Citat:
Ursprungligen postat av
meanmanturbo
Hur bra är laserstyrt lv som rbs 70 ng?
Har fått för mig att det är ganska begränsad kapacitet.
Och vad är det som är uppgraderat med ng?
En fördel med den typen av laserstyrning (dataöverföring från eldenhet till robotens bakdel) ärr att det är väldigt svårt att störa ut. En nackdel är att roboten måste styra roboten hela vägen (även om inget hindrar att en framtida robot kan hitta själv i slutfasen). En annan, mindre, nackdel är att roboten inte kan svänga hur brutalt som helst, sensorn måste kunna "se" styrlasern.
Det nu sålda systemet har plats för tre monterade/skjutklara robotar. Omladdningstiden för klassiska robot 70 mättes i sekunder, men här blir den nog lite mer jobb eftersom man antagligen sitter instängd i en plåtlåda under lavetten.
Om jag fattat rätt så har nyare sikten mer "stöd" till skytten. Grundprincipen är att ett sikte följer målet hela tiden fram till träff, lasern korrigerar roboten under flygturen. Jag tror att systemet nu till viss del kan följa målet åt skytten, det bör om inte annat kunna göras med "AI".
Radarn som köps till är liten och användbar till mycket, bland annat artillerilokalisering. Det blir intressant att se om de monteras med mast. Många små rörliga radarenheter som är vettigt sammankopplade innebär god koll och ett "nät" som är väldigt svårt att slå ut
Jag skulle tro att ett avslut av den här affären med nöjd kund kommer att resultera i att det också köps in lite lavetter till RBS 70 NG, det kan vara användbart att ha små bärbara, men samtidigt mer stationära enheter som kan skjuta samma ammunition.