Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-09-12, 20:52
  #1
Medlem
godboys avatar
Förekommer massa jävla dumheter i trafiken och här är ett exempel.

Har upptäckt att det blivit allt vanligare att folk går långt ut till vänster innan de ska svänga till höger (t ex in på en mindre väg) Jag kan inte för mitt liv begripa varför man gör så. Kan inte säga att det är någon speciell grupp som utmärker sig utan att det är relativt utbrett. Jag fattar att lastbilar och bussar gör så för att "komma runt" men en vanlig personbil? Ser bara sååå dumt ut och som att föraren inte kan köra bil eller har minsta aning om var han/hon har bilen.

När jag för 25 år sen lärde mig köra bil så lärde jag mig att man lägger sig åt höger på vägen om man ska svänga höger samt vice versa. Vidare så är folk jävligt dåliga på att blinka, både om de ska svänga av huvudleden eller byta fil. Personligen kan jag ju anse att det skulle vara dryga böter på att underlåta sig att ge körriktningstecken och om man "åkt dit" för det så blir man av med körkortet i tre månader.

Många av er Flashbackare kommer nog tycka jag är töntig men jag blinkar ALLTID sitter liksom i ryggmärgen.

Förresten, är det någon som kommer ihåg informationskampanjen "blinka först, bromsa sen" Tycker nog att det skulle vara på plats med den kampanjen igen.
Citera
2017-09-12, 21:01
  #2
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Förekommer massa jävla dumheter i trafiken och här är ett exempel.

Har upptäckt att det blivit allt vanligare att folk går långt ut till vänster innan de ska svänga till höger (t ex in på en mindre väg) Jag kan inte för mitt liv begripa varför man gör så. Kan inte säga att det är någon speciell grupp som utmärker sig utan att det är relativt utbrett. Jag fattar att lastbilar och bussar gör så för att "komma runt" men en vanlig personbil? Ser bara sååå dumt ut och som att föraren inte kan köra bil eller har minsta aning om var han/hon har bilen.

När jag för 25 år sen lärde mig köra bil så lärde jag mig att man lägger sig åt höger på vägen om man ska svänga höger samt vice versa. Vidare så är folk jävligt dåliga på att blinka, både om de ska svänga av huvudleden eller byta fil. Personligen kan jag ju anse att det skulle vara dryga böter på att underlåta sig att ge körriktningstecken och om man "åkt dit" för det så blir man av med körkortet i tre månader.

Många av er Flashbackare kommer nog tycka jag är töntig men jag blinkar ALLTID sitter liksom i ryggmärgen.

Förresten, är det någon som kommer ihåg informationskampanjen "blinka först, bromsa sen" Tycker nog att det skulle vara på plats med den kampanjen igen.

Päronsväng brukar jag kalla det. Inte i betydelsen föräldrar, utan formen på kurvan.

Idioterna svänger inte 90 grader, utan kanske 110 grader. Varför göra det enkelt när det går att krångla till?

Håller med om blinkningarna också. Har alltid blinkat och kommer alltid att blinka.
Citera
2017-09-12, 21:02
  #3
Medlem
TheRickiestRicks avatar
Skulle tro att vissa gör det för att markera att man inte blinkar för att signalera att man har tänkt hålla till höger för att släppa förbi bakomliggande, utan att man faktiskt har tänkt att svänga.

I andra fall är det nog bara föraren som är ostadig på vägen.

Tycker inte du är töntig alls, bara bra att folk får utlopp för lite post-road rage här istället för att låta det ske ute i det vilda så att säga. Dessutom så ska allt mellan himmel och jord diskuteras här.
Citera
2017-09-12, 21:04
  #4
Medlem
AndersM79s avatar
Det är säkert för att få större radie på svängen och därför inte behöva sakta ner lika mycket, och genom detta spara ett par öre i bensin då de inte behöver öka farten lika mycket efter svängen.
Kanske...
Citera
2017-09-12, 21:05
  #5
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Päronsväng brukar jag kalla det. Inte i betydelsen föräldrar, utan formen på kurvan.

Idioterna svänger inte 90 grader, utan kanske 110 grader. Varför göra det enkelt när det går att krångla till?

Håller med om blinkningarna också. Har alltid blinkat och kommer alltid att blinka.

Ha ha! Ja päronsväng var en bra benämning! På den tiden, för 20 år sen, när jag körde både buss och lastbil kunde man ibland behöva gå ut för att komma runt.

Men personbil, nääää. Dessutom är det ju underbart när en personbil skall svänga vänster och måste stanna för att släppa mötande trafik, och stannar långt till höger så man inte kan komma förbi på insidan om man ska rakt fram.
Citera
2017-09-12, 21:22
  #6
Medlem
minponnys avatar
vet ju aldrig om nån öppnar dörren mitt i svängen
Citera
2017-09-12, 22:02
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Förekommer massa jävla dumheter i trafiken och här är ett exempel.

Har upptäckt att det blivit allt vanligare att folk går långt ut till vänster innan de ska svänga till höger (t ex in på en mindre väg) Jag kan inte för mitt liv begripa varför man gör så. Kan inte säga att det är någon speciell grupp som utmärker sig utan att det är relativt utbrett. Jag fattar att lastbilar och bussar gör så för att "komma runt" men en vanlig personbil? Ser bara sååå dumt ut och som att föraren inte kan köra bil eller har minsta aning om var han/hon har bilen.

När jag för 25 år sen lärde mig köra bil så lärde jag mig att man lägger sig åt höger på vägen om man ska svänga höger samt vice versa. Vidare så är folk jävligt dåliga på att blinka, både om de ska svänga av huvudleden eller byta fil. Personligen kan jag ju anse att det skulle vara dryga böter på att underlåta sig att ge körriktningstecken och om man "åkt dit" för det så blir man av med körkortet i tre månader.

Många av er Flashbackare kommer nog tycka jag är töntig men jag blinkar ALLTID sitter liksom i ryggmärgen.

Förresten, är det någon som kommer ihåg informationskampanjen "blinka först, bromsa sen" Tycker nog att det skulle vara på plats med den kampanjen igen.

det beror ju på vilket fordon jag kör. ibland är det nödvändigt ta ut svängen för att komma rakt in och inte skära ner saker i svängens insida. Ju längre fordon desto svårare att göra skarp sväng.
Citera
2017-10-09, 21:58
  #8
Medlem
Man gör så för att inte behöva ratta lika mycket och för att grejerna som ligger löst i bilen ska ligga kvar på sin plats, oftast är det en ganska snabb manöver så man hindrar inte trafiken så mycket tror jag?
Citera
2017-10-10, 11:13
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaricaHase
Man gör så för att inte behöva ratta lika mycket och för att grejerna som ligger löst i bilen ska ligga kvar på sin plats, oftast är det en ganska snabb manöver så man hindrar inte trafiken så mycket tror jag?

Det handlar nog mest bara om att folk inte använder huvudet, och fula ovanor.

Om grejer inte ligger kvar på sin plats i bilen, så är hastigheten för hög för situationen eller grejorna inte lastsäkrade som de ska.

Att hålla rätt spår och placering fram till svängen, för att sen styra ut vänster och sen göra högersvängen, ger mer rattande än att lägga sig i för situation och sväng

Bättre då att lägga sig i rätt position från början, typ mer till vänster om man t ex kör tradare. Ja det är ju tillåtet om det behövs att lägga sig över heldragen linje, och sen göra svängen.

Folk gör mycket i trafiken av ful ovana eller av okunnighet, utan att ens förstå att de gör fel och att det kan skapa irritation eller risker.
Citera
2017-10-10, 11:28
  #10
Medlem
Ja så menar jag, man kör inte fram till svängen för att svänga vänster och sen höger , man kör redan långt till vänster annars är det efterblivet

Det gör sig själv att det inte funkar om det är fullt med bilar

Det är inte bara lösa grejer i bilen det gäller, passagerare kan tycka det är obehagligt om man svänger för hårt
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Det handlar nog mest bara om att folk inte använder huvudet, och fula ovanor.

Om grejer inte ligger kvar på sin plats i bilen, så är hastigheten för hög för situationen eller grejorna inte lastsäkrade som de ska.

Att hålla rätt spår och placering fram till svängen, för att sen styra ut vänster och sen göra högersvängen, ger mer rattande än att lägga sig i för situation och sväng

Bättre då att lägga sig i rätt position från början, typ mer till vänster om man t ex kör tradare. Ja det är ju tillåtet om det behövs att lägga sig över heldragen linje, och sen göra svängen.

Folk gör mycket i trafiken av ful ovana eller av okunnighet, utan att ens förstå att de gör fel och att det kan skapa irritation eller risker.
Citera
2017-10-10, 11:36
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaricaHase
Ja så menar jag, man kör inte fram till svängen för att svänga vänster och sen höger , man kör redan långt till vänster annars är det efterblivet

Det gör sig själv att det inte funkar om det är fullt med bilar

Det är inte bara lösa grejer i bilen det gäller, passagerare kan tycka det är obehagligt om man svänger för hårt

Om passagerare tycker det är obehagligt så får man ju istället sänka farten.
Citera
2017-10-10, 11:43
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Om passagerare tycker det är obehagligt så får man ju istället sänka farten.
Ja om det inte finns plats måste man nog göra det
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback