2017-09-10, 10:04
Medlem
Har några hårddiskar som ligger på runt 5 år och snurrar på. Dock vill man ju byta ut dem innan de crashar.

Hur vet man när man ska byta ut en hårddisk?
Citera
2017-09-10, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _x3m_
Har några hårddiskar som ligger på runt 5 år och snurrar på. Dock vill man ju byta ut dem innan de crashar.

Du kan ta fram SMART-värden för olika feltyper för diskarna, men medan det finns vissa indikatorer är det inte en garanti att de kommer att gå sönder eller vice versa.

Har du data som du inte vill bli av med ska du hålla diskarna i någon typ av RAID-konfiguration som tillåter redundans och/eller säkerhetskopiera datat. Vissa diskar klarar sig inte ett år under hög användning, andra överlever kosmos undergång.
Citera
2017-09-10, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regentia
Du kan ta fram SMART-värden för olika feltyper för diskarna, men medan det finns vissa indikatorer är det inte en garanti att de kommer att gå sönder eller vice versa.

Hur gör jag detta?
Citera
2017-09-10, 10:43
Moderator
Arne.Ankas avatar
Byte var 3:e år skulle jag säga men det är LÅÅÅÅÅÅNGTIFRÅN en garanti för att slipp problem, raid1 är ett steg i rätt riktning men inte heller det är säkert, regelbunden backup på usb-hårddisk som kopplas från dator och elnät när backup inte görs är ytterligare ett steg men vill du vara riktigt säker behöver du en backup offsite om det skulle brinna till exempel usb hårddisk hos en vän eller lagringsutrymme på "internet".

Citat:
Hur gör jag detta?
Använder program för det, finns hur många som helst bla tillhandahåller många tillverkare sina egna varianter.
Citera
2017-09-10, 10:45
Medlem
Bäst är om du använder backup. Helst i molnet, men annars gärna på en annan fysisk plats åtminstone så att du är skyddad mot brand osv. Googla annars på de tips du fått och kolla SMART värden samt RAID. Båda ger något åtminstone, men är det viktig data bör du absolut ha backup på den.
Citera
2017-09-10, 18:58
Medlem
PeterNosters avatar
Program för att testa SMART:
https://crystalmark.info/software/Cr...o/index-e.html

Det kollar alltså hårddiskens inbyggda statistik och bedömer den.
Citera
2017-09-10, 19:26
Medlem
Finns det ingen risk att man får en felaktig backup om disken är defekt? Har för mig att jag har läst att man bör skriva om all data med jämna mellanrum för att inte tappa något.
Citera
2017-09-11, 07:20
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XrayCharles
Finns det ingen risk att man får en felaktig backup om disken är defekt? Har för mig att jag har läst att man bör skriva om all data med jämna mellanrum för att inte tappa något.
Jag hade ett tag problem med att backuper va trasiga, gick fintatt göra backupmen när jag verifierade backuperna va de helt körda....visade sig att ett av minnena hade en defekt som barade påverkade backuper ochingenting annat, efter minnet byttes funkade det igen.
Citera
2017-09-11, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Jag hade ett tag problem med att backuper va trasiga, gick fintatt göra backupmen när jag verifierade backuperna va de helt körda....visade sig att ett av minnena hade en defekt som barade påverkade backuper ochingenting annat, efter minnet byttes funkade det igen.
Det trasiga minnet påverkade nog annat också. Men det mesta i en dators minne brukar vara data - en mindre del är programkod. Och större delen av programkoden laddas dessutom tidigt vilket påverkar vilken laddadress den laddas i.

Stora komprimerade filer är klart sårbara för minnesfel, varför man regelbundet bör verifiera integriteten på sin backup.

Har hårddisken problem så ger det däremot normalt inte tysta trasiga backuper - finns det sektorer som har läsfel så kommer backup-programmet att misslyckas läsa ut detta och antingen helt ge upp eller ge fel-logg att specifika filer inte gick att läsa.

Som tidigare nämnt så är SMART bra att titta på - framför allt då reallocated event count och current pending sector. Google-statistik visar att om reallocated event count tickat upp så är sannolikheten hög för stor olycka i närtid. Däremot kan en disk få enskild trasig sektor och sedan gå många år utan ytterligare fel.

Reallocated event count innebär att disken lyckats läsa ut data från problematisk sektor och flytta till en reserv-sektor. Så fortfarande ingen dataförlust, men stor riskvarning att disken kommer att utveckla massvis med läsfel i närtid.

Current pending sector innebär ofta dataförlust - disken har sektor som den inte kan läsa ut korrekt och klarar därför inte av att själv flytta informationen till annan sektor. Har man program som mappar fram vad som lagras på sådan sektor och har möjlighet att skriva in samma data igen (t ex från backup eller liknande) så kommer hårddisken omedelbums att markera bort den trasiga sektorn och lägga informationen på spare-sektor samt döpa om felet från pending till reallocated.

Majoriteten av alla hårddiskar klarar glatt mer än 5 års bruk - den mekaniska livslängen är väldigt lång men givetvis med betydande statistisk variation mellan individer. 20 år MTBF innebär inte att man vet hur länge en specifik disk kommer att hålla.

Däremot brukar den ekonomiska livslängden sällan vara högre än 3 år - är det en lagringsdisk så blir den ju fort liten i förhållande till nyare diskar och många datorer har begränsat antal diskplatser samtidigt som det inte alltid är smidigt att ha många små diskar.

Gamla diskar kan vara lämpliga att behålla med extra backup-kopior på viktiga filer, men är det inte en lek-och-plaskdator så tycker jag man bör byta ut diskar som är 5+ år gamla. Man har redan fått bra valuta för inköpspriset, och det är bara ibland som SMART hinner med att varna. SMART mäter t ex inte retention på flashminnet med diskens firmware, och mer än en disk kan gå från fungerande till tegelsten mellan två datorstarter.
Citera
2017-09-11, 08:28
Medlem
hakro807s avatar
Citat:

Backblaze (ett backupföretag online) har publicerat statistik över detta och deras tiotusentals hårddiskar som de har i sina datacenter. Och skillnaden mellan olika tillverkare men också mellan olika serier är betydande, i.e. Hitachi kan vara mest tillförlitlig med en serie men minst tillförlitlig med en annan etc. Jag råder dig att läsa på på deras blogg. De tar också upp sådant som årlig felfrekvens, alltså sannolikheten att en viss disktyp kommer krascha inom de närmaste 12 månaderna. https://www.backblaze.com/blog/hard-...rates-q1-2017/
Citera
2017-09-13, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka

Alltså jag menade att man gör backup av en felaktig disk, inte att själva backupdisken är dålig, om du förstår? Kanske check sum och sånt hindrar en bra backup ifrån att skrivas över av en felaktig... jag vet inte riktigt
Citera
2017-09-13, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XrayCharles
Alltså jag menade att man gör backup av en felaktig disk, inte att själva backupdisken är dålig, om du förstår? Kanske check sum och sånt hindrar en bra backup ifrån att skrivas över av en felaktig... jag vet inte riktigt
Om din backup-rutin skriver över filer så kan du få att backup misslyckas mitt i och har då skrivit över bra filer på backup-disken. Därför man skall ha flera generationer backup så det inte är bästa kopian som blir överskriven.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in