• 1
  • 2
2017-09-05, 20:53
Medlem
Trigraphs avatar
Har en bil där förra ägaren bytt fjädrar. Dessa har suttit på i alla år som jag har haft den..

Men saken är att de måste vara fel då hela bilen lutar framåt. Trots det är de rätt längd om man jämför med längduppgifter man kan få fram på nätet, dvs 444 millimeter.

Finns det något sätt att kolla upp så man kan köpa fjädrar som verkligen är rätt, som gör bilen rak?

Kollar jag på autodoc så finns det ett antal olika tillverkare och modeller..

Jag är ingen bilmekaniker men har tillgång till några bra, så att få dit nya fjädrar är inget problem. Behöver bara hitta rätt.
Citera
2017-09-05, 21:48
Medlem
cacas avatar
Varför inte bara byta till par högre däck fram och bilen blir rak igen?
Citera
2017-09-05, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trigraph
Har en bil där förra ägaren bytt fjädrar. Dessa har suttit på i alla år som jag har haft den..

Men saken är att de måste vara fel då hela bilen lutar framåt. Trots det är de rätt längd om man jämför med längduppgifter man kan få fram på nätet, dvs 444 millimeter.

Finns det något sätt att kolla upp så man kan köpa fjädrar som verkligen är rätt, som gör bilen rak?

Kollar jag på autodoc så finns det ett antal olika tillverkare och modeller..

Jag är ingen bilmekaniker men har tillgång till några bra, så att få dit nya fjädrar är inget problem. Behöver bara hitta rätt.

Först bör du ju kontrollera om denna framåtlutning är felaktig eller om det är så bilen ska vara. Du talar ju inte om hur mycket det är, och de flesta bilar i moderna tid brukar ha lite framåtlutning, vilket kallas attackvinkel och gör att man får lite mer mer marktryck vid högre farter då bilens aerodynamik fungerar bättre.

Ett sätt att få korrekt attackvinkel är ju att köpa originalfjädrar till just din bil, och se till att ev. mellanlägg etc också är på plats och original, samt original dimension på fälgar och däck.
Citera
2017-09-05, 23:40
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Framfjädrarna kanske är slut?
Citera
2017-09-06, 08:56
Medlem
Bilmodell? På Volvo står det på en skylit i motorrummet....
Citera
2017-09-06, 10:09
Medlem
Har märkt efter fjäderbyte till Biltemas fjädrar blir bilen ofta betydligt högre än original.
Stämmer nog inte alltid men har flera gånger stött på det.
Citera
2017-09-06, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billy5
Har märkt efter fjäderbyte till Biltemas fjädrar blir bilen ofta betydligt högre än original.
Högre än orginal då bilen var ny eller högre än den var med slitna fjädrar??
Citera
2017-09-06, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neida
Högre än orginal då bilen var ny eller högre än den var med slitna fjädrar??
Högre än originalet blev det med Biltemafjädrar.
Citera
2017-09-06, 12:13
Medlem
franges avatar
Citat:

Färska fjädrar är styvare än de som gått 15k+ mil, gamla fjädrar sjunker med tiden ihop.
Citera
2017-09-06, 13:00
Medlem
Citat:
Högre än originalet blev det med Biltemafjädrar.

Så du har alltså uppgifter om höjden på bilen som ny!? Att den blev högre när du ersatt slitna fjädrar är inte så konstigt.
Citera
2017-09-06, 17:56
Medlem
Trigraphs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caca
Varför inte bara byta till par högre däck fram och bilen blir rak igen?

Det verkar inte som riktigt rätt lösning...

Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Först bör du ju kontrollera om denna framåtlutning är felaktig eller om det är så bilen ska vara. Du talar ju inte om hur mycket det är, och de flesta bilar i moderna tid brukar ha lite framåtlutning, vilket kallas attackvinkel och gör att man får lite mer mer marktryck vid högre farter då bilens aerodynamik fungerar bättre.

Ett sätt att få korrekt attackvinkel är ju att köpa originalfjädrar till just din bil, och se till att ev. mellanlägg etc också är på plats och original, samt original dimension på fälgar och däck.

Bilen är inte modern och ingen annan jag sett lutar på detta vis, förutom denna nedanför.
Den lutar mer eller mindre exakt som det här exemplaret:
https://www.alfapower.nu/viewthread....4024#pid232114

Att få tag på originalfjädrar till en 27 år gammal bil verkar inte vara möjligt, inte till vettigt pris i vart fall. Används bara som pendlarbil så känner inte nån mening att lägga ner tusenlappar på originaldelar.

Fälgar och däck är originaldimensioner. 195/60R14 på originalfälgar.

Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Framfjädrarna kanske är slut?

Den har inga framfjädrar
dwgA.gif

Citat:
Ursprungligen postat av Neida
Bilmodell? På Volvo står det på en skylt i motorrummet....

Alfa 75 TS -90

Citat:

Jag vet ju inte vad förra ägaren satte dit, kanske är det biltema. Men de verkar inte erbjuda något passande i dagsläget.
Senast redigerad av Trigraph 2017-09-06 kl. 18:00.
Citera
2017-09-06, 18:14
Medlem
killawifes avatar
Ta bort fjädrarna, kapa nåt varv, montera tillbaka. Problemet löst. Detta är inget ovanligt och har fömodligen med andra material i eftermarknadsfjädrarna att göra. Det bästa är naturligtvis att montera något lägre fjädrar. Att kapa funkar inte på alla bilar men jag har gjort det ett antal gånger. Man kan även värma fjädern och pressa ihop den i en press. Det är inte heller så bra men då behåller fjädern sin form.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in