Citat:
Ursprungligen postat av
AX64
Skulle tycka det inte är så smart läge för det just nu. Bankerna höjer boräntan. Bättre att du provar detta när banken konsistent sänker eller ligger kvar på samma ränta, som de senast 5 åren ungefär. Har du pengar över så investera hellre dessa, eller ta vanliga lån för att investera om det lönar sig, men bolån känns inte som en höjdare att gissa på just nu.
Hur tänkte du nu? Självklart belånar jag mig till den lägsta möjliga räntan om jag ska låna pengar. Jag (nästan alla) får just nu kring 1,34 % i ränta om jag lånar med min bostad som säkerhet (samt dessutom ränteavdrag också).
Jag är medveten om att räntan troligen kommer stiga en del framöver, men då stiger ju även andra lån med. Jag kollade på första bästa sida nu om att låna med vanligt blancolån och har då en ränta på ca 6 %. Varför skulle jag vilja betala 4-5 gånger mer i räntekostnad?
Jag har en del pengar redan på Svenska aktiemarknaden, men inte mycket, en bit under 100k just nu. Jag har bara erfarenhet av aktie samt fondhandel på den Svenska marknaden. Jag är inte rik och har ingen jättehög lön. Därför vill jag inte ta allt för stora risker med de här t.ex. 500k om jag nu skulle belåna lägenheten mer. Det är främst det jag vill ha svar och tankar kring.