2017-09-04, 15:30
Medlem
Räntan är extremt låg och lär fortsätta vara låg (under 4 %) en tid framöver ser det ut som. Jag funderar därför på att låna upp t.ex. 500 000 kr och investera i något. Helst då något som är rätt säkert. Vad finns det för bra alternativ som kan ge möjlighet till avkastning och som är hyfsat säkert att det inte tappar i värde?
Min första tanke är en mix av guld + avanza zero + någon blandfond som inte påverkas av Sveriges ekonomi. Tar gärna emot tips.

PS, det är förstås väldigt synd om jag skulle gå back ett par hundra tusen, men det är pengar som jag klarar mig utan i värsta fall. Det går ju även att sälja det man investerat i och betala av på lån igen om man vill sen.
Citera
2017-09-04, 15:39
Medlem
AX64s avatar
Skulle tycka det inte är så smart läge för det just nu. Bankerna höjer boräntan. Bättre att du provar detta när banken konsistent sänker eller ligger kvar på samma ränta, som de senast 5 åren ungefär. Har du pengar över så investera hellre dessa, eller ta vanliga lån för att investera om det lönar sig, men bolån känns inte som en höjdare att gissa på just nu.
Citera
2017-09-04, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AX64
Skulle tycka det inte är så smart läge för det just nu. Bankerna höjer boräntan. Bättre att du provar detta när banken konsistent sänker eller ligger kvar på samma ränta, som de senast 5 åren ungefär. Har du pengar över så investera hellre dessa, eller ta vanliga lån för att investera om det lönar sig, men bolån känns inte som en höjdare att gissa på just nu.

Hur tänkte du nu? Självklart belånar jag mig till den lägsta möjliga räntan om jag ska låna pengar. Jag (nästan alla) får just nu kring 1,34 % i ränta om jag lånar med min bostad som säkerhet (samt dessutom ränteavdrag också).
Jag är medveten om att räntan troligen kommer stiga en del framöver, men då stiger ju även andra lån med. Jag kollade på första bästa sida nu om att låna med vanligt blancolån och har då en ränta på ca 6 %. Varför skulle jag vilja betala 4-5 gånger mer i räntekostnad?

Jag har en del pengar redan på Svenska aktiemarknaden, men inte mycket, en bit under 100k just nu. Jag har bara erfarenhet av aktie samt fondhandel på den Svenska marknaden. Jag är inte rik och har ingen jättehög lön. Därför vill jag inte ta allt för stora risker med de här t.ex. 500k om jag nu skulle belåna lägenheten mer. Det är främst det jag vill ha svar och tankar kring.
Citera
2017-09-04, 16:01
Medlem
AX64s avatar
Vad jag menar är att det inte lär vara läge att maxbelåna en bostad just nu. Tappar din bostad i värde så sitter du med skulder som du hoppas kunna lösa genom smarta investeringar. Att bankerna ökar på bolåneräntan är en indikation som kan innebära att bostadsmarknaden svalnar och att prisökningen avtar, stannar, eller i värsta fall backar.
Citera
2017-09-04, 16:31
Medlem
Helt klart att du borde göra, det är dumt att inte ta nytta av en såpass billig och relativt låg risk hävstång. Men för guds skull släng inte iväg några pengar på guld. Lägg allt på billiga index fonder och låna såpass lite att du inte gråter vid nedgångar.
Citera
2017-09-04, 16:38
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Vad jag menar är att det inte lär vara läge att maxbelåna en bostad just nu. Tappar din bostad i värde så sitter du med skulder som du hoppas kunna lösa genom smarta investeringar. Att bankerna ökar på bolåneräntan är en indikation som kan innebära att bostadsmarknaden svalnar och att prisökningen avtar, stannar, eller i värsta fall backar.

Fast ska TS inte sälja sin bostad inom en överskådlig framtid så är det ju inte relevant på samma sätt, och således kan det absolut vara en god affär.
Citera
2017-09-04, 16:48
Medlem
Mycket bra ide´...råder ALLA att göra detsamma. Köp Guldtackor och Silvermynt för pengarna....De kommer att öka mer än vad din bostad går ned när Kraschen med stort K kommer...Att den kommer är redan 100 % säkert, frågan är bara, kommer den imorgon, om en vecka, en månad ett år eller 3 år.?.Papperspengar kommer vara det sämsta att ha när det smäller..Tror allvarligt att de som har pengar på banken förlorar runt 50 % av värdet, kanske mer. Det hela kan bara sluta med att central-bankerna inför NYA valutor. Blir inte mycket kvar av köpkraft när de gamla sedlarna åter släpps till handel på marknaden (efter bank-stängningar och börs-stängningar).De gamla är sönder QE tryckta....Skuldbergen är enorma. Guld kan nog öka 3-5 ggr minst, Silver 5-10 ggr...
Citera
2017-09-04, 16:48
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Fast ska TS inte sälja sin bostad inom en överskådlig framtid så är det ju inte relevant på samma sätt, och således kan det absolut vara en god affär.

Klart det kan. Säger bara att man helst inte ska investera lånade pengar om man kan undvika detta. Vips som det är så sitter du där med tummen i arslet och ett berg av skulder som inga smarta investeringar kan råda på.
Citera
2017-09-04, 21:04
Medlem
Citat:
Klart det kan. Säger bara att man helst inte ska investera lånade pengar om man kan undvika detta. Vips som det är så sitter du där med tummen i arslet och ett berg av skulder som inga smarta investeringar kan råda på.

Att man helst ska undvika att investera lånade pengar är en annan sak än det du började ta upp. Det är såklart en risk, men det är inte så att jag sitter med en livslång skuld om investeringen går extremt dåligt, utan förlorar jag hela min tänkta investering (500k) och bostadsmarknaden samtidigt chrashar och går ned 33 % och jag samtidigt förlorar jobbet och banken tvingar mig att sälja trots dåligt läge så är jag ändå skuldfri efteråt. Jag hoppas att inte alla de sakerna händer samtidigt däremot

Citat:
Ursprungligen postat av kricke123
Helt klart att du borde göra, det är dumt att inte ta nytta av en såpass billig och relativt låg risk hävstång. Men för guds skull släng inte iväg några pengar på guld. Lägg allt på billiga index fonder och låna såpass lite att du inte gråter vid nedgångar.

Har du mer specifika tips där? Jag vill gärna ha en rätt låg risk, men inte så låg att det ger allt för låg avkastning förstås. Det känns svårt tycker jag hur jag ska välja där.
Citera
2017-09-04, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av User3934
Att man helst ska undvika att investera lånade pengar är en annan sak än det du började ta upp. Det är såklart en risk, men det är inte så att jag sitter med en livslång skuld om investeringen går extremt dåligt, utan förlorar jag hela min tänkta investering (500k) och bostadsmarknaden samtidigt chrashar och går ned 33 % och jag samtidigt förlorar jobbet och banken tvingar mig att sälja trots dåligt läge så är jag ändå skuldfri efteråt. Jag hoppas att inte alla de sakerna händer samtidigt däremot

Har du mer specifika tips där? Jag vill gärna ha en rätt låg risk, men inte så låg att det ger allt för låg avkastning förstås. Det känns svårt tycker jag hur jag ska välja där.

Du håller risken låg genom att inte riskera mer pengar än du är bekväm med att förlora. Det finns ingen rimlig investering just nu förutom aktier/aktiefonder pga den låga räntan. En obligationsfond skulle kanske ge dig +0.1% per år efter skatter i dagsläget (när vi drar bort räntan på lånet), vilket vore 'säkrare', men du får bättre förväntad avkastning på 100k i aktier än 500k i obligationer.
Citera
2017-09-04, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kricke123
Du håller risken låg genom att inte riskera mer pengar än du är bekväm med att förlora. Det finns ingen rimlig investering just nu förutom aktier/aktiefonder pga den låga räntan. En obligationsfond skulle kanske ge dig +0.1% per år efter skatter i dagsläget (när vi drar bort räntan på lånet), vilket vore 'säkrare', men du får bättre förväntad avkastning på 100k i aktier än 500k i obligationer.

Det här med att spara i någon fond med sitt kapital i en utländsk marknad tänker jag kan vara en bra idé då. Att t.ex. sprida ut 50 % i Svenska aktier/fonder och 50 % i en fond helt baserad på marknad utanför Sverige. Jag har inte så mycket erfarenhet av börsen, men aktier och fonder har jag handlat med en del varje år åtminstone. Just nu har jag mest i Avanza zero, det lilla jag har på börsen.
Citera
2017-09-05, 08:36
Medlem
CC75s avatar
Hej User3934

Jag har gått i exakt samma tankar. Äger en obelånad Br som är värd runt 2,5+ mnkr. Gjorde misstaget att betala av alla lån för 2½ år sedan. Hade varit betydligt bättre att ha investerat denna amortering på börsen.

Min bedömning är dock att börsen idag är övervärderad och jag tror det kommer komma en sättning inom kort. Det gör att jag idag inte tänker gå vidare med planen att belåna min Br för att satsa på börsen. Jag tänker invänta sättningen. Om det är rätt eller fel strategi, det vet vi om något år eller två.

Du nämnde guld som en investering. Jag har köpt både guld och silver de senaste 3 åren. Det man kort kan säga om guld är att den marknaden är kraftigt manipulerad, vilket håller tillbaka priset. Som en del i en portfölj kan det ändå vara bra att äga lite metaller.

Generellt har jag gått från tanken att vara skuldfri till att istället räkna på affären. Om jag kan låna till en lägre kostnad än vad jag kan få som intäkt, då är det en bra affär. Skulle det bli tvärtom, då betalar jag bara av lånet.

// CC
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in