2017-09-07, 11:06
Medlem
Stabskaptens avatar
Journalisten Egor Putilov, som numera jobbar åt Samhällsnytt, hävdar i den här artikeln att han har fått rutor krossade i sitt hem:

https://samnytt.se/samhallsnytt-reporters-hem-attackerat-i-natt/

På den ena stenen står det "rasist" och på den andra "ryska svin".

I artikeln på Samhällsnytt kommenteras händelsen så här:

Citat:
Under helgen skapades en hätsk stämning i sociala medier i samband med lanseringen av Samhällsnytt där Putilov alltså är en av journalisterna.

– Vid det här laget är jag ganska luttrad. Det står klart för mig att, oavsett vilka som än stod bakom dagens attack, så vill de tysta mig som journalist. Men det kommer de inte att lyckas med.

Polisen har inlett en förundersökning om skadegörelse.

Jag måste tillstå att jag tvivlar på att den här "stenattacken" överhuvudtaget har ägt rum. Vad tror ni?
Citera
2017-09-07, 11:09
Medlem
Silver.Swe.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stabskapten
Journalisten Egor Putilov, som numera jobbar åt Samhällsnytt, hävdar i den här artikeln att han har fått rutor krossade i sitt hem:

https://samnytt.se/samhallsnytt-reporters-hem-attackerat-i-natt/

På den ena stenen står det "rasist" och på den andra "ryska svin".

I artikeln på Samhällsnytt kommenteras händelsen så här:

Polisen har inlett en förundersökning om skadegörelse.

Jag måste tillstå att jag tvivlar på att den här "stenattacken" överhuvudtaget har ägt rum. Vad tror ni?

Du har rätt. Alla indicier tyder på att den autonoma vänstern i modern tid alltid dragit gränsen vid verbala attacker. Eller.... Hur var det nu igen
Citera
2017-09-07, 11:11
Medlem
Stabskaptens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silver.Swe.
Du har rätt. Alla indicier tyder på att den autonoma vänstern i modern tid alltid dragit gränsen vid verbala attacker. Eller.... Hur var det nu igen

Jag tvivlar av olika skäl på att just den här påstådda attacken har ägt rum, inte på att extremvänstern använder sig av våld.
Citera
2017-09-07, 11:21
Medlem
Egor Putilov lika med Fake News
Citera
2017-09-07, 11:45
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Jag tvivlar av olika skäl på att just den här påstådda attacken har ägt rum, inte på att extremvänstern använder sig av våld.
Vilka "olika skäl"?
Citera
2017-09-07, 12:07
Medlem
franges avatar
Citat:

Så du menar att Putilov själv har slagit sönder sina egna fönsterrutor?
Citera
2017-09-07, 12:14
Medlem
Troians avatar
Man kan ju bara gissa. Känns ju fullt realistiskt att han gjort det själv, samtidigt som han ju också har fiender som kan vilja skrämma honom. Knappast troligt något organiserat dock.

"RYSKA SVIN" tror jag inte en person som har svenska som modersmål skulle formulera sig.
Citera
2017-09-07, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Så du menar att Putilov själv har slagit sönder sina egna fönsterrutor?
eller arrangerat
Citera
2017-09-07, 12:48
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Man kan ju bara gissa. Känns ju fullt realistiskt att han gjort det själv, samtidigt som han ju också har fiender som kan vilja skrämma honom. Knappast troligt något organiserat dock.

"RYSKA SVIN" tror jag inte en person som har svenska som modersmål skulle formulera sig.
Hur skulle en med svenska som modersmål formulera sig och gärna med motivering tack!
Citera
2017-09-07, 12:51
Medlem
Stabskaptens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Vilka "olika skäl"?

Följande omständigheter gör mig skeptisk:

1. Att det står "rasist" på den ena stenen innebär att påstådda attacken skulle ha föranletts av att Egor Putilov nyss börjat skriva på Samhällsnytt, som är den nylanserade versionen av Avpixlat - en sajt som ofta anklagats för att vara "rasistisk". Den motivbilden är inte särskilt sannolik. Egor Putilov är helt okänd som journalist. Att någon skulle bry sig nämnvärt om att han har skrivit ett par artiklar på Samhällsnytt verkar långsökt.

2. Däremot finns det tänkbara motiv för Putilov att utföra, eller låta någon annan utföra, "stenattacken" - nämligen att skapa uppmärksamhet kring sig själv och nysatsningen Samhällsnytt.

3. Putilov har skyddad identitet. Hur visste stenkastaren var han bodde?

4. Stenarna är relativt tunna och avlånga. Det verkar konstigt att de skulle orsaka de runda hål vi ser på bilden i Samhällsnytts artikel.
Citera
2017-09-07, 13:03
Medlem
franges avatar
Citat:
3. Putilov har skyddad identitet. Hur visste stenkastaren var han bodde?

Därför att Aftonbladet och Lisa Röstlund har hängt ut honom och hans bostadsadress...

Citat:
Det är inte roligt att bli jagad av den största tidningen i demokraturen. Lisa Röstlund fick tag på en hemlig adress där jag bor. Hon kan inte möjligtvis ha gjort det på ett lagligt sätt eftersom endast polisen har tillgång till den informationen. Därför handlar det förmodligen om dataintrång. Hembesök är det traditionella vapnet av medierna i Sverige för att skrämma sina meningsmotståndare till tystnad. Det är inte svårt att skrämma en person som lever med en hotbild genom att plötsligt dyka upp vid dennes bostad som skulle ha varit skyddad och ringa på – för det är precis vad Lisa Röstlund har gjort.

Här kan ni se en skärmdump från en övervakningskamera som visar hur Röstlund står utanför min lägenhet med en fotograf som är redo att ta den klassiska bilden på Den Anonyma Näthataren – i dörren, i foppatofflor, överrumplad och oförberedd.
https://nyheteridag.se/putilov-talar-ut-efter-att-aftonbladet-rojde-skyddade-identiteten-kan-innebara-en-livsfara-for-mig/

Och att Aftonbladet samarbetar med Expo, Researchgruppen och andra vänsterextremister är ju knappast något nytt. Risken är så gott som obefintlig att Aftonbladet inte skulle vidarebefordrat Putilovs personuppgifter och bostadsadress till dessa våldsamma antidemokrater.
Senast redigerad av frange 2017-09-07 kl. 13:06.
Citera
2017-09-07, 13:28
Medlem
Stabskaptens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Därför att Aftonbladet och Lisa Röstlund har hängt ut honom och hans bostadsadress...

https://nyheteridag.se/putilov-talar-ut-efter-att-aftonbladet-rojde-skyddade-identiteten-kan-innebara-en-livsfara-for-mig/

Och att Aftonbladet samarbetar med Expo, Researchgruppen och andra vänsterextremister är ju knappast något nytt. Risken är så gott som obefintlig att Aftonbladet inte skulle vidarebefordrat Putilovs personuppgifter och bostadsadress till dessa våldsamma antidemokrater.

De har inte "hängt ut" hans adress. Däremot verkar det som om hans adress är känd av Aftonbladets journalister och då är det förstås inte osannolikt att deras kompisar i extremvänstern också känner till den. Jag är dock fortsatt skeptisk på grund av de övriga skäl jag nyss angav.

Jag tycker också att tilltaget att skriva "ryska svin" på en av stenarna ger ett märkligt intryck. Det framstår som mer sannolikt att en ryss som vill framställa sig som offer för "rasism" skriver så än att en aktivist inom den svenska extremvänstern skulle göra det. Anspelningen på Putilovs etniska ursprung på den ena stenen i kombination med rasistanklagelsen på den andra känns också lite för dum för att vara sann.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in