör man det. Hur är proceduren?

Du kan inte först läsa till tandhygienist och sedan ''bygga på'' och vidareutbilda dig till tandläkare.

Om du först läser till tandhygienist, så måste du alltså söka och bli antagen till tandläkarutbildningen och läsa den från början.
Citera
2017-09-14, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FromAnotherPlace
Du kan inte först läsa till tandhygienist och sedan ''bygga på'' och vidareutbilda dig till tandläkare.

Om du först läser till tandhygienist, så måste du alltså söka och bli antagen till tandläkarutbildningen och läsa den från början.

jaha för jag tänkte att eftersom antagninspoängen hos tnadläkarutbildningen e högre än tandhygienist så tänkte jag söka in till tandhygienist för att sedan vidareutbilda mig till tandläkare, men ja får se vad jag kan göra..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in