Citat:
Ursprungligen postat av
Skrik & Panik
Konsekvensen av den körstilen är att om du ska svänga höger, blinkar höger och placerar dig till höger så kan bakomvarande påbörja en omkörning för att behålla flytet.
Om du då drar dig mot mittlinjen före sväng så blir det lätt en kyss i sidan.
Jag kör enligt principen att de som är runt mig ska förstå på min placering vad jag har för planer.
Hårddrar man det så ska placeringen visa lika mycket som blinkers.
Ja, jag blinkar alltid. (Känner att jag är tvungen att uttrycka mig safe.)
Korrekt, om med tillägget att man bör placera sig på lämpligt sätt för sin vidare färd, och vars konsekvent. D v s att har man valt en placering så håller man den och vimsar eller vinglar inte hit o dit.
Kör man då normala bilar så är det i princip aldrig nåt problem ge tecken och placera sig längst möjligt åt höger vid högersväng, eller längst möjligt åt vänster vid vänstersväng, sen hålls den placeringen stadigt och genomföra svängen.
Kör man större fordon som t ex långtradare kansle man inte kan lägga sig längst åt höger eller vänster, utan man kan behöva ta mer plats in sidled för att kunna svänga. Man kan då t o m lägga sig rätt över linjerna mellan filerna, även över heldraget är helt om, och hålla den placeringen och genomföra svängen.
Allt onödigt vimsande och vingel skapar osäkerhet, kan leda till missförstånd och incidenter.