• 1
  • 2
2017-09-05, 09:15
Medlem
Ratozs avatar
Att låna till investeringar är att öka risken. Det ska man inte göra om man söker lågriskstrategier.
Citera
2017-09-05, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ratoz
Att låna till investeringar är att öka risken. Det ska man inte göra om man söker lågriskstrategier.

Att ha ett helt obelånad, mångmiljon boende är dock extremt låg risk. Vi lever i ett kapitalistiskt samhälle och de som förstår hur det spelet fungerar kommer (oftast) ut som stora vinnare.
Citera
2017-09-05, 10:38
Medlem
CC75s avatar
Citat:

Att låna till investeringar ska man bara göra om man vet "vad" man gör samt är "aktiv". Personligen anser jag att låg till medelrisk är ok för mig att acceptera när jag lånat till investering. Med det perspektivet borde det inte vara svårt att få mer intäkter än kostnader för lånet.

Citat:
Ursprungligen postat av kricke123
Att ha ett helt obelånad, mångmiljon boende är dock extremt låg risk. Vi lever i ett kapitalistiskt samhälle och de som förstår hur det spelet fungerar kommer (oftast) ut som stora vinnare.

Det tror jag också (numera). Att belåna sig är visserligen en risk men har man bra "koll" samt inte tar för stora risker, kommer man ut som vinnare. Vad man absolut INTE ska göra är att låna till konsumtion.

// CC
Citera
2017-09-05, 10:42
Medlem
Ratozs avatar
Citat:

Min poäng är att det är smartare att låna mindre och ta högre risk än att låna mycket och ta låg risk.
Citera
2017-09-05, 10:43
Medlem
Citat:
Stämmer att vi lever i ett kapitalistiskt samhälle. Bästa affärerna gör man då skuldsatta
måste sälja.
Citera
2017-09-05, 10:50
Medlem
Citat:
Min poäng är att det är smartare att låna mindre och ta högre risk än att låna mycket och ta låg risk.

Absolut, jag sa samma sak.

Citat:
Ursprungligen postat av Bosun
Stämmer att vi lever i ett kapitalistiskt samhälle. Bästa affärerna gör man då skuldsatta
måste sälja.

Däri kommer risk-kalkylen. Har du ett bolån blir du aldrig tvungen att sälja om du klarar räntebetalningarna. Tar du ett lån på 100k är det nog aldrig en risk att det skulle hända. Tar du lån på 2milj är det lite högre risk.
Citera
2017-09-05, 11:34
Medlem
Ratozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Att låna till investeringar ska man bara göra om man vet "vad" man gör samt är "aktiv". Personligen anser jag att låg till medelrisk är ok för mig att acceptera när jag lånat till investering. Med det perspektivet borde det inte vara svårt att få mer intäkter än kostnader för lånet.

Det tror jag också (numera). Att belåna sig är visserligen en risk men har man bra "koll" samt inte tar för stora risker, kommer man ut som vinnare. Vad man absolut INTE ska göra är att låna till konsumtion.

// CC

Tänk på att den som lånar till investeringar för att slippa snåla in på Thailandsresor etc. för att istället möjliggöra investeringen så indirekt lånar till konsumtion.

Om du får in 2,5 mille på 10 år och lånar 500k på samma tid. Du lever upp 1 mille på baskostnader, 1,5 mille på konsumtion och lägger 500k på investeringar. I det fallet kvittar det om du tog lånet till investeringen eller konsumtionen.
Citera
2017-09-05, 11:53
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Tänk på att den som lånar till investeringar för att slippa snåla in på Thailandsresor etc. för att istället möjliggöra investeringen så indirekt lånar till konsumtion.

Om du får in 2,5 mille på 10 år och lånar 500k på samma tid. Du lever upp 1 mille på baskostnader, 1,5 mille på konsumtion och lägger 500k på investeringar. I det fallet kvittar det om du tog lånet till investeringen eller konsumtionen.

För mig är det stor skillnad på att låna till konsumtion där jag först konsumerar och sedan betalar tillbaka det lån jag tog. Ex blankolån för en semesterresa. Det du beskriver (som jag tolkar det och som jag själv anser är ok att göra) är att jag lånar för att investera. Om det blir ett överskott på investeringen, ja då kan jag konsumera detta överskott på t ex en semesterresa. Men BARA om det blir ett överskott. För mig är detta inte samma sak. Visserligen är båda konsumtion men vad är syftet med att spara om man inte planerar att konsumera något i framtiden?

Ditt stycke nr 2 ovan förstår jag inte. Kan du utveckla eller omformulera?

// CC
Citera
2017-09-05, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Hej User3934

Jag har gått i exakt samma tankar. Äger en obelånad Br som är värd runt 2,5+ mnkr. Gjorde misstaget att betala av alla lån för 2½ år sedan. Hade varit betydligt bättre att ha investerat denna amortering på börsen.

Min bedömning är dock att börsen idag är övervärderad och jag tror det kommer komma en sättning inom kort. Det gör att jag idag inte tänker gå vidare med planen att belåna min Br för att satsa på börsen. Jag tänker invänta sättningen. Om det är rätt eller fel strategi, det vet vi om något år eller två.

Du nämnde guld som en investering. Jag har köpt både guld och silver de senaste 3 åren. Det man kort kan säga om guld är att den marknaden är kraftigt manipulerad, vilket håller tillbaka priset. Som en del i en portfölj kan det ändå vara bra att äga lite metaller.

Generellt har jag gått från tanken att vara skuldfri till att istället räkna på affären. Om jag kan låna till en lägre kostnad än vad jag kan få som intäkt, då är det en bra affär. Skulle det bli tvärtom, då betalar jag bara av lånet.

// CC

Jag är lite osäker också kring börsens värdering i Sverige. Eller tänkte du på hela världen som stort? Annars går det ju att investera i saker/fonder i andra länder.

Nej precis, att vara skuldfri är inget att sträva mot direkt. Att totalt sett ligga en bra bit på plussidan är förstås bra och viktigt, men att ha 500k över utan lån eller att ha lån på 2500k och ha 3000k över (alltså lika mycket totalt sett) kan vara en fördel då med det senare om man sköter ekonomin och inte tar för stora risker.

En sak som är väldigt synd däremot är att om jag tar ut pengar från lägenheten nu så blir det av vinsten jag tar då. Alltså måste jag skatta det året på vinsten jag tar ut, t.ex. 500k. Det vore förstås bättre för mig rent ekonomiskt om jag kunde skatta senare istället.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in