Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-10, 19:05
  #1
Medlem
Tjena FB,
Har funderat på hur de olika karaktärer som man ser i animerade filmer görs. Mer specifikt har jag undrat över vilka program de använder. Inte för animationer utan för att utveckla/designa en karaktär. Gissar på att det kan vara Maya, Houdini, Zbrush.
Finns garanterat mer erfarna inom området här, någon som vet vad som används? )

Hare!
Citera
2017-09-18, 20:22
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrshadowofdeath
Tjena FB,
Har funderat på hur de olika karaktärer som man ser i animerade filmer görs. Mer specifikt har jag undrat över vilka program de använder. Inte för animationer utan för att utveckla/designa en karaktär. Gissar på att det kan vara Maya, Houdini, Zbrush.
Finns garanterat mer erfarna inom området här, någon som vet vad som används? )

Hare!
"Programmet" de använder heter PAPPER & PENNA... Ett oslagbart verktyg som är överlägset både i kreativitet och snabbhet. 3D program är klart begränsande i det kreativa arbetet.
Citera
2017-09-19, 03:55
  #3
Medlem
Jag tror det varierar men jag har för mig att Disney använder Maya ganska mycket. Men de gör ju egna plug ins till programmen för att kunna vara i framkanten.
Jag har hört om något eget program som Pixar har som kallas Presto, men jag är osäker på vad exakt vad dom använder programet till (modellering /rigging /animering).
Citera
2017-09-22, 23:42
  #4
Medlem
winINCs avatar
Många företag har sin egna production pipeline, t.ex. disney använde mycket Maya för ett par år sedan i alla fall. Maya är i princip ett allt-i-allo-program, så om man vill så kan man göra nästan allt i det, och jag tror att disney använde egenutvecklade plugins för att göra just det.

Men ärligt talat så kan du använda nästan vad som helst så länge du får ut ett bra resultat, kan du få ett bra resultat med en pipeline så tar det inte lång tid att lära sig ett annat företags line. Så fokusera inte på att lära dig ett program, lär dig grunderna för den disciplin du vill hålla på med istället, sen kan du applicera det på all mjukvara då snubblar över i framtiden.
Citera
2017-09-23, 19:16
  #5
Medlem
iSvempas avatar
De flesta större 3D programtillverkarna erbjuder färdiga Characters, även färdigriggade som förenklar arbetet, men det brukar man få betala extra för. Ett som är helt gratis är
http://www.makehuman.org som går att överföra till andra 3D program.
På Blender Market kan du också köpa färdiga characters, även på Blendswap erbjuds färdiga objekt av alla de slag.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback