Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-09-07, 19:59
  #13
Medlem
Josefass avatar
Precis samma sits som dig. Har x antal miljoner (över 5, under 10) i Bitcoin och andra kryptos. Att flytta till Danmark är tyvärr inget alternativ för mig, har alldeles för mycket going on här i Sverige, familj, fru, barn m.m

Känner en pålitlig trader som jag brukar sälja bitcoins till i SEK. Men det är inte mycket man kan göra med kontanter. Att betala 30% är helt jävla uteslutet. Men jag har brottats med detta i över ett år nu, finner inga andra alternativ.
Riktigt surt detta.

Du får gärna skicka iväg ett PM om du känner för att prata om ämnet, eller om du hittar en lösning.

Önskar dig lycka till.
Citera
2017-09-07, 22:26
  #14
Medlem
Garnityrs avatar
Det är dessvärre inte så enkelt att man kan bosätta sig i Danmark i 6 månader och sen är man home free. Kontakta en välrenommerad skattejurist. Handlar det om hundratusentals kronor i potentiell skatt ( +skattetillägg om ni mörkar) så är arvodet värt varenda krona.
Citera
2017-12-12, 13:03
  #15
Medlem
MrSimpletons avatar
"Med skatteflykt avses vanligtvis förfaranden där en skattskyldig genomför en eller flera transaktioner främst i syfte att uppnå eller undvika en beskattningseffekt, t.ex. att yrka avdrag för konstlade förluster. I de fall förfarandet strider mot syftet med de aktuella skattebestämmelserna kan lag (1995:575) mot skatteflykt (skatteflyktslagen) tillämpas på förfarandet. Om den skattskyldige har något eller några andra godtagbara skäl för sitt handlande som tillsammans är av större betydelse än skatteförmånen, ska skatteflyktslagen inte tillämpas."

Källa;
https://www4.skatteverket.se/rattsli...-och-EU-ratten


Gäller det i det här fallet tror ni? Det blir ju ganska uppenbart var man är ute efter, om summorna är stora det vill säga.
Citera
2017-12-12, 21:41
  #16
Medlem
114060s avatar
Den här diskussionen återkommer hela tiden och förbannat löjlig och osar nyrik.

Först och främst, är det inte så lätt att bara få skatteresidens i Danmark på stuns. Det fungerar inte så att du kan befinna dig i Danmark sex månader årligen och helt bli fri från din svenska skatteskyldighet. Ska du bli skatteskyldig i Danmark och har större summor som ska beskattas, var då väldigt säker på att du gör en flytt på rätt sätt (läs: experthjälp). Alla kontakter till Sverige måste brytas helt. Befinner du dig i Sverige mer än ca 90 dagar årligen blir det problem. Om du vill flytta hem till Sverige kan du först göra detta efter ca. 5 år. Se till att ha goda anledningar till varför du bodde i Danmark om SKV frågar.

Och ärligt talat, har ni inte bättre fantasi än Danmark? Det är som att fråga om att få problem med SKV. Vinst på kryptovalutor räknas i de flesta fall som kapitalvinst. Leta länder som har 0% kapitalvinstbeskattning. Danmark beskattar kapitalvinster så det är logiskt att de kommer införa skatt på kryptovalutor snart. Vinster över 60 tkr beskattas 42%.

Menar ni allvar med att ta ett stort steg för att klippa banden med Sverige under flera år och ta hem er vinst så rekommenderar jag Malta. 0% kapitalvinstbeskattning och inte heller någon skatt på kryptovalutor. Bor och driver mina bolag från Malta sedan flera år tillbaka, men reser mer än halva året. Bra och stabilt skatteklimat. Rekommenderar dock starkt att ni har en sysselsättning annat än att vänta ut många år utomlands. Skulle förmodligen inte rekommendera att flytta utomlands för att undvika 30% för någon som har under 20 miljoner. Såvida inte ambitioner att flytta utomlands finns och ni har ett upplägg för framtiden.
Citera
2017-12-12, 23:16
  #17
Medlem
ExtremParanoias avatar
Danmark är på många sätt ett sundare land en Sverige. Dom har inte haft en sossediktatur som vi svenskar.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback