2017-09-16, 21:53
Medlem
Zastroznjemjes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sovtutan
Offtopic: Hur kan svamp vara så jävla farligt? Får nästan lust att läsa wikipediasidor uppifrån och ned om olika svampar.

Jag gillar att plocka och äta svamp och har vuxit upp med det. Men också vuxit upp med att man kan plocka på sig vad fan som helst och ta hem det för att kolla i svampboken vad man har fått med sig och är man det minsta osäker så är det komposten som gäller utan undantag.

Vissa svampar innehåller ämnen som kroppen inte kan ta hand om. Vit flugsvamp exempelvis innehåller amatoxin som dödar levern och sedan är det godnatt.

Toppig giftspindling innehåller orellanin som fimpar njurarna.

Andra svampar kan få dig att kräkas som du aldrig kräkts förut. Och därtill har vi ju den hallucinogena grenen också som definitivt upplevs som förgiftning om man inte ätit dem med avsikt.

Därtill har jag läst att kor gärna äter vit flugsvamp utan att ta skada och att vi människor inte ens vet varför. Du känner heller inte på smaken om en svamp är giftig. Vit flugsvamp exempelvis har jag läst ska vara ganska menlös i smaken, men definitivt inte göra sken av att man håller på att ta livet av sig.
Citera
2017-09-16, 23:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zastroznjemje
Jag gillar att plocka och äta svamp och har vuxit upp med det. Men också vuxit upp med att man kan plocka på sig vad fan som helst och ta hem det för att kolla i svampboken vad man har fått med sig och är man det minsta osäker så är det komposten som gäller utan undantag.

Vissa svampar innehåller ämnen som kroppen inte kan ta hand om. Vit flugsvamp exempelvis innehåller amatoxin som dödar levern och sedan är det godnatt.

Andra svampar kan få dig att kräkas som du aldrig kräkts förut. Och därtill har vi ju den hallucinogena grenen också som definitivt upplevs som förgiftning om man inte ätit dem med avsikt.

Därtill har jag läst att kor gärna äter vit flugsvamp utan att ta skada och att vi människor inte ens vet varför. Du känner heller inte på smaken om en svamp är giftig. Vit flugsvamp exempelvis har jag läst ska vara ganska menlös i smaken, men definitivt inte göra sken av att man håller på att ta livet av sig.
Tack för mycket bra information!
Citera
2017-09-17, 18:47
Medlem
record-collectors avatar
När jag var barn plockade jag ofta svamp i form av champinjoner ihop med mamma. Champinjoner hade man hört skulle vara garanterat ätbara och helt ofarliga. En riktig delikatessvamp.
Nu många år senare så varnar de för både snöbollschampinjon och kungschampinjon som kan innehålla höga halter av tungmetallen kadmium.

Kadmium tas upp av blodet och anrikas i njurarna och kan ge skador på sikt. Enligt Nordiska ministerrådets sammanställning varierar innehållet mellan 0,5 och 11 mg kadmium per kilo färsk svamp, med ett medelvärde på 4 mg/kg för kungschampinjon. Rekommendationen är att inte äta dessa arter i “stora mängder”, och inte mer än några få ggr per år. Eftersom kadmium accumuleras i kroppen, framförallt i njurarna, spelar det förstås också en roll hur mycket man har fått i sig tidigare i livet innan man kommer upp i skadliga nivåer.

Så idag plockar jag aldrig svamp... enbart på grönsaksavdelningen på supermarket.
Citera
2017-09-17, 19:11
Medlem
shadow666s avatar
Hoppas att TS ringt sjukvården och ligger för avgiftning! Sjukt oskön polare att bjuda på "svamp som svamp gryta".. nästan som han planerat mörda någon..
Citera
2017-09-17, 20:07
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zastroznjemje

Det kan bli rätt bisarrt där om en person trycker i sig såna där och inte vet detta.
Men är inte psyclobinet värmekänsligt?
Så en sådan "förgiftning" borde inte ske då, om nu det är så.
Citera
2017-09-18, 23:22
Medlem
Zastroznjemjes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Det kan bli rätt bisarrt där om en person trycker i sig såna där och inte vet detta.

Googlar du "magic mushrooms tea" så hittar du en hel massa info, inklusive recept som anger att man kan koka dem i 15 minuer. Här exempelvis: https://www.shroomery.org/9558/Easy-Mushroom-Tea

Således "borde" inte de psykoaktiva substanserna förstöras av upphettning. Jag vet dock inte säkert eftersom jag inte har provat.
Citera
2017-09-18, 23:25
Medlem
Hej, jag ville bara skriva att din kompis verkar helt mentalt efterbliven.

du: går du och skaffar en julgran åt oss?
din kompis kommer hem med en tall.
Citera
2017-09-18, 23:26
Medlem
hej, jag ville bara skriva att din kompis verkar mentalt efterbliven.

Du: går du och skaffar en julgran?
din kompis kommer hem med en tall.
Citera
2017-09-18, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommelier
En kollega från mitt före detta jobb bjöd oss på svampgryta ikväll. Efter att ha njutit av den goda måltiden med ett par flaskor rödvin (chilenskt) så frågar jag efter recept då jag vill laga en likadan hemma. Då blir svaret ungefär "köttfärs, grädde, salt, svamp". Ja, men vad för svamp? vill jag ju så klart veta! Då kollar han på mig lite konstigt och säger att "svamp svamp, som jag plockade i skogen". Jag frågar efter Vilka svampar han plockat, och då säger han att han plockat allt svamp bara. Det visar sig ganska fort att han inte vet något om svamp och har trott att det bara är en röda flugsvampen med vita prickar som man ska akta sig för. "Svamp som svamp för fan, giftiga svampar är ju lika sällsynta i Sverige som giftormar" menar han.

Har jag anledning att vara orolig, eller har han rätt?

Om några dagar vet vi svaret. Men en sak ska du komma ihåg hädanefter: drick aldrig alkohol till svamp. Vissa svampar, bl a bläcksvamp, har en kraftig antabuseffekt. Bara detta i sig kan sätta igång ett fruktansvärt illamående.

Pass på om du först blir lite dålig, och sedan mår toppen dagen efter. Då är du bortom all hjälp på dag tre. Nu ska du inte bli orolig för detta, för det går ju inte att göra något ogjort. Men ät inte svamp som du inte själv plockat eller köpt i en välrenommerad butik. Och som sagt, ingen alkohol tillsammans med svamp.
Citera
2017-09-18, 23:45
Medlem
BennyBandanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caca
Behöver inte vara flugsvamp, finns många andra svampar som är obra äta som Orangebrun giftspindling innehåller ett gift (orellanin) som skadar njurarna.

Symtom kommer sent, i regel efter 2 - 7 dygn. Symtomen kan vara illamående, kräkningar, huvudvärk, trötthet, frossa, smärtor i ryggen samt törst. Urinmängderna kan vara både större och mindre än normalt. I svåra fall kan förgiftningen ge bestående njurskador.

Så bara för ni mår bra idag är det inte säkert ni är Loka pigga om en vecka!

HAHAHAHAHA TS nu har du lärt dig att aldrig lita på chilenare. De är riktigt smutsiga de där oljiga spaggarna!
Citera
2017-09-21, 17:36
Medlem
Käkar man inte vit svamp med vita skivor eller brunaktig svamp med bruna eller brunaktiga skivor så bör väl faran för livet kunna hållas för dörren?
Visst finns det mängder med så kallade giftsvampar utöver det,men ingen som det innebär direkt livsfara att förtära.

Det finns väl egentligen fem giftsvampar att verkligen hålla reda på så att säga.

Vit flugsvamp,Lömsk dito,gifthätting,toppig giftspindling samt allmän pluggskivling.

Sedan finns det misstänka svampar såsom Riddarmusseron,Grisöra samt diverse Champinjoner.

Varnas för bör definitivt även Stenmurkla,speciellt om plockad rå samt inte ordentligt tillredd.
Citera
2017-09-22, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban

Amatoxin och oreallin är värmebeståndiga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in