Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-12, 23:09
  #1
Medlem
För ett år sen började jag ta ritalin, en ganska låg dos. Men efter någon vecka började jag få en väldigt hög puls, obehaglig. Min psykiatriker sa till mig att han ville höja dosen, det kunde göra så att pulsen gick ner. Jag helt enkelt slutade ta ritalin för jag vågade inte öka.

Så, hur var det för er andra? Kan pulsen sänkas av att man tar en lite högre dos?

Ska göra ett nytt försök snart, men nyfiken på hur ni andra hade det
Citera
2017-09-12, 23:35
  #2
Medlem
LeonaHelmsleys avatar
Tar inte något centralstimulerande mer men när jag gjorde det så fungerade det faktiskt som du säger att hjärtklappning inte kom vid högre doser så som vid mindre. Tycker du kan prova som läkaren säger du kan väl i värsta fall gardera med någon blodtrycksmedicin?
Citera
2017-09-13, 14:09
  #3
Medlem
Tack för svar!
Citera
2017-12-10, 18:32
  #4
Medlem
swedishadmins avatar
Hänt mig med.
Citera
2017-12-10, 18:33
  #5
Medlem
swedishadmins avatar
Det kan bero på om du dricker coffein i samband, tex cola, kaffe eller energi dryck. Dem går inte alls ihop och ger hjärtklappningar oavsätt dosen.
Citera
2017-12-10, 19:12
  #6
Medlem
Ritalin kände jag mig hög av samtidigt som jag kunde känna blodet pulsera i mina lår när jag satt ned. Helt klart de värsta jag gått på. Dessutom hämmade ritalin alla mina kreativa tankar och jag kände mig fången i mig själv. Sjukt koncentrerad var jag dock.

Har idag elevanse, obeskrivligt mycket bättre
Citera
2017-12-10, 20:48
  #7
Medlem
GoFuckADucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aleczs
Ritalin kände jag mig hög av samtidigt som jag kunde känna blodet pulsera i mina lår när jag satt ned. Helt klart de värsta jag gått på. Dessutom hämmade ritalin alla mina kreativa tankar och jag kände mig fången i mig själv. Sjukt koncentrerad var jag dock.

Har idag elevanse, obeskrivligt mycket bättre
Vilken dos gick du på ritalinet? och vilken dos går du på nu med elevanse?
Citera
2017-12-10, 21:26
  #8
Medlem
Strychnos avatar
Medicin och hälsa --> Psykiatri och psykofarmaka
/Moderator
Citera
2017-12-10, 22:55
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoFuckADuck
Vilken dos gick du på ritalinet? och vilken dos går du på nu med elevanse?

Oj, det var så länge sen så kommer ärligt inte ihåg det. Men tror inte den var hög alls.

Elevanse har jag 50mg morgon, 20mg eftermiddag
Citera
2017-12-14, 19:02
  #10
Medlem
Tvärtom, pulsen sänks av högre dos av Ritalin, hade lägre puls än normalt när jag tog Ritalin.
Citera
2018-02-19, 22:36
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halvjanne
För ett år sen började jag ta ritalin, en ganska låg dos. Men efter någon vecka började jag få en väldigt hög puls, obehaglig. Min psykiatriker sa till mig att han ville höja dosen, det kunde göra så att pulsen gick ner. Jag helt enkelt slutade ta ritalin för jag vågade inte öka.

Så, hur var det för er andra? Kan pulsen sänkas av att man tar en lite högre dos?

Ska göra ett nytt försök snart, men nyfiken på hur ni andra hade det

Jag förstår hur din läkare resonerar. Men samtidigt borde läkaren få sin licens borttagen.

Du får högre puls ju högre dos du tar då under tiden du är drogad och du utför saker som får dig mer exalterad ökar din puls. Förresten, sluta ta ritalin. ADHD finns inte. Ta reda på din uppväxt och associera det med varför du är som du är. The satisfaction is bigger och du inser med tiden hur bättre det är utan ritalin som för övrigt är alltså en drog som ökar dopaminen och du får mer motivation att göra dom saker du vill göra. Tänker du på sex ofta? Ja då tänker du mer på sex. Är du i en period där du gillar att köra bil fort? Ja då kör du ännu fortare. Men förstå roten till varför du är som du är så mår du excellent inombords efter en tid. Det bygger ditt självförtroende också, det gör ingen drog på ett optimalt sätt, bara du.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback