• 1
  • 2
2017-09-06, 23:47
Medlem
Tja, som rubriken lyder, mina problem är depression ( tror jag ) ångest ,ältande, övertänker mke, troligt att jag har en add diagnos men inte faställt. Har ingen ork riktigt lr motivation.

Har hitills prövat fluoxetin o voxra, det hhälpte endel, men skulle villja bli mer hjälp. Tyckef det är väldigt jobbigt att hålla på att pröva sig fram, särakilt när man som jag har väldigt svårt att känna efter vad som verkligen fungerar bäst.

Nu ger läkaren mig cipralex, har ätit den så kort tid så kan inte utvärdera, men många säger att man blir väldigt trött av den vilket jag inte behöver, har dock hört att den ska vara potentare än fluoxetin så... jobbigt dethär men vad tror/tycker ni utifrån det jag skrivit?

Jag själv tänker att ge denhär medicinen en chans, tänker sedan att kanske voxra/strattera/cymbalta vore mera min grej.. annars går jag nog tillbaka till fluoxetin.

Iaf ös gärna på med förslag! Så länge det inte skiljer stora skillnader i måendet har jag svårt att avgöra vad som är bäst, men vill ju ha den som ger mig mest potential att må bäst, sen är det ju en självklarhet att träning, kost mm gör mycket.

Men jag vill börja jobba och inte stå fasst vid start och fundera vilken medicin jag borde ha!
Citera
2017-09-07, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yolo1234
Tja, som rubriken lyder, mina problem är depression ( tror jag ) ångest ,ältande, övertänker mke, troligt att jag har en add diagnos men inte faställt. Har ingen ork riktigt lr motivation.

Har hitills prövat fluoxetin o voxra, det hhälpte endel, men skulle villja bli mer hjälp. Tyckef det är väldigt jobbigt att hålla på att pröva sig fram, särakilt när man som jag har väldigt svårt att känna efter vad som verkligen fungerar bäst.

Nu ger läkaren mig cipralex, har ätit den så kort tid så kan inte utvärdera, men många säger att man blir väldigt trött av den vilket jag inte behöver, har dock hört att den ska vara potentare än fluoxetin så... jobbigt dethär men vad tror/tycker ni utifrån det jag skrivit?

Jag själv tänker att ge denhär medicinen en chans, tänker sedan att kanske voxra/strattera/cymbalta vore mera min grej.. annars går jag nog tillbaka till fluoxetin.

Iaf ös gärna på med förslag! Så länge det inte skiljer stora skillnader i måendet har jag svårt att avgöra vad som är bäst, men vill ju ha den som ger mig mest potential att må bäst, sen är det ju en självklarhet att träning, kost mm gör mycket.

Men jag vill börja jobba och inte stå fasst vid start och fundera vilken medicin jag borde ha!

Kanske du vill ha en mer aktiverade medicin? En som inte bara påverkar serotoninsystemet?
Citera
2017-09-07, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Kanske du vill ha en mer aktiverade medicin? En som inte bara påverkar serotoninsystemet?
det är det jag misstänker att jag behöver. Men vilken?
Citera
2017-09-07, 08:55
Medlem
Asklords avatar
Vill bara påpeka att den bristande motivationen och orken du påtalar är ett vanligt symptom inom depression.
Citera
2017-09-07, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asklord
Vill bara påpeka att den bristande motivationen och orken du påtalar är ett vanligt symptom inom depression.
mmh, prövar på cipralex ett tag till då
Citera
2017-09-07, 15:42
Medlem
Dopaminas avatar
Efexor (venlafaxin) kanske skulle fungera? Något som går på serotonin och noradrenalin. Alternativt Strattera. Hur är det med sömnen då? Sover du gott? Annars kan valdoxan fungera dygnsrytmsreglerande, vilket kan göra mycket för humöret och orken.

Men.. då glider vi från gruppen SSRI. Om du fortfarande är seg trots att du testat ut en del SSRI:s ordentligt kanske det är dags att försöka med någon annan grupp av antidepressiva läkemedel?
Citera
2017-09-07, 15:51
Jag rekommenderar alltid Venlafaxin. Mig hjälper den både mot depression o ångest.
Det är en potent SNRI.

Men många säger att man kan få svåra biverkningar av den o problem med att sluta med den.
Citera
2017-09-07, 16:34
Medlem
Ninjor1987s avatar
Du låter en aning som jag, och jag har bevisligen både ADD, (även känt som SCT och CDD, ADD är egentligen en utgången term, men för enkelhetens skull så nämner läkarna syndromet som så ändå) ångest och depression.

Skulle rekat dig att prova kombinationen Sertralin och REBOXETIN! = )

Sertralin är den mest stimulerande av SSRI-erna och Reboxetin är en NRI, liknande som Atomoxetin (strattera) som används för att behandla ADHD. Till skillnad från Atomoxetin så har Reboxetin effekt på depressiva symptom också dock. Skulle kunna vara något!

Läs här förresten om SCT (sluggish cognitive tempo) och se om du känner igen dig i symptomen:

https://sv.wikipedia.org/wiki/SCT

Dock, har du gjort blodtester av sköldkörteln, TSH, T3, T4, Borrelia, och huruvida dina elektrolyter är i sin ordning? Ibland kan det vara något rent fysiskt som spökar också, så bäst att vara helt säker på att det bara är neurologiskt - be att din läkare testar dig för biologiska anledningar till trötthet och nedstämdhet.
Citera
2017-09-07, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ninjor1987
Du låter en aning som jag, och jag har bevisligen både ADD, (även känt som SCT och CDD, ADD är egentligen en utgången term, men för enkelhetens skull så nämner läkarna syndromet som så ändå) ångest och depression.

Skulle rekat dig att prova kombinationen Sertralin och REBOXETIN! = )

Sertralin är den mest stimulerande av SSRI-erna och Reboxetin är en NRI, liknande som Atomoxetin (strattera) som används för att behandla ADHD. Till skillnad från Atomoxetin så har Reboxetin effekt på depressiva symptom också dock. Skulle kunna vara något!

Läs här förresten om SCT (sluggish cognitive tempo) och se om du känner igen dig i symptomen:

https://sv.wikipedia.org/wiki/SCT

Dock, har du gjort blodtester av sköldkörteln, TSH, T3, T4, Borrelia, och huruvida dina elektrolyter är i sin ordning? Ibland kan det vara något rent fysiskt som spökar också, så bäst att vara helt säker på att det bara är neurologiskt - be att din läkare testar dig för biologiska anledningar till trötthet och nedstämdhet.
låter väldigt likt mej faktiskt!! Åt för länge sedan sertralin i tonåren, men väldigt låg dos. Har tagit blodprov och allt ska vara normalt, har dock på senare tänkt om jag skulle kunma ha trånga luftvägar eller liknande, så hjärnan får dåligt med syre eller liknande?

Har du fått någon adhd medicin concerta typ? Är dom bättre eller sämre än antidepp för dig?

Har prövat allt ifrån träning, sjukskrivning, prövade lchf kost ett kort tag ( kanske för kort? Soclersuget blev för kraftigt )

Träning hjälper mig väldigt mycket faktiskt, men inte fulöt ut och jag vill ju kunma jobba. Fan vad dåligt jag skriver, är inte dum, bara för trött för att koncentrera mig på att skriva bra..

Men en hög dos voxra och cipralex, ska jag ge det ett försök eller tror du jag slösar min tid?
Citera
2017-09-07, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dopamina
Efexor (venlafaxin) kanske skulle fungera? Något som går på serotonin och noradrenalin. Alternativt Strattera. Hur är det med sömnen då? Sover du gott? Annars kan valdoxan fungera dygnsrytmsreglerande, vilket kan göra mycket för humöret och orken.

Men.. då glider vi från gruppen SSRI. Om du fortfarande är seg trots att du testat ut en del SSRI:s ordentligt kanske det är dags att försöka med någon annan grupp av antidepressiva läkemedel?

Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Jag rekommenderar alltid Venlafaxin. Mig hjälper den både mot depression o ångest.
Det är en potent SNRI.

Men många säger att man kan få svåra biverkningar av den o problem med att sluta med den.
ja, det som skrämmer mig är utsättningsymtomen, men vem fan vill gå runt och må skit dygnet runt å andra sidan...jag har accepterat att jag förmodligen alltid kmr ha problem med koncentration intiativ, depp o åmgest, men jag vill ha bästa möjliga potential!!!
Citera
2017-09-07, 17:48
Medlem
ThuleSocietys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dopamina

Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Det är en potent SNRI.

Ni kanske borde nämna också att Venlafaxin verkar ha dom värsta biverkningarna. Bara att titta på Drugs.com, Treato eller FASS.

Depersonalisation är en VANLIG biverkning. Det finns alltså en ganska så stor risk att man blir helt koko i skallen.

Depersonalisation kan man få av alla antidepressiva, ja. Men skillnaden är att den verkar vara vanlig med Venlafaxin och mindre vanlig/sällsynt med andra antidepressiva.
Citera
2017-09-08, 11:52
Medlem
Aktivera dopaminsystemet istället genom fysisk träning, bra kost, avstå från orgasm, inget socker, koffein och alkohol.
L-teanin har setts aktivera dopamin och verka antidepressivt. Maca är även en ört som kan vara stimulerande och antidepressiv.
Är du en man kan du kolla upp sätt att höja testosteron på också då det i sin tur höjer dopamin.

Allt tillsammans ger en synergisk uppiggande må bra effekt som funkar i längden till skillnad från att hamna i den onda spiralen med psykofarmaka. Antar att du mådde ganska bra som barn ändå? Gör detta ovan så kan du återställa hjärnan till hur den ska fungera.

Annars är väl Sertralin den bästa SSRI enligt mig. Ihop med voxra eller metylfenidat kan man väl få en större effekt. Tänker aldrig röra dessa gifter mer dock. Har man testat det mesta som finns och inser att måendet inte blir bättre måste man tänka om. Lite som att behandla muskelsmärta med Voltaren utan att förändra varför man får smärtan i första taget.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in