Citat:
Nu tar vi detta en gång för alla. Ur deras manifest: Rent konkret skulle vårt styrelseskick fungera på så sätt att Nordiska motståndsrörelsens ledning efter maktövertagandet väljer ut en allnordisk senat. Vilken ledning? "Ledaren"? Han ska väljas av den icke-valda "senaten". Står också i partiprogrammet.
Det räcker inte med folkomröstningar för att ett statsskick ska vara demokratiskt. Det måste också finnas alternativ att välja på och frihet att argumentera för olika alternativ. Vilket lagen mot "subversiv propaganda" skulle förhindra.
De tyska nazisterna älskade folkomröstningar. De kunde - efter Hitlers kupp - själva bestämma vilka frågor som ställdes och vilken propaganda som fick spridas inför folkomröstningen. Och de räknade förstås också rösterna. Men var detta demokrati? Självfallet inte.
Det räcker inte med folkomröstningar för att ett statsskick ska vara demokratiskt. Det måste också finnas alternativ att välja på och frihet att argumentera för olika alternativ. Vilket lagen mot "subversiv propaganda" skulle förhindra.
De tyska nazisterna älskade folkomröstningar. De kunde - efter Hitlers kupp - själva bestämma vilka frågor som ställdes och vilken propaganda som fick spridas inför folkomröstningen. Och de räknade förstås också rösterna. Men var detta demokrati? Självfallet inte.

Maktövertagandet här får ses som ett demokratiskt övertagande, ty vi lever i en demokratisk rättstat (som nu undermineras vilket leder till mycket otäcka förhållanden) vilket utesluter nån form av revolution.
Ledningen får därför antas väljas demokratiskt. Ledningen utser senaten och senaten utser ledaren, indirekt demokrati alltså.
Finns underskrifter så ska beslutande folkomröstningar hållas. Detta är direktdemokrati, den ädlaste formen av demokrati ty den är helt i linje med begreppets deskriptiva definition.
Demokrati betyder folkstyre, demos - folket & kratos - styre .
Folket får rösta i NMRs stat. Du stipulerar en egen definition av demokrati där du verkar definiera den liberala demokratin. Demokrati är inte nödvändigtvis den liberala demokratin.
Det ska enligt NMR finnas lagar mot folkfientlig subversiv propaganda, detta är en tydlig kollektiv princip, majoritetens princip om att förbjuda hot mot majoriteten - hot mot demokratin. Eftersom majoriteten i staten har beslutat i ett demokratiskt val att dom vill ha detta styre så kan lagen mot folkfientlig subversiv propaganda inte anses som odemokratiskt. Fascistiskt kanske men inte odemokratiskt, och det ska tilläggas att vi idag ändå lever under fascistiska och totalitära förhållanden i det anti-demokratiska EU och bankmaffian.
