2017-09-04, 21:54
Medlem
Nu när man sitter med ett stora summor i Bitcoin så känns det lagom oskönt att kasta iväg 30% till pappa staten så jag har tittat på alternativ hur jag kan få ut dessa pengar så billigt som möjligt. Har idag ca 1,5 miljoner kr skattade och klara på olika svenska bankkonton jag lever på. Har x miljoner i bitcoin och andra kryptovalutor.

Om jag förstått det jag läst rätt så bor jag i Danmark permanent i 6 månader (även om jag inte jobbar där) så blir jag fullständigt skatteskyldig till Danmark. Jag har inga barn, ingen fru och äger ingen fastighet i Sverige (har väntat med att köpa då jag vill planera allt korrekt, hyr just nu)

När jag väl är skatteskyldig till Danmark istället för Sverige så är planen att sälja en stor del av mina bitcoins och casha ut till 0% skatt till danskt bankkonto (allt enligt danska skatteregler). När det väl är gjort så kan jag väl flytta hem till Sverige och föra över alla pengar från mitt danska bankkonto till mina svenska och skatteverket kan inte göra något åt det.

Stämmer allt detta?
Citera
2017-09-04, 23:10
Medlem
ts.nows avatar
Jag har tänkt exakt samma tanke flera gånger, det enda jag saknar är flera miljoner i bitcoins, haha. Det enda hindret jag kan föreställa mig är om du inte ska jobba så vill nog den danska staten ha en försäkran om att du kan försörja dig själv. I ditt fall verkar det dock inte vara några problem.
Citera
2017-09-04, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ts.now
Jag har tänkt exakt samma tanke flera gånger, det enda jag saknar är flera miljoner i bitcoins, haha. Det enda hindret jag kan föreställa mig är om du inte ska jobba så vill nog den danska staten ha en försäkran om att du kan försörja dig själv. I ditt fall verkar det dock inte vara några problem.

Om jag förstått det jag läst rätt så är man nordisk medborgare spelar inte det någon roll om jag kan försörja mig själv eller inte, och som du säger även om det är ett krav så är det inga problem att bevisa att jag kan försörja mig själv i några år.
Citera
2017-09-05, 07:23
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dioz
Om jag förstått det jag läst rätt så är man nordisk medborgare spelar inte det någon roll om jag kan försörja mig själv eller inte, och som du säger även om det är ett krav så är det inga problem att bevisa att jag kan försörja mig själv i några år.
Nej, men du måste registrera dig på något sätt för att visa att du är skattskyldig i landet.
Senast redigerad av borriz 2017-09-05 kl. 07:26.
Citera
2017-09-05, 10:14
Medlem
Finns skatteflyktslagen med dom skulle kunna använda, även om ett upplägg är helt laglig så kan dom använda den lagen om upplägg endast är för undvika skatt.

Så om du flyttar till Danmark utan ens ha ett jobb sedan flyttar tillbaka efter 7-12 månder igen precis efter du sålt BC skattefritt så har du svårt bortförklara det.

Och är det tillräckligt många miljoner du för tillbaka till ditt svenska konto sedan är det stor risk dom faktiskt börjar göra en granskning.
Citera
2017-09-05, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av syserror
Finns skatteflyktslagen med dom skulle kunna använda, även om ett upplägg är helt laglig så kan dom använda den lagen om upplägg endast är för undvika skatt.

Så om du flyttar till Danmark utan ens ha ett jobb sedan flyttar tillbaka efter 7-12 månder igen precis efter du sålt BC skattefritt så har du svårt bortförklara det.

Och är det tillräckligt många miljoner du för tillbaka till ditt svenska konto sedan är det stor risk dom faktiskt börjar göra en granskning.

Jag är tveksam till att detta skulle vara tillämpligt under förutsättning att TS verkligen flyttar till Danmark under en period. Jag ska inte svära på det men om man väljer att bosätta sig i Danmark säger reglerna att man ska skriva sig där och det känns inte som om det riktigt faller under begreppet skatteflykt. Framförallt ska ju Skatteverket visa att det handlar om ett uppsåt att undvika skatt.

Allt förutsätter ju naturligtvis att allt sker korrekt enligt alla gällande bestämmelser i resp. land och att du inte behåller ngn fast anknytning till Sverige. Det är klart att ett jobb i Danmark kanske skulle underlätta bedömningen men jag tror ändå att TS nuvarande förmögenhet skulle vara godkänt som försörjning under perioden.
Citera
2017-09-05, 14:18
Medlem
Varför skall du flytta till Sverige? Inget land i västeuropa kommer att falla så djupt i ekonomisk depression som Sverige när bubblan spricker. - Stanna i Danmark. - Behåll ditt CPR nummer. Behåll den danska sjukvården som är fungerande och effektiv, behåll din pension där. Köp möjligtvis en sommarstuga i Sverige. - Svensk valuta kommer att rasa med. Svenskar tror att de är "miljonärer" när växelkursen mot den danska ligger på 1:38 sist jag kollade. - Jag har bott i Danmark i 5 år och ett av mitt livs absolut största misstag var att flytta till Sverige igen.
Citera
2017-09-05, 17:58
Medlem
Citat:
Nej, men du måste registrera dig på något sätt för att visa att du är skattskyldig i landet.

Det kommer jag definitivt göra så fort jag sätter foten där och har lägenhet redo. http://www.oresunddirekt.se/guider/flytta-till-danmark känns som en rätt vettig guide.

Tack syserror och Bullobill ska definitivt undersöka detta mer noggrant. Men jag kommer bo i Danmark och inte försöka fiffla eller slingra mig på något sätt. Den enda anknytning jag kommer ha till Sverige är mina svenska bankkonton på nordea samt nordnet ISK-konto. Det kan väl knappast räknas som tillräcklig anknytning? (Förstår att jag blir skatteskyldig till Sverige för vinster jag gör på de kontona)

Inte omöjligt att jag helt enkelt anställer mig själv i Danmark (hur jag gör det är väl får jag lösa) eller hittar något simpelt halvtidskneg - jag har jobbat som system admin, utvecklare, och projektledare så vill jag vara på säkra sidan är det nog inget problem att hitta något, även om trading är min huvudsyssla nuförtiden.

Citat:
Varför skall du flytta till Sverige? Inget land i västeuropa kommer att falla så djupt i ekonomisk depression som Sverige när bubblan spricker. - Stanna i Danmark. - Behåll ditt CPR nummer. Behåll den danska sjukvården som är fungerande och effektiv, behåll din pension där. Köp möjligtvis en sommarstuga i Sverige. - Svensk valuta kommer att rasa med. Svenskar tror att de är "miljonärer" när växelkursen mot den danska ligger på 1:38 sist jag kollade. - Jag har bott i Danmark i 5 år och ett av mitt livs absolut största misstag var att flytta till Sverige igen.

Du har en bra poäng men ska jag vara ärlig är jag inte så sugen på att lära mig danska. Jag lär mig redan andra språk som jag har mycket mer intresse av. Men det är klart, fortsätter jag tjäna väldigt bra på min bitcoin-trading och danska skattereglerna tillåter mig att ta ut dessa pengar till 0% skatt så kanske jag väljer att ha Danmark som permanent bas och ditchar allt med Sverige (förutom medborgarskap).
Citera
2017-09-05, 18:24
Medlem
Betalade nyss ett sexsiffrigt belopp för skatt på bitcoin. Ska göra allt för att slippa nästa gång. Vill inte finansiera migrationspolitiken. Problemet att jag har etablerat ett liv som jag inte vill lämna. Undra om det finns andra sätt.
Citera
2017-09-06, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dykaren-
Betalade nyss ett sexsiffrigt belopp för skatt på bitcoin. Ska göra allt för att slippa nästa gång. Vill inte finansiera migrationspolitiken. Problemet att jag har etablerat ett liv som jag inte vill lämna. Undra om det finns andra sätt.

Håller helt och hållet med. Det blir sjusiffriga belopp för mig i skatt om jag skulle sälja av allt nu. Tro fan att jag inte tänker betala det till sossar och miljöpartister. som sedan ger bort allt till analfabeter från Mellanöstern och Afrika. (Inte för att de blå och SD är mycket bättre)
Citera
2017-09-06, 22:13
Medlem
1. Sälj allt (eller en del) på tex. Bitstamp
2. För över 30-50k kr till din bank
3. Vänta 6 månader
4. Gör om samma sak

Inte fort nog? Öppna konto på andra, tredje bank...

Inget kommer hända alls, går rakt under radarn.

Tills Skatteverket börjar kräva bankerna på info om vem som får utbetalningar från kända exchanges...
Citera
2017-09-07, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxy
1. Sälj allt (eller en del) på tex. Bitstamp
2. För över 30-50k kr till din bank
3. Vänta 6 månader
4. Gör om samma sak

Inte fort nog? Öppna konto på andra, tredje bank...

Inget kommer hända alls, går rakt under radarn.

Tills Skatteverket börjar kräva bankerna på info om vem som får utbetalningar från kända exchanges...

Skatteverket är som hökar... pengatvättslagen gör att dom utan anledning ska snoka överallt. Dessutom sitter det mycket vänsterfolk och utreder, att folk tjänar pengar sticker i ögonen. Allt ska tydligen fördelas jämlikt, ingen ska tjäna mer, ingen ska bli rik. Helt tvärtom emot USA.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in