• 6 738 online
  • 1 128 904 medlemmar
  • 58 567 979 inlägg
  • 1
  • 2
2017-09-09, 19:47
Medlem
Hej. Jag är ny på forumet.
Undrar om det är någon som har erfarenhet och kompetens angående vapen som kan generera infraljud. Generellt undrar jag hur man skyddar sig och hur man kan mäta och lokalisera infraljud.

Mvh
Citera
2017-09-10, 02:48
Medlem
StormaktRods avatar
Infraljud mäter man med tex med en ganska simpel kondensmikrofon fäst på en större fokusyta. Du skyddar dig genom att helt enkelt blockera ljudvågen eller bryta upp den på olika sätt tex en solid yta eller ett flexibelt absorberande material. Jag skulle tro att såna vapen som verkligen är effektiva kostar multum och behöver tillgång till stor effekt för att täcka någon större area och är nästan helt beroende av att kunna fokusera på en mindre punkt, så är man flera så kan sprida ut sig eller närma sig målet från motsatta håll. De används väl mest som ett mindre skadligt vapen vid kravaller osv istället för vattenkanoner och tårgas?
Citera
2017-09-12, 18:28
Medlem
Hej och tack!

Skall specificera mig lite mer. Anledningen till min tidigare fråga är att jag är tämligen säker på att jag har blivit utsatt för riktat infraljud under en längre tid, mellan 2-4 månader.

Ibland hör jag ljudet som ett sus i öronen. Jag mår illa och blir yr. Har även haft bröst och magsmärtor (pulseringar.) Ljudet tonar bort och övergår i pulseringar (har läst att det gör så under 15 Hz). Har även åkt akut en gång till sjukhus p.g.a magsmärtorna. Provtagningarna , undersökningar och röntgen visade inget. Värst är det när jag kör min bil och på kvällen när jag lagt mig.

Har läst mig till att infraljud kan komma från vindkraftverk, vattenkraftverk etc (Arbetslivsinstitutet, ALI 1999:20). Då jag bor långt ifrån sådana källor som kan skapa infraljud och på grund av andra faktorer, så tror jag att det är avsiktligt riktat infraljud mot mig. Jag kan i vart fall inte komma fram till någon annan förklaring. Har på nätet hittat information om att det finns sådana vapen (Lärobok i militärteknik, volym 4, sid 170-175 kap ”9. Graderad verkan och icke dödande vapen”)

Dessutom, då jag upplever en stark strålning i bilen, även när jag kör, så föranleder det att jag tror det är någon strålningskälla i min bil. Klimatanläggningen slutade att fungera för ca fyra månader sedan.

Är oerhört tacksam för kontakter, tips och råd från er som har erfarenhet och kompetens.

1 Hur skyddar man sig?
2 Hur mäter man?
3 Hur lokaliserar man?
4 Hur lokaliserar man en strålningskälla i bil?
5 Kan klimatanläggningen ha med strålningskällan att göra?
6 Hur lokaliserar man och får bort en gpspuck?
Citera
2017-09-12, 20:59
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av samliv-org
Hej och tack!

Skall specificera mig lite mer. Anledningen till min tidigare fråga är att jag är tämligen säker på att jag har blivit utsatt för riktat infraljud under en längre tid, mellan 2-4 månader.

Ibland hör jag ljudet som ett sus i öronen. Jag mår illa och blir yr. Har även haft bröst och magsmärtor (pulseringar.) Ljudet tonar bort och övergår i pulseringar (har läst att det gör så under 15 Hz). Har även åkt akut en gång till sjukhus p.g.a magsmärtorna. Provtagningarna , undersökningar och röntgen visade inget. Värst är det när jag kör min bil och på kvällen när jag lagt mig.

Har läst mig till att infraljud kan komma från vindkraftverk, vattenkraftverk etc (Arbetslivsinstitutet, ALI 1999:20). Då jag bor långt ifrån sådana källor som kan skapa infraljud och på grund av andra faktorer, så tror jag att det är avsiktligt riktat infraljud mot mig. Jag kan i vart fall inte komma fram till någon annan förklaring. Har på nätet hittat information om att det finns sådana vapen (Lärobok i militärteknik, volym 4, sid 170-175 kap ”9. Graderad verkan och icke dödande vapen”)

Dessutom, då jag upplever en stark strålning i bilen, även när jag kör, så föranleder det att jag tror det är någon strålningskälla i min bil. Klimatanläggningen slutade att fungera för ca fyra månader sedan.

Är oerhört tacksam för kontakter, tips och råd från er som har erfarenhet och kompetens.

1 Hur skyddar man sig?
2 Hur mäter man?
3 Hur lokaliserar man?
4 Hur lokaliserar man en strålningskälla i bil?
5 Kan klimatanläggningen ha med strålningskällan att göra?
6 Hur lokaliserar man och får bort en gpspuck?
Jag kan tänka mig att det du behöver är någon form av terapi mot din paranoia. Du är inte utsatt för någon riktad attack med infraljud, det kan jag lova dig utan att jag ens vet vem du är för det vore så fullkomligt unikt att det inte finns.

Särskilt att du upplever problem i bilen gör att jag kan vara 100 % säker på att ingen medvetet utsätter dig för detta, de skulle aldrig kunna följa efter dig med det akustiska vapnet.

Nä men däremot så är bilar i sig en stor källa till infraljud helt utan att det ligger något avsiktligt djävelskap bakom. De flesta av dina frågor har du ju redan fått svar på. Ljud brukar inte kallas för strålning, tänker du på något annat än ljud när du talar om strålning? Allmänt strålningssnack hör knappast hemma i vapenavdelningen.
Citera
2017-09-13, 20:11
Medlem
Då jag varit en av Sveriges bästa pistolskyttar under några år av mitt liv, så tror jag mig kunna skilja på när något är ett vapen eller inte.

Om man läser hela inlägget, så ser man även att jag inte påstår att någon följer efter mig med ett akustiskt vapen, när jag kör bilen.

I övrigt var det ett antal numrerade frågor jag ville ha svar på (inte exklusiva råd och löften).
Tack ändå. Mvh
Citera
2017-09-13, 22:22
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Då jag varit en av Sveriges bästa pistolskyttar under några år av mitt liv, så tror jag mig kunna skilja på när något är ett vapen eller inte.

Om man läser hela inlägget, så ser man även att jag inte påstår att någon följer efter mig med ett akustiskt vapen, när jag kör bilen.

I övrigt var det ett antal numrerade frågor jag ville ha svar på (inte exklusiva råd och löften).
Tack ändå. Mvh
Bara för att du skjutit pistol blir du inte bättre än någon annan på att avgöra om du utsätts för något akustiskt vapen. Du är helt enkelt paranoid, det brukar vara väldigt svårt att erkänna för sig själv men så är det och ju förr du kommer underfund med det desto snabbare kan du bli kvitt obehaget.

Du kan ju börja med att låta en akustiker mäta infraljud där du befinner dig och då ska du förstås se på några jämförelsevärden från andra platser då du knappt hittar någonstans på denna planet som är helt fri från infraljud. Att köpa en pålitlig mätare för så låga frekvenser är det knappast värt.

Vem vet, att du är paranoid behöver ju inte betyda att du inte är förföljd...
Citera
2017-09-15, 13:53
Medlem
infraljud vid skadliga nivåer märker man, inte som sus i öronen utan mer som en vibration i kroppen. Tänk dig känslan i kroppen av bastrumslagen på en rockkonsert fast med en frekvens på kanske 5-15 Hz. Och utan hörbart ljud.

"Ljudvapen", om man nu alls kan tala om att sådana existerar, har kort räckvidd, eftersom ljud är tryckskillnader och därmed lätt läcker ut åt sidorna. Inte alls som en laserstråle eller riktad radiostråle.

Något liknande ljudvapnet "Tintin och det hemliga vapnet" kan inte existera i verkligheten.
Senast redigerad av Piggekott 2017-09-15 kl. 14:03.
Citera
2017-09-15, 17:18
Medlem
MrNoShows avatar
Kanske går att mäta det hela med en seismograf.

Grannarna och övriga personer i omgivningen borde märka av dessa ljud-/vibrationsproblem också som sagt om det nu förekommer problem hos en individ eller på en plats. Högre ljudfrekvenser inom det hörbara området (ej infraljud) är lättare att rikta mot en speciell punkt eller mot enstaka individer. Stor spridningsvinkel från denna vapentyp borde det bli, enda sättet att rikta ljudet är väl om en väldigt stor skärm av det stabilare och mer absorberande slaget placeras bakom vapnet. Infraljud fortplantar sej också genom en del byggmaterial och väggar och sådant.

Infraljud kan eventuellt påverka hälsan vid långvarig exponering kanske. De som dagligen jobbar i bullriga miljöer där det förekommer stora maskiner eller stora fläktar etc upplever ibland trötthet och yrsel. Men samtidigt finns det även ofta ljud inom det hörbara området i såna miljöer, och dessa ljud är kanske den främsta anledningen till obehaget.

Ett vapen av detta slag måste iaf vara en rejält stor och energislukande grej om den kortsiktigt ska ha någon verkan mot en fiende föreställer jag mej också. Skulle vara kul att se nån bild eller annan illustration på denna mojäng om den finns i verkligheten.
Citera
2017-09-15, 17:34
Medlem
MrNoShows avatar
Kanske är nåt fel på däcken (obalans), eller transmissionsproblem (växellåda eller liknande) som orsakar vibrationer om problemet är i bilen. Eller dålig väg. Klimatanläggning som skapar skadliga infraljud verkar osannolikt tycker jag, finns inga stora mekaniska krafter i såna grejer. Borde bli mer infraljud om man kör med en öppen sidoruta i hög hastighet än om man har klimatanläggningen på.
Citera
2017-09-15, 17:38
Moderator
T-80Us avatar
Vapen & Militär --> Konspirationer och alternativa teorier

/Mod
Citera
2017-09-16, 17:55
Medlem
Citat:
Hej. Jag är ny på forumet.
Undrar om det är någon som har erfarenhet och kompetens angående vapen som kan generera infraljud. Generellt undrar jag hur man skyddar sig och hur man kan mäta och lokalisera infraljud.

Mvh

Den Amerikanska ambassadpersonalen i Kuba har blivit utsatt av ljudvapen, ”påstår man”, och de vill också veta hur man skyddar sig och hur man lokaliserar dem, men där handlade det kanske om någon annan typ av ljudvapen, nåt som är mer sofistikerat och obegripligt och som vi ”vanliga” aldrig kan förstå oss på.

Aftonbladet skriver:
” Enligt amerikanska myndigheter har diplomaterna har utsatts för någon form av ljudvågsattacker - men hur det har gått till och vem som ska ha utfört attackerna kan ingen svara på.
Inte heller hur ljudvågorna kan orsaka de hälsoproblem diplomaterna drabbats av.
FBI och CIA kliar sig i huvudet, liksom forskare och ljudexperter, som mest är de förbluffade och ställer sig frågande till vad det kan handla om.”

” Vittnesmålen från de drabbade skiljer sig åt, men attackerna tycks oftast ha skett om natten.
De drabbade har berättat att de har känt vibrationer. De har hört höga signaler eller ett gnisslande ljud, som från en gräshoppa eller en cikada. Några har vakat med det ringande ljudet i öronen och sträckt sig efter väckarklockan – bara för att upptäcka att ljudet försvunnit när de lämnat sängen.”

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/...udvagsattacker
https://www.nytimes.com/2017/08/11/w...s.html?mcubz=0

OBS:
I dessa ”FAKE NEWS”-tider så får förstås var och en göra er egen bedömning över hur trovärdig något/en källa kan vara, var källkritisk är ju som sagt det nya mottot.
Citera
2017-09-16, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nummer-1

OBS:
I dessa ”FAKE NEWS”-tider så får förstås var och en göra er egen bedömning över hur trovärdig något/en källa kan vara, var källkritisk är ju som sagt det nya mottot.

Just det, och därför gäller det att hitta så trovärdiga källor som bara är möjligt, för annars kan det lika gärna vara FAKE-NEWS som vi alla vet. Så för att vara riktigt säker så blir min källa naturligtvis CNN som i sin studio har tagit in en militäranalytiker och en före detta CIA-chef, alltså…
...CNN, (check)
...Militäranalytiker, (check)
...Före detta CIA chef, (check)
**Resultat= Inge fake news här inte, källkritisk var mottot **

Och vad fick vi då veta, Jodå, redan Sovjet hade dessa ”sofistikerade” ljudvapen, säger den före detta chefen för ”CIA Russian Operation” på CNN live. Det skulle tydligen vara hur lätt som helst för ryssarna att rikta sådana akustiska vapen, (eller vad de nu använder för hokus pokus), på relativt långt avstånd, och få vågorna att penetrera genom väggar och fönster, och utan att offren märker något, utom då undantagvis när de kan känna vibrationer och tjut i örat, och utan att övrig omgivning märker något, och som följd av det ge hjärnskador, hörselnedsättningar och yrsel på sina experimentobjekt.
https://youtu.be/KcWjMRA_Kik?t=3m23s

Slutsats:
Akta er för akustiska vapen, för om dessa gamla Sovjetiska ljudvapen kommer ut på svarta marknaden så kommer ju ingen att gå säker!
Citera
  • 1
  • 2