• 4
  • 5
2017-09-22, 20:29
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommelier
En kollega från mitt före detta jobb bjöd oss på svampgryta ikväll. Efter att ha njutit av den goda måltiden med ett par flaskor rödvin (chilenskt) så frågar jag efter recept då jag vill laga en likadan hemma. Då blir svaret ungefär "köttfärs, grädde, salt, svamp". Ja, men vad för svamp? vill jag ju så klart veta! Då kollar han på mig lite konstigt och säger att "svamp svamp, som jag plockade i skogen". Jag frågar efter Vilka svampar han plockat, och då säger han att han plockat allt svamp bara. Det visar sig ganska fort att han inte vet något om svamp och har trott att det bara är en röda flugsvampen med vita prickar som man ska akta sig för. "Svamp som svamp för fan, giftiga svampar är ju lika sällsynta i Sverige som giftormar" menar han.

Har jag anledning att vara orolig, eller har han rätt?

Eh.... nej, vi har ganska många giftiga jävlar som kan ställa till med problem för en och en del svampar måste "behandlas" innan man gör nåt med dem.

March iväg till akuten TS. Första reglen för svampplockare är alltid "ät inte något du inte är 110% säker på".

Edit:
Tråden är lite gammal, hur mår TS
Citera
2017-09-22, 20:32
Medlem
JoelSUOMIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Eh.... nej, vi har ganska många giftiga jävlar som kan ställa till med problem för en och en del svampar måste "behandlas" innan man gör nåt med dem.

March iväg till akuten TS. Första reglen för svampplockare är alltid "ät inte något du inte är 110% säker på".

Edit:
Tråden är lite gammal, hur mår TS

Säg det. Kikar man på dennes profil kan man utröna:

Citat:
Senaste aktivitet: 2017-09-16 21:58
Citera
2017-09-22, 20:42
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoelSUOMI
Säg det. Kikar man på dennes profil kan man utröna:

Antar att vi får anta det värsta. En tyst minut för TS och ett litet minnestal:

Han borde hållit sig till vin och ostar men gav sig ut på djupa vatten mot bättre vetande, påhejad av folk som antog att det inte fanns hajar och pirayor i våra farvatten men ack så fel de hade.

Må du för evigt dricka ur jesu heliga bägare och lyckligt kritisera hans viner som aldrig någonsin kommer leva upp till dina förväntningar för vad är en sommelier utan något att klaga på?

Vila i frid
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in