• 1
  • 2
2017-10-12, 12:00
Medlem
FuriousRages avatar
Ser detta väldigt ofta.
Gäller även vänstersvängar, de kan ta ut svängen och ta halva körfältet till höger för att svänga t.ex. här
https://goo.gl/maps/vaP45UCknrk.
I dag är båda körfälten tillåtna att svänga vänster för att komma på motorvägen.
Citera
2017-10-12, 12:15
Medlem
miikoss avatar
En normalstor personbil eller lätt lastbil, som inte har släpkärra, behöver ju knappast behöva gåt ut till vänster, i alla fall i normala korsningar.

Blinkers är ju en väldigt lätt anordning, så den borde inte vara svårt att använda.

Blick, blinkers, broms, sväng, är väl det korrekta (förstås med mer ögonkontroll). Inte broms, stannande, blinkers-sväng. Som många kör med, osäker om de ens kollar bakåt alls. (Och att starta blinkersen med rattrörelsen är helt onödigt då alla andra redan har sett att man svänger).

Många missförstår nog blinkers, det är för att visa vad man vill göra, inte ett tecken för fri väg.
Citera
2017-10-12, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Förekommer massa jävla dumheter i trafiken och här är ett exempel.

Har upptäckt att det blivit allt vanligare att folk går långt ut till vänster innan de ska svänga till höger (t ex in på en mindre väg) Jag kan inte för mitt liv begripa varför man gör så. Kan inte säga att det är någon speciell grupp som utmärker sig utan att det är relativt utbrett. Jag fattar att lastbilar och bussar gör så för att "komma runt" men en vanlig personbil? Ser bara sååå dumt ut och som att föraren inte kan köra bil eller har minsta aning om var han/hon har bilen.

Jo, men det är ju så man gör, går man in i svängen på utsidan går man ur svängen på insidan och kör om den som ligger före.
Citera
2017-10-12, 20:29
Medlem
Provocative2.0s avatar
Får erkänna att jag är en av dessa som ibland gör så.
Jag gör det för att räta ut svängen o därigenom kan ta den i högre hastighet. Att detta var en viktig fråga var däremot inget jag ens haft en tanke på.
Likaså kan jag inte heller påstå att det fungerar utan kan lika gärna vara mina egna tankar som säger att det funkar.
Citera
2017-10-13, 13:55
Medlem
Skrik & Paniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Får erkänna att jag är en av dessa som ibland gör så.
Jag gör det för att räta ut svängen o därigenom kan ta den i högre hastighet. Att detta var en viktig fråga var däremot inget jag ens haft en tanke på.
Likaså kan jag inte heller påstå att det fungerar utan kan lika gärna vara mina egna tankar som säger att det funkar.
Konsekvensen av den körstilen är att om du ska svänga höger, blinkar höger och placerar dig till höger så kan bakomvarande påbörja en omkörning för att behålla flytet.
Om du då drar dig mot mittlinjen före sväng så blir det lätt en kyss i sidan.

Jag kör enligt principen att de som är runt mig ska förstå på min placering vad jag har för planer.
Hårddrar man det så ska placeringen visa lika mycket som blinkers.

Ja, jag blinkar alltid. (Känner att jag är tvungen att uttrycka mig safe.)
Citera
2017-10-13, 13:59
Medlem
MissionImpossibles avatar
Tror det handlar om väldigt dålig koll på vart föraren har bilen. Jag går själv på körskola och har blivit extra uppmärksam i trafiken o det är många som har sjukt dålig koll på sina bilar, o även högerregeln...
Senast redigerad av MissionImpossible 2017-10-13 kl. 14:00. Anledning: stavfel
Citera
2017-10-13, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skrik & Panik
Konsekvensen av den körstilen är att om du ska svänga höger, blinkar höger och placerar dig till höger så kan bakomvarande påbörja en omkörning för att behålla flytet.

Jag kör enligt principen att de som är runt mig ska förstå på min placering vad jag har för planer.

Korrekt, om med tillägget att man bör placera sig på lämpligt sätt för sin vidare färd, och vars konsekvent. D v s att har man valt en placering så håller man den och vimsar eller vinglar inte hit o dit.

Kör man då normala bilar så är det i princip aldrig nåt problem ge tecken och placera sig längst möjligt åt höger vid högersväng, eller längst möjligt åt vänster vid vänstersväng, sen hålls den placeringen stadigt och genomföra svängen.

Kör man större fordon som t ex långtradare kansle man inte kan lägga sig längst åt höger eller vänster, utan man kan behöva ta mer plats in sidled för att kunna svänga. Man kan då t o m lägga sig rätt över linjerna mellan filerna, även över heldraget är helt om, och hålla den placeringen och genomföra svängen.

Allt onödigt vimsande och vingel skapar osäkerhet, kan leda till missförstånd och incidenter.
Citera
2017-10-13, 15:54
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrik & Panik

Tja. Blinkersen är nyservad på min bil.
Nu vet jag att min körstil är korkad i det här fallet. Hur jag agerar beror alltid på situationen.
Jag är ett skolexempel på hur ett rövhål beter sig i trafiken. Jag skulle kunna ha huvudrollen i instruktionsfilmen. Men till mitt försvar så håller jag rövhålet till mig själv. Därför skulle jag kunna ha samma huvudroll i filmen om änglar i trafiken.
Mina dumheter gör jag när jag anser att andra inte påverkas negativt av dem. Sedan finns det alltid, bror duktig som irriterar sig på allt o alla o då vaknar min personlighet som skapade mitt användarnamn😄
Men självklart är att just mitt sätt att svänga inte ska påverka andra. Men vi kan vända på det.
Om nu min teori att räta ut svängen stämmer så innebär det att jag behöver sakta in, mindre än om jag ska köra regelrätt o därigenom så underlättar jag för bakomvarande.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in