• 1
  • 2
2017-09-09, 19:47
Medlem
Hej. Jag r ny p forumet.
Undrar om det r ngon som har erfarenhet och kompetens angende vapen som kan generera infraljud. Generellt undrar jag hur man skyddar sig och hur man kan mta och lokalisera infraljud.

Mvh
Citera
2017-09-10, 02:48
Medlem
StormaktRods avatar
Infraljud mter man med tex med en ganska simpel kondensmikrofon fst p en strre fokusyta. Du skyddar dig genom att helt enkelt blockera ljudvgen eller bryta upp den p olika stt tex en solid yta eller ett flexibelt absorberande material. Jag skulle tro att sna vapen som verkligen r effektiva kostar multum och behver tillgng till stor effekt fr att tcka ngon strre area och r nstan helt beroende av att kunna fokusera p en mindre punkt, s r man flera s kan sprida ut sig eller nrma sig mlet frn motsatta hll. De anvnds vl mest som ett mindre skadligt vapen vid kravaller osv istllet fr vattenkanoner och trgas?
Citera
2017-09-12, 18:28
Medlem
Hej och tack!

Skall specificera mig lite mer. Anledningen till min tidigare frga r att jag r tmligen sker p att jag har blivit utsatt fr riktat infraljud under en lngre tid, mellan 2-4 mnader.

Ibland hr jag ljudet som ett sus i ronen. Jag mr illa och blir yr. Har ven haft brst och magsmrtor (pulseringar.) Ljudet tonar bort och vergr i pulseringar (har lst att det gr s under 15 Hz). Har ven kt akut en gng till sjukhus p.g.a magsmrtorna. Provtagningarna , underskningar och rntgen visade inget. Vrst r det nr jag kr min bil och p kvllen nr jag lagt mig.

Har lst mig till att infraljud kan komma frn vindkraftverk, vattenkraftverk etc (Arbetslivsinstitutet, ALI 1999:20). D jag bor lngt ifrn sdana kllor som kan skapa infraljud och p grund av andra faktorer, s tror jag att det r avsiktligt riktat infraljud mot mig. Jag kan i vart fall inte komma fram till ngon annan frklaring. Har p ntet hittat information om att det finns sdana vapen (Lrobok i militrteknik, volym 4, sid 170-175 kap 9. Graderad verkan och icke ddande vapen)

Dessutom, d jag upplever en stark strlning i bilen, ven nr jag kr, s franleder det att jag tror det r ngon strlningsklla i min bil. Klimatanlggningen slutade att fungera fr ca fyra mnader sedan.

r oerhrt tacksam fr kontakter, tips och rd frn er som har erfarenhet och kompetens.

1 Hur skyddar man sig?
2 Hur mter man?
3 Hur lokaliserar man?
4 Hur lokaliserar man en strlningsklla i bil?
5 Kan klimatanlggningen ha med strlningskllan att gra?
6 Hur lokaliserar man och fr bort en gpspuck?
Citera
2017-09-12, 20:59
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av samliv-org
Hej och tack!

Skall specificera mig lite mer. Anledningen till min tidigare frga r att jag r tmligen sker p att jag har blivit utsatt fr riktat infraljud under en lngre tid, mellan 2-4 mnader.

Ibland hr jag ljudet som ett sus i ronen. Jag mr illa och blir yr. Har ven haft brst och magsmrtor (pulseringar.) Ljudet tonar bort och vergr i pulseringar (har lst att det gr s under 15 Hz). Har ven kt akut en gng till sjukhus p.g.a magsmrtorna. Provtagningarna , underskningar och rntgen visade inget. Vrst r det nr jag kr min bil och p kvllen nr jag lagt mig.

Har lst mig till att infraljud kan komma frn vindkraftverk, vattenkraftverk etc (Arbetslivsinstitutet, ALI 1999:20). D jag bor lngt ifrn sdana kllor som kan skapa infraljud och p grund av andra faktorer, s tror jag att det r avsiktligt riktat infraljud mot mig. Jag kan i vart fall inte komma fram till ngon annan frklaring. Har p ntet hittat information om att det finns sdana vapen (Lrobok i militrteknik, volym 4, sid 170-175 kap 9. Graderad verkan och icke ddande vapen)

Dessutom, d jag upplever en stark strlning i bilen, ven nr jag kr, s franleder det att jag tror det r ngon strlningsklla i min bil. Klimatanlggningen slutade att fungera fr ca fyra mnader sedan.

r oerhrt tacksam fr kontakter, tips och rd frn er som har erfarenhet och kompetens.

1 Hur skyddar man sig?
2 Hur mter man?
3 Hur lokaliserar man?
4 Hur lokaliserar man en strlningsklla i bil?
5 Kan klimatanlggningen ha med strlningskllan att gra?
6 Hur lokaliserar man och fr bort en gpspuck?
Jag kan tnka mig att det du behver r ngon form av terapi mot din paranoia. Du r inte utsatt fr ngon riktad attack med infraljud, det kan jag lova dig utan att jag ens vet vem du r fr det vore s fullkomligt unikt att det inte finns.

Srskilt att du upplever problem i bilen gr att jag kan vara 100 % sker p att ingen medvetet utstter dig fr detta, de skulle aldrig kunna flja efter dig med det akustiska vapnet.

N men dremot s r bilar i sig en stor klla till infraljud helt utan att det ligger ngot avsiktligt djvelskap bakom. De flesta av dina frgor har du ju redan ftt svar p. Ljud brukar inte kallas fr strlning, tnker du p ngot annat n ljud nr du talar om strlning? Allmnt strlningssnack hr knappast hemma i vapenavdelningen.
Citera
2017-09-13, 20:11
Medlem
D jag varit en av Sveriges bsta pistolskyttar under ngra r av mitt liv, s tror jag mig kunna skilja p nr ngot r ett vapen eller inte.

Om man lser hela inlgget, s ser man ven att jag inte pstr att ngon fljer efter mig med ett akustiskt vapen, nr jag kr bilen.

I vrigt var det ett antal numrerade frgor jag ville ha svar p (inte exklusiva rd och lften).
Tack nd. Mvh
Citera
2017-09-13, 22:22
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
D jag varit en av Sveriges bsta pistolskyttar under ngra r av mitt liv, s tror jag mig kunna skilja p nr ngot r ett vapen eller inte.

Om man lser hela inlgget, s ser man ven att jag inte pstr att ngon fljer efter mig med ett akustiskt vapen, nr jag kr bilen.

I vrigt var det ett antal numrerade frgor jag ville ha svar p (inte exklusiva rd och lften).
Tack nd. Mvh
Bara fr att du skjutit pistol blir du inte bttre n ngon annan p att avgra om du utstts fr ngot akustiskt vapen. Du r helt enkelt paranoid, det brukar vara vldigt svrt att erknna fr sig sjlv men s r det och ju frr du kommer underfund med det desto snabbare kan du bli kvitt obehaget.

Du kan ju brja med att lta en akustiker mta infraljud dr du befinner dig och d ska du frsts se p ngra jmfrelsevrden frn andra platser d du knappt hittar ngonstans p denna planet som r helt fri frn infraljud. Att kpa en plitlig mtare fr s lga frekvenser r det knappast vrt.

Vem vet, att du r paranoid behver ju inte betyda att du inte r frfljd...
Citera
2017-09-15, 13:53
Medlem
infraljud vid skadliga niver mrker man, inte som sus i ronen utan mer som en vibration i kroppen. Tnk dig knslan i kroppen av bastrumslagen p en rockkonsert fast med en frekvens p kanske 5-15 Hz. Och utan hrbart ljud.

"Ljudvapen", om man nu alls kan tala om att sdana existerar, har kort rckvidd, eftersom ljud r tryckskillnader och drmed ltt lcker ut t sidorna. Inte alls som en laserstrle eller riktad radiostrle.

Ngot liknande ljudvapnet "Tintin och det hemliga vapnet" kan inte existera i verkligheten.
Senast redigerad av Piggekott 2017-09-15 kl. 14:03.
Citera
2017-09-15, 17:18
Medlem
Kanske gr att mta det hela med en seismograf.

Grannarna och vriga personer i omgivningen borde mrka av dessa ljud-/vibrationsproblem ocks som sagt om det nu frekommer problem hos en individ eller p en plats. Hgre ljudfrekvenser inom det hrbara omrdet (ej infraljud) r lttare att rikta mot en speciell punkt eller mot enstaka individer. Stor spridningsvinkel frn denna vapentyp borde det bli, enda sttet att rikta ljudet r vl om en vldigt stor skrm av det stabilare och mer absorberande slaget placeras bakom vapnet. Infraljud fortplantar sej ocks genom en del byggmaterial och vggar och sdant.

Infraljud kan eventuellt pverka hlsan vid lngvarig exponering kanske. De som dagligen jobbar i bullriga miljer dr det frekommer stora maskiner eller stora flktar etc upplever ibland trtthet och yrsel. Men samtidigt finns det ven ofta ljud inom det hrbara omrdet i sna miljer, och dessa ljud r kanske den frmsta anledningen till obehaget.

Ett vapen av detta slag mste iaf vara en rejlt stor och energislukande grej om den kortsiktigt ska ha ngon verkan mot en fiende frestller jag mej ocks. Skulle vara kul att se nn bild eller annan illustration p denna mojng om den finns i verkligheten.
Citera
2017-09-15, 17:34
Medlem
Kanske r nt fel p dcken (obalans), eller transmissionsproblem (vxellda eller liknande) som orsakar vibrationer om problemet r i bilen. Eller dlig vg. Klimatanlggning som skapar skadliga infraljud verkar osannolikt tycker jag, finns inga stora mekaniska krafter i sna grejer. Borde bli mer infraljud om man kr med en ppen sidoruta i hg hastighet n om man har klimatanlggningen p.
Citera
2017-09-15, 17:38
Moderator
T-80Us avatar
Vapen & Militr --> Konspirationer och alternativa teorier

/Mod
Citera
2017-09-16, 17:55
Medlem
Citat:
Hej. Jag r ny p forumet.
Undrar om det r ngon som har erfarenhet och kompetens angende vapen som kan generera infraljud. Generellt undrar jag hur man skyddar sig och hur man kan mta och lokalisera infraljud.

Mvh

Den Amerikanska ambassadpersonalen i Kuba har blivit utsatt av ljudvapen, pstr man, och de vill ocks veta hur man skyddar sig och hur man lokaliserar dem, men dr handlade det kanske om ngon annan typ av ljudvapen, nt som r mer sofistikerat och obegripligt och som vi vanliga aldrig kan frst oss p.

Aftonbladet skriver:
Enligt amerikanska myndigheter har diplomaterna har utsatts fr ngon form av ljudvgsattacker - men hur det har gtt till och vem som ska ha utfrt attackerna kan ingen svara p.
Inte heller hur ljudvgorna kan orsaka de hlsoproblem diplomaterna drabbats av.
FBI och CIA kliar sig i huvudet, liksom forskare och ljudexperter, som mest r de frbluffade och stller sig frgande till vad det kan handla om.

Vittnesmlen frn de drabbade skiljer sig t, men attackerna tycks oftast ha skett om natten.
De drabbade har berttat att de har knt vibrationer. De har hrt hga signaler eller ett gnisslande ljud, som frn en grshoppa eller en cikada. Ngra har vakat med det ringande ljudet i ronen och strckt sig efter vckarklockan bara fr att upptcka att ljudet frsvunnit nr de lmnat sngen.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/...udvagsattacker
https://www.nytimes.com/2017/08/11/w...s.html?mcubz=0

OBS:
I dessa FAKE NEWS-tider s fr frsts var och en gra er egen bedmning ver hur trovrdig ngot/en klla kan vara, var kllkritisk r ju som sagt det nya mottot.
Citera
2017-09-16, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nummer-1

OBS:
I dessa FAKE NEWS-tider s fr frsts var och en gra er egen bedmning ver hur trovrdig ngot/en klla kan vara, var kllkritisk r ju som sagt det nya mottot.

Just det, och drfr gller det att hitta s trovrdiga kllor som bara r mjligt, fr annars kan det lika grna vara FAKE-NEWS som vi alla vet. S fr att vara riktigt sker s blir min klla naturligtvis CNN som i sin studio har tagit in en militranalytiker och en fre detta CIA-chef, allts
...CNN, (check)
...Militranalytiker, (check)
...Fre detta CIA chef, (check)
**Resultat= Inge fake news hr inte, kllkritisk var mottot **

Och vad fick vi d veta, Jod, redan Sovjet hade dessa sofistikerade ljudvapen, sger den fre detta chefen fr CIA Russian Operation p CNN live. Det skulle tydligen vara hur ltt som helst fr ryssarna att rikta sdana akustiska vapen, (eller vad de nu anvnder fr hokus pokus), p relativt lngt avstnd, och f vgorna att penetrera genom vggar och fnster, och utan att offren mrker ngot, utom d undantagvis nr de kan knna vibrationer och tjut i rat, och utan att vrig omgivning mrker ngot, och som fljd av det ge hjrnskador, hrselnedsttningar och yrsel p sina experimentobjekt.
https://youtu.be/KcWjMRA_Kik?t=3m23s

Slutsats:
Akta er fr akustiska vapen, fr om dessa gamla Sovjetiska ljudvapen kommer ut p svarta marknaden s kommer ju ingen att g sker!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in