2017-09-07, 11:42
Medlem
Lite annan frga gllande rapportering PUL, SoL.
Ex. Om en person bor utomlands och jobbar dr en viss tid br man brja skatta fr den inkomsten i Sverige med om denne ej r utskriven, s r det fr mnga lnder utanfr EU/ESS.
CSN hntar givetvis uppgifter frn Skatteverket.
Nu kom en blankett frn CSN. Dags att redovisa din utlandsinkomst!
Denne ar aldrig meddelat till svenska myndigheter att denne bor utomlands. Denna blankett kommer efter nolltaxering och nedsttning av rsbelopp svea i 2 r och avser frfrgan om inkomst 2016.
Om de inte vet nnu var man bor och jobbar. Men fr veta det eftersom denne avser att betala fr n nedsatta perioden 2016 nu i r.
D r den enkla frgan kommer CSN per automatik rapportera att denne jobbar tjnar pengar utomlands utan att vara utvandrad frn Sverige. Eftersom d mste man skatta ven i Sverige efter 6 mn. Arbete i vissa lnder. Ngon som vet? 😊😊😊
Citera
2017-09-07, 13:42
Medlem
Ratozs avatar
Jag vet tyvrr inte svaret p din frga. Men skatteverket kan iaf begra information frn csn.
Citera
2017-09-07, 13:54
Medlem
SKV kan begra uppgifter frn var de vill. Men om du skattat utomlands frstr jag inte problemet? Alla lnder har vl dubbelbeskattningsavtal med Sverige? Vidare frstr jag inte varfr du inte r utskriven frn Sverige? Om du nu knegat p svart utomlands och pengar p ett utlndskt bankkonto men adress i Sverige, kommer den utlndska banken skicka uppgifter om dina tillgngar till SKV med utgngspunkt i ett avtal som trder i kraft nu i 2018.

Hade jag varit du hade jag bara skrivit 0 kr till CSN och sedan gtt vidare med mitt liv.
Citera
2017-09-08, 00:27
Medlem
Ok ja problemet r rent tekniskt att flytta ut frn Svea fr tilllfllet. Jobbar ej svart i det nya landet som har skatteavtak max 6 mn. Dvs. Efter sex mnader och ej utskriven kan jag f betala skatt i bde nya landet och svea. Hmm. Intressant det du sa med SKV 2018. Som sagt man kan bortse frn CSN sen bara ta terbetalningskrav p 1 r om de vill. Bara de jag slipper att de om s skulle skicka info automstiskt till SKV vilket jag inte tror p. Men who knows lol.
Aja om ngon mer vet ngot tacksam fr svar. Vill bara inte uppge arbetsplats fr CSN. :-)
Citera
2017-09-08, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnonymFegis2
SKV kan begra uppgifter frn var de vill. Men om du skattat utomlands frstr jag inte problemet? Alla lnder har vl dubbelbeskattningsavtal med Sverige? Vidare frstr jag inte varfr du inte r utskriven frn Sverige? Om du nu knegat p svart utomlands och pengar p ett utlndskt bankkonto men adress i Sverige, kommer den utlndska banken skicka uppgifter om dina tillgngar till SKV med utgngspunkt i ett avtal som trder i kraft nu i 2018.

Hade jag varit du hade jag bara skrivit 0 kr till CSN och sedan gtt vidare med mitt liv.

Nya SKV avtalet med utlandsbanker. Vet du vart man kan lsa det i detalj? Lnk? Vore tacksam 😊
Citera
2017-09-08, 09:24
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vetenskap666
Nya SKV avtalet med utlandsbanker. Vet du vart man kan lsa det i detalj? Lnk? Vore tacksam 😊

https://www.oecd.org/tax/transparenc...nformation.htm
Citera
2017-09-08, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Novus4212
https://www.oecd.org/tax/transparenc...nformation.htm

Tack! Lser nu...
Citera
2017-09-08, 17:13
Medlem
Citat:
Ok ja problemet r rent tekniskt att flytta ut frn Svea fr tilllfllet. Jobbar ej svart i det nya landet som har skatteavtak max 6 mn. Dvs. Efter sex mnader och ej utskriven kan jag f betala skatt i bde nya landet och svea. Hmm. Intressant det du sa med SKV 2018. Som sagt man kan bortse frn CSN sen bara ta terbetalningskrav p 1 r om de vill. Bara de jag slipper att de om s skulle skicka info automstiskt till SKV vilket jag inte tror p. Men who knows lol.
Aja om ngon mer vet ngot tacksam fr svar. Vill bara inte uppge arbetsplats fr CSN. :-)
Vilket land?
Citera
2017-09-10, 03:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Vilket land?
Thailand som ingr i avtalet
Citera
2017-09-10, 16:07
Medlem
Citat:
Thailand som ingr i avtalet
Vilken regel r det som gr att du skulle vara skattebefriad i ngot av lnderna de frsta 6 mnaderna och drefter dubbelbeskattas? r det en thailndsk regel eller en svensk regel?
Citera
2017-09-11, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Vilken regel r det som gr att du skulle vara skattebefriad i ngot av lnderna de frsta 6 mnaderna och drefter dubbelbeskattas? r det en thailndsk regel eller en svensk regel?
Nej menar att denne ej r skattebefriad i Sverige om denne arbetat mer n 6 mn. I Thailand. Om ocks personen d r skriven kvar i Sverige efter 6 mn. Arbete. ven om skatten betalas fr arbetet i Thailand. Har jag frstttt det som att denne ev. Har risk att skattas i Svea med.
Med nya avtalet 2018 (ovanstende lnk) kommer det vara svrt att undkomma den skattningen gentemot sverige.
Citera
2017-09-11, 17:43
Medlem
Citat:
Nej menar att denne ej r skattebefriad i Sverige om denne arbetat mer n 6 mn. I Thailand. Om ocks personen d r skriven kvar i Sverige efter 6 mn. Arbete. ven om skatten betalas fr arbetet i Thailand. Har jag frstttt det som att denne ev. Har risk att skattas i Svea med.
Med nya avtalet 2018 (ovanstende lnk) kommer det vara svrt att undkomma den skattningen gentemot sverige.

Jag kan inte pminnap mig ngon regel i svensk skattertt som sger att inkomst skulle vara skattefri i Sverige vid utlandsjobb under 6 mnader. Inte heller nn uttrycklig regel att den inte skulle vara skattebefriad efter 6 mnaders utlandsjobb. Det normala r ju att alla inkomster oavsett arbetsland r skattepliktiga i Sverige oavsett tid man jobbat. Sen finns det undantag som 6-mnadersregeln (skatt i arbetslandet och jobb och vistelse mer n 6 mnader dr) eller skatteavtalsregler om beskattning enbart i arbetslandet (verkar inte finnas i avtalet med Thailand).

Frgan kvarstr vilken regel du syftar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in