Citat:
Ursprungligen postat av
CC75
Hej User3934
Jag har gått i exakt samma tankar. Äger en obelånad Br som är värd runt 2,5+ mnkr. Gjorde misstaget att betala av alla lån för 2½ år sedan. Hade varit betydligt bättre att ha investerat denna amortering på börsen.
Min bedömning är dock att börsen idag är övervärderad och jag tror det kommer komma en sättning inom kort. Det gör att jag idag inte tänker gå vidare med planen att belåna min Br för att satsa på börsen. Jag tänker invänta sättningen. Om det är rätt eller fel strategi, det vet vi om något år eller två.
Du nämnde guld som en investering. Jag har köpt både guld och silver de senaste 3 åren. Det man kort kan säga om guld är att den marknaden är kraftigt manipulerad, vilket håller tillbaka priset. Som en del i en portfölj kan det ändå vara bra att äga lite metaller.
Generellt har jag gått från tanken att vara skuldfri till att istället räkna på affären. Om jag kan låna till en lägre kostnad än vad jag kan få som intäkt, då är det en bra affär. Skulle det bli tvärtom, då betalar jag bara av lånet.
// CC
Jag är lite osäker också kring börsens värdering i Sverige. Eller tänkte du på hela världen som stort? Annars går det ju att investera i saker/fonder i andra länder.
Nej precis, att vara skuldfri är inget att sträva mot direkt. Att totalt sett ligga en bra bit på plussidan är förstås bra och viktigt, men att ha 500k över utan lån eller att ha lån på 2500k och ha 3000k över (alltså lika mycket totalt sett) kan vara en fördel då med det senare om man sköter ekonomin och inte tar för stora risker.
En sak som är väldigt synd däremot är att om jag tar ut pengar från lägenheten nu så blir det av vinsten jag tar då. Alltså måste jag skatta det året på vinsten jag tar ut, t.ex. 500k. Det vore förstås bättre för mig rent ekonomiskt om jag kunde skatta senare istället.