2017-09-08, 22:41
Medlem
Alla förstår själva knopen och idén. Har man tillräcklig iq kan man till och med lära sig knopen. Det som då gör att jag startar ämnet är att alla också förstår att hängning, då det främst varit en avrättningsmetod, i många fall varit extremt plågsamt för den hängde.

Min fråga - finns det något säkert sätt att se till så att man bryter nacken, snarare än att bli tvungen att kvävas?

Kan också säga att det förvånar mig att det här ämnet inte har avhandlats än. Har sökt rigoröst och det finns ingenting. Det konstiga är att hängning hade varit helt smärtfritt om man bara fick till det så att man knäckte nacken direkt, utan att man måste kvävas under en längre tid.

Min mening är inte att flera ska ta livet av sig, men om det här kunde redas ut så hade dyra coctails med piller m.m. blivit helt onödiga. Hängning är egentligen helt smärtfritt, men man måste gå till väga på rätt sätt. Och igen, till frågan - kan vi formulera det på ett helt klockrent sätt så att vem som helst förstår?
Citera
2017-09-08, 22:51
Medlem
Det krävs bara att fallhöjden är tillräcklig.
Citera
2017-09-08, 22:53
Medlem
Unisertits avatar
Som lekman skulle jag tro att det är viktigt att snaran sitter åt och att det fria fallet är tillräckligt högt. Sen är det såklart viktigt att snaran inte flexar något och har en diameter på åtminstone 2 cm.
Om man fäster snaran i en stabil gren 8m upp och hoppar 6m, dvs 2m ovanför marken så bör nackbrutningen vara rätt så säker.
Citera
2017-09-08, 22:59
Medlem
lemonzhellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unisertit
Som lekman skulle jag tro att det är viktigt att snaran sitter åt och att det fria fallet är tillräckligt högt. Sen är det såklart viktigt att snaran inte flexar något och har en diameter på åtminstone 2 cm.
Om man fäster snaran i en stabil gren 8m upp och hoppar 6m, dvs 2m ovanför marken så bör nackbrutningen vara rätt så säker.

Eller så blir man av med huvudet. Vilket som, önskad effekt, om än kladdigare.
De gamla klassiska bödlarna, Pierrepoint m fl, hade tabeller där de räknade ut fallhöjd etc utifrån kroppsvikt. Just för stt nacken skulle av men huvudet helst vara kvar. Finns att läsa om på nätet men orkar inte leta upp.
Citera
2017-09-08, 22:59
Medlem
Jag har egentligen aldrig förstått varför man har "knuten" bakom nacken. Det borde bli exaktare effekt om man så att säga hängdes bakofram. Detta gäller då den klassiska hängsnaran.

Hoppas någon fysiker kan hitta in på denna tråd.
Citera
2017-09-08, 23:01
Medlem
Fegyvereks avatar
Här är en sida som förklarar det mesta:
http://1226608.sites.myregisteredsite.com/seantheartist/archived/01032012/0204-full/F04D-ScienceOfHanging-1.html
Citera
2017-09-08, 23:02
Medlem
manodepressivs avatar
Min gamla kompis skarprättare Rylond jobbade som bödel i Oranjefristaten kring förra sekelskiftet. När han druckit grogg och var på rätt humör brukade han dra historier om sitt gamla jobb.

Han brukade säga att en tumregel är 2 cm fallhöjd per skålpund kroppsvikt för att atlaskotan ska gå av likt en tändsticka.

80 kg offer kräver således:

8000/425 = 18,8 = 19

19*2 = 38 cm fall.
Citera
2017-09-08, 23:03
Medlem
Fegyvereks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.Dowie
Jag har egentligen aldrig förstått varför man har "knuten" bakom nacken. Det borde bli exaktare effekt om man så att säga hängdes bakofram. Detta gäller då den klassiska hängsnaran.

Sidledes knäcks nacken nog av enklare än bakofram. Har för mig att bästa placeringen av knuten är under/strax bakom örat.
Citera
2017-09-09, 00:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av B.Dowie

Det förtar ju själva "glädjen" bland folkmassorna om knuten hängs framför personens ansikte. Det är betydligt mer dramatiskt och skräckinjagande om ansiktsuttrycken syns före och efter hängningen.

Därmed inte sagt att det kanske är effektivare med den metoden, jag avstår från att kommentera det.
Citera
2017-09-09, 03:14
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manodepressiv
Min gamla kompis skarprättare Rylond jobbade som bödel i Oranjefristaten kring förra sekelskiftet. När han druckit grogg och var på rätt humör brukade han dra historier om sitt gamla jobb.

Han brukade säga att en tumregel är 2 cm fallhöjd per skålpund kroppsvikt för att atlaskotan ska gå av likt en tändsticka.

80 kg offer kräver således:

8000/425 = 18,8 = 19

19*2 = 38 cm fall.

Kan man be TS verifiera genom egen test?

Är man orolig är det kanske bättre prata med en psykolog.

Godnatt.
Citera
2017-09-09, 12:16
Medlem
Bluebeast72s avatar
Lite trevlig kvällslektyr för pojkarna från gamle Blue..mgb fantast.

http://www.gravemattersblog.com/single-post/2014/04/20/The-Mathematics-of-Hanging-

https://en.wikipedia.org/wiki/Official_Table_of_Drops

https://www.quora.com/Can-the-human-neck-be-strong-enough-to-survive-the-fall-from-the-gallows-Is-there-any-such-instance- in-history
Citera
2017-09-09, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ben-Benn
Alla förstår själva knopen och idén. Har man tillräcklig iq kan man till och med lära sig knopen. Det som då gör att jag startar ämnet är att alla också förstår att hängning, då det främst varit en avrättningsmetod, i många fall varit extremt plågsamt för den hängde.

Min fråga - finns det något säkert sätt att se till så att man bryter nacken, snarare än att bli tvungen att kvävas?

Kan också säga att det förvånar mig att det här ämnet inte har avhandlats än. Har sökt rigoröst och det finns ingenting. Det konstiga är att hängning hade varit helt smärtfritt om man bara fick till det så att man knäckte nacken direkt, utan att man måste kvävas under en längre tid.

Min mening är inte att flera ska ta livet av sig, men om det här kunde redas ut så hade dyra coctails med piller m.m. blivit helt onödiga. Hängning är egentligen helt smärtfritt, men man måste gå till väga på rätt sätt. Och igen, till frågan - kan vi formulera det på ett helt klockrent sätt så att vem som helst förstår?

Du kommer att leva en stund efter att nacken knäckts, precis som halshuggna huvuden lever en stund efter avrättningen. Hur kommer du att må då?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in