• 1
  • 2
2017-09-07, 10:54
Medlem
Hej! Jag framför en elektrisk tuk-tuk (Zbee) och undrar om det är tillåtet att parkera den med båda bakhjul mot trottoarkanten? Alltså inte parallellt med trottoarkanten. Under mitt utbytesår i Rom såg jag att detta var väldigt vanligt bland smart-bilar. Går det även i Sverige tror ni? Bor i Gbg.

Tack för svar!
Citera
2017-09-07, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kallester
Hej! Jag framför en elektrisk tuk-tuk (Zbee) och undrar om det är tillåtet att parkera den med båda bakhjul mot trottoarkanten? Alltså inte parallellt med trottoarkanten. Under mitt utbytesår i Rom såg jag att detta var väldigt vanligt bland smart-bilar. Går det även i Sverige tror ni? Bor i Gbg.

Tack för svar!
Man ska parkera i färdriktningen. Det är nog tveksamt om en sådan parkering är i färdriktningen. Förvisso finns det parkeringar som är på tvären mot färdriktningen. Gissar att du menar att man kan få plats med två bilar i en ruta, men det borde man få även på längden. Vet inte hur din bil ser ut men har svårt att tro att den inte skulle stuckit utanför rutan eller upp på trottoaren. Så jag är nog tveksam till att det skulle vara tillåtet!
Citera
2017-09-07, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Man ska parkera i färdriktningen. Det är nog tveksamt om en sådan parkering är i färdriktningen. Förvisso finns det parkeringar som är på tvären mot färdriktningen. Gissar att du menar att man kan få plats med två bilar i en ruta, men det borde man få även på längden. Vet inte hur din bil ser ut men har svårt att tro att den inte skulle stuckit utanför rutan eller upp på trottoaren. Så jag är nog tveksam till att det skulle vara tillåtet!

I detta fall gäller det parkering vid en gata utan parkeringsrutor.

Ett exempel på en sådan parkering från Italien:
https://previews.123rf.com/images/sp...tock-Photo.jpg

Och bild på det fordon jag kör:
http://cleanmotion.se/wp-content/upl...ee-start-1.jpg
Citera
2017-09-07, 12:11
Medlem
PTHJs avatar
Är den klassad som moped?
Citera
2017-09-07, 12:13
Moderator
tobess avatar
Är det inte absolut lättast att ringa staden och fråga vad som gäller?

Citat:
Har du synpunkter eller frågor kring felparkering så kan du kontakta Göteborgs Stad

Telefonnummer
031 - 365 00 00 (kontaktcenter)
Telefontider
mån-fre 7-18

E-postadress
goteborg@goteborg.se
Citera
2017-09-07, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kallester
I detta fall gäller det parkering vid en gata utan parkeringsrutor.

Ett exempel på en sådan parkering från Italien:
https://previews.123rf.com/images/sp...tock-Photo.jpg

Och bild på det fordon jag kör:
http://cleanmotion.se/wp-content/upl...ee-start-1.jpg

Så länge det är i direkt anslutning till en gata skall bilen parkeras i körriktningen på höger sida om ej annat framgår av skyltningen, så nej, det där går inte. Inne på ett parkeringsområde som är på tomtmark kan det troligen accepteras.
Citera
2017-09-07, 12:52
Bannlyst
Fråga en parkeringsvakt det dräller ju av dom överallt så någon nytta förutom att lappa kan dom väl göra.
Senast redigerad av IMMOR 2017-09-07 kl. 12:57.
Citera
2017-09-07, 13:43
Medlem
y.ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Så länge det är i direkt anslutning till en gata skall bilen parkeras i körriktningen på höger sida om ej annat framgår av skyltningen, så nej, det där går inte. Inne på ett parkeringsområde som är på tomtmark kan det troligen accepteras.
Det är ingen bil, det är en tre-hjulig moped.
Citera
2017-09-07, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av y.y
Det är ingen bil, det är en tre-hjulig moped.

Vi byter ut "bil" mot "fordon", blir alltså ingen skillnad.
Citera
2017-09-07, 14:39
Medlem
record-collectors avatar
Jag skulle gissa på att det är ok om den är "registrerad" som moped. Ser ofta motorcyklar, allt från lätta till tunga, parkerade som du anger så jag skulle tro att det är ok. Men fråga en parkeringsvakt eller ring polisen. Du behöver inte ange ditt namn bara för att du ringer polisen och frågar. Får du ett JA från polisen så glöm inte att ta polisens namn så kan du referera till det om du får böter.
Citera
2017-09-07, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av record-collector
Jag skulle gissa på att det är ok om den är "registrerad" som moped. Ser ofta motorcyklar, allt från lätta till tunga, parkerade som du anger så jag skulle tro att det är ok. Men fråga en parkeringsvakt eller ring polisen. Du behöver inte ange ditt namn bara för att du ringer polisen och frågar. Får du ett JA från polisen så glöm inte att ta polisens namn så kan du referera till det om du får böter.

Och det är trehjuliga mopeder du pratar om? Vanliga tvåhjuliga brukar ofta hänvisas till cykelställ.
Citera
2017-09-07, 17:28
Medlem
record-collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Och det är trehjuliga mopeder du pratar om? Vanliga tvåhjuliga brukar ofta hänvisas till cykelställ.
EU-moped (klass 1) ska inte parkeras i cykelställ utan där motorcyklar ska ställas enl nedanstående sida.

700 i böter för moped i cykelställ
https://www.sydsvenskan.se/2007-12-0...d-i-cykelstall
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här