Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-08, 20:55
  #1
Medlem
victoryzs avatar
Hej!

Jag håller på att redigera en film, sakta men säkert, och lägger till filmklipp lite eftersom. Tyvärr har jag råkat tappa bort några av de ursprungliga filmklippen i början av filmen. Nu undrar jag således om jag kan lägga in den senast exporterade versionen av min film (.mp4 fil) direkt i Adobe Premiere, lägga till mina nya klipp, och sedan exportera den slutgiligtiga versionen av filmen utan att tappa något i bild- och ljudkvalité?

Källklippen är filmade från en Canon EOS 600D i 1080p, om det har någon betydelse.

Möjligtvis en korkad fråga, men jag litar ej på mitt eget omdöme och öga (läs en släng av OCD, vill ha det bästa möjliga) samt har inte hittat något vettigt på Google.

Tack!
__________________
Senast redigerad av victoryz 2017-09-08 kl. 21:31.
Citera
2017-09-08, 21:07
  #2
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av victoryz
Nu undrar jag således om jag kan lägga in den senast exporterade versionen av min film (.mp4 fil) direkt i Adobe Premiere, lägga till mina nya klipp, och sedan exportera den slutgiligtiga versionen av filmen utan att tappa något i bild- och ljudkvalité?
Tack!

Nej.

Men om du kommer att SE någon skillnad är en helt annan sak.
Citera
2017-09-08, 21:11
  #3
Medlem
victoryzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Nej.

Men om du kommer att SE någon skillnad är en helt annan sak.

Du menar att bild- och ljudkvalitén är rent tekniskt samma om filen exporteras med samma settings, eller?

Det är ju såklart korrekt, men kommer man SE någon skillnad? Jag vet inte om jag är otydlig eller om du är dryg. Eller så är jag kanske efterbliven, men det får jag väl ta.

Med mina begränsade kunskaper så har jag fått för mig att det är bättre att använda RAW filer tills du gör en slutgiltig export, men det är alltså fel?
Citera
2017-09-08, 21:14
  #4
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av victoryz
Du menar att bild- och ljudkvalitén är rent tekniskt samma om filen exporteras med samma settings, eller?

Det är ju såklart korrekt, men kommer man SE någon skillnad? Jag vet inte om jag är otydlig eller om du är dryg. Eller så är jag kanske efterbliven, men det får jag väl ta.

Med mina begränsade kunskaper så har jag fått för mig att det är bättre att använda RAW filer tills du gör en slutgiltig export, men det är alltså fel?

Moderna ickelinjära redigeringsystem är ganska bra på att hantera komprimerat material. Så, materialet kommer att packas om e gång till. Detta kommer att leda till en kvalitetsförlust, det är ingen tvekan om den saken. Men om skillnaden blir så stor att du upplever den som problematisk är en väldigt subjektiv fråga som beror mest på materialets specifika fall.

Pröva, och bedöm resultatet.
Citera
2017-09-08, 21:30
  #5
Medlem
victoryzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Moderna ickelinjära redigeringsystem är ganska bra på att hantera komprimerat material. Så, materialet kommer att packas om e gång till. Detta kommer att leda till en kvalitetsförlust, det är ingen tvekan om den saken. Men om skillnaden blir så stor att du upplever den som problematisk är en väldigt subjektiv fråga som beror mest på materialets specifika fall.

Pröva, och bedöm resultatet.

Ok, jag förstår. Ifall det teoretiskt sett finns en chans för sämre kvalité så ger jag mig nog fan på att försöka leta upp källfilerna ändå.

Tack för ditt svar!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback