Citat:
Ursprungligen postat av
Sovtutan
Offtopic: Hur kan svamp vara så jävla farligt? Får nästan lust att läsa wikipediasidor uppifrån och ned om olika svampar.
Jag gillar att plocka och äta svamp och har vuxit upp med det. Men också vuxit upp med att man kan plocka på sig vad fan som helst och ta hem det för att kolla i svampboken vad man har fått med sig och är man det minsta osäker så är det komposten som gäller utan undantag.
Vissa svampar innehåller ämnen som kroppen inte kan ta hand om. Vit flugsvamp exempelvis innehåller amatoxin som dödar levern och sedan är det godnatt.
Toppig giftspindling innehåller orellanin som fimpar njurarna.
Andra svampar kan få dig att kräkas som du aldrig kräkts förut. Och därtill har vi ju den hallucinogena grenen också som definitivt upplevs som förgiftning om man inte ätit dem med avsikt.
Därtill har jag läst att kor gärna äter vit flugsvamp utan att ta skada och att vi människor inte ens vet varför. Du känner heller inte på smaken om en svamp är giftig. Vit flugsvamp exempelvis har jag läst ska vara ganska menlös i smaken, men definitivt inte göra sken av att man håller på att ta livet av sig.