• 1
  • 2
2017-09-08, 20:55
Medlem
Vad tror ni, får vi se detta i försvarsmakten?

http://defence-blog.com/army/saab-to...m-at-dsei.html
Citera
2017-09-08, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wreckdiver

Möjligtvis utan missiler... missiler kan få den att framstå som hotfull och det kan vi ju inte ha....
Citera
2017-09-08, 23:12
Medlem
Neksnors avatar
Ska de ha radar och missiler på samma lilla bil, vilket texten antyder, eller ska de monteras på olika fordon, vilket bilderna antyder?

Det sistnämnda tycker jag låter användbart, ganska små enheter som utan att röja sig allt för mycket kan hänga med rörliga förband och skjuta med väldigt kort förvarning. Måldata kan antagligen tas emot från alla möjliga källor.
Citera
2017-09-09, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Ska de ha radar och missiler på samma lilla bil, vilket texten antyder, eller ska de monteras på olika fordon, vilket bilderna antyder?

Det sistnämnda tycker jag låter användbart, ganska små enheter som utan att röja sig allt för mycket kan hänga med rörliga förband och skjuta med väldigt kort förvarning. Måldata kan antagligen tas emot från alla möjliga källor.

Finns en bild med i artikeln där radarn och robotarna sitter på varsin bil. =)
Citera
2024-01-17, 18:24
Medlem
Försvarsmakten har lagt en order på detta system värd 300 miljoner. Det verkar dock vara en liten order för att testa systemet och se vad det går för.

Tror ni man får mer än 1 st radarfordon och 1 st eldfordon för dessa pengar?

https://www.forsvarsmakten.se/sv/akt...-har-kopts-in/
Citera
2024-01-17, 18:31
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Försvarsmakten har lagt en order på detta system värd 300 miljoner. Det verkar dock vara en liten order för att testa systemet och se vad det går för.

Tror ni man får mer än 1 st radarfordon och 1 st eldfordon för dessa pengar?

https://www.forsvarsmakten.se/sv/akt...-har-kopts-in/

Det står ju att det är för försöksverksamhet, man vill integrera systemet på bandvagn och testa rörligheten. Det blir väl lite pangande i Vidsel.

Vet man om staten har varit med och betalat utvecklingen av detta system? För i s f är en stor order plus allmänt införande givet.

Edit: 300 miljoner innefattar nog vidareutveckling, sambandsmedel, genomförande av prov mm.
Senast redigerad av Eerieye 2024-01-17 kl. 18:33.
Citera
2024-01-17, 19:03
Medlem
Hur bra är laserstyrt lv som rbs 70 ng?

Har fått för mig att det är ganska begränsad kapacitet.

Och vad är det som är uppgraderat med ng?
Citera
2024-01-17, 19:12
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meanmanturbo

Det håller attackhelikoptrar borta.

Sedan är det väl lite dyrt som försvar mot drönare men om man kombinerar denna lv-tropp med något eldrörsluftvärn så...

För att inte tala om försvar mot inkommande robotar från ahkp då. Eldrörsluftvärn har en nisch här. Allt behöver integreras ihop med radarn och eldledningen.
Senast redigerad av Eerieye 2024-01-17 kl. 19:15.
Citera
2024-01-17, 20:14
Medlem
Neksnors avatar
Citat:

En fördel med den typen av laserstyrning (dataöverföring från eldenhet till robotens bakdel) ärr att det är väldigt svårt att störa ut. En nackdel är att roboten måste styra roboten hela vägen (även om inget hindrar att en framtida robot kan hitta själv i slutfasen). En annan, mindre, nackdel är att roboten inte kan svänga hur brutalt som helst, sensorn måste kunna "se" styrlasern.
Det nu sålda systemet har plats för tre monterade/skjutklara robotar. Omladdningstiden för klassiska robot 70 mättes i sekunder, men här blir den nog lite mer jobb eftersom man antagligen sitter instängd i en plåtlåda under lavetten.
Om jag fattat rätt så har nyare sikten mer "stöd" till skytten. Grundprincipen är att ett sikte följer målet hela tiden fram till träff, lasern korrigerar roboten under flygturen. Jag tror att systemet nu till viss del kan följa målet åt skytten, det bör om inte annat kunna göras med "AI".

Radarn som köps till är liten och användbar till mycket, bland annat artillerilokalisering. Det blir intressant att se om de monteras med mast. Många små rörliga radarenheter som är vettigt sammankopplade innebär god koll och ett "nät" som är väldigt svårt att slå ut

Jag skulle tro att ett avslut av den här affären med nöjd kund kommer att resultera i att det också köps in lite lavetter till RBS 70 NG, det kan vara användbart att ha små bärbara, men samtidigt mer stationära enheter som kan skjuta samma ammunition.
Citera
2024-01-17, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wreckdiver

hmm det är väldigt likt ASRAD-R? Inte så värst nytt?
https://en.wikipedia.org/wiki/ASRAD-R
Citera
2024-01-17, 23:09
Medlem
Hmm, har den nåogn effekt mot kryssningsrobbotar?

Där er jag ju en användning förutom mot helikoptrar i så fall.

Att den inte har någon effekt mot ballistiska robotar fattar jag.
Citera
2024-01-18, 00:13
Medlem
Citat:
Hmm, har den nåogn effekt mot kryssningsrobbotar?

Där er jag ju en användning förutom mot helikoptrar i så fall.

Att den inte har någon effekt mot ballistiska robotar fattar jag.

Det är inget som man avser använda mot balistiska robotar.

Jag gissar att det är helikoptrar, ibland under optimala omständigheter flygplan, och vissa typer av ”drönare” som är användningsområdet kanske?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in