Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-03, 15:25
  #1
Moderator
HelgeBuks avatar
En teori jag anser är rimlig, kanske rentav trolig, till hur medvetet liv får sin början.

Ägg och spermie möts en gång, och 40 år senare står en vuxen människa där, hårig och jävlig. Så långt är vi nog överens!

Men var i processen "livet börjar" är ju en aning omtvistat. De flesta bryr sig inte, och behöver inte bry sig, eftersom det har ytterst lite betydelse för det dagliga livet huruvida "jag" började existera när jag föddes, när mina föräldrar knullade eller nånstans däremellan. Men man kan ju fundera på det ändå!

Nu har jag kommit fram till att det mycket väl skulle kunna vara så här (något förenklat):

I ögonblicket spermie och äggcell möts skapas en "medvetandepotential". I samband med att celldelningen tar fart används DNA för att bygga upp en människa (i det här fallet) runtom den här ursprungscellen till en livsduglig individ. Uppstår problem längs vägen, nåt går snett med bygget, så finns en inbyggd "stoppkod" som triggar missfall. So far so good.

Men nu låtsas vi att individen utvecklas som den ska och efter 9 månaders föds en liten bebis, fullt frisk. Då händer något! Plötsligt upptäcker han att han inte längre är kvar i den varma sköna livmodern, och drar i rena förskräckelsen ett djupt andetag! BOOM! En plötslig smäll av nervintryck som aldrig tidigare har upplevts då alla luktreceptorer drar igång från noll till max! Ett slags "big bang" av neuronkopplingar där moderns doftpartiklar ingår i det allra första andetaget och programmerar den lilla hjärnan med vad som är tryggt och familjärt.
Att föreställa sig hur det känns att plötsligt från noll gå till "alla sinnesintryck på en gång" är omöjligt men det måste nog vara alla orgasmers moder. Och sen får man så klart en jävla chock, vad fan är det här för nånting, BUÄÄÄÄÄ BUÄÄÄÄÄ (det vill man väl lite till mans skrika än i vuxen ålder när man tänker på hur jobbig världen är). Så småningom vänjer sig hjärnan (vi talar ett antal sekunder) vid de nya intrycken och de första neuronkopplingarna som säger "det här luktar mamma" är skapade, även om så klart inte den tanken finns just då. Och sen bygger man därifrån.

Alltså: i samma stund som ett nyfött barn tar sitt första andetag skapas det medvetna jaget genom att "medvetandepotentialen" aktiveras genom signalchocken från luktorganet. Dessförinnan är det bara en "dum biologisk massa", om uttrycket ursäktas.


Resonemanget medför också något som jag inte hade tänkt på förut men som nu känns ganska rimligt, nämligen att sånt som inte "föds" på samma sätt, med en sånt uppenbart trigger-ögonblick, kanske bara är "semi-medvetna statister" som inte direkt tänker och tar beslut utan följer ett enkelt förprogrammerat instinktivt beteende. Fiskar, kanske fåglar, insekter osv.


Spricker mitt resonemang nånstans? Säkert, för jag förstår inte riktigt själv hur jag tänker mig att allt går ihop, men jag har en ganska så klar bild inom mig. Den är bara svår att uttrycka i ord. Nu har jag i alla fall försökt!

OBS! Det är en förutsättning här att medvetandet inte är något som "skapas i hjärnan".
Citera
2017-09-03, 15:32
  #2
Medlem
Hamsterbolls avatar
Nja. All forskning tyder på att barnet redan i vecka 28 i magen kan drömma. Barnet kan höra och känna igen sina föräldrars röster och föredrar viss musik som spelas utanför magen. Barnet lyfter händerna framför ögonen om man sitter i solen med magen etc.

Tror att medvetandet startar tidigare än första andetaget.

Vid vaginal födsel är det själva krystandet som trycker ihop lungor och revben som sätter igång andningsreflexen. Barn som föds med kejsarsnitt får man oftast hjälpa att komma igång med andningen. Vet inte om det har med detta att göra iof.

Men jag tror att man blir till redan vid befruktningen. På något sätt skapas ett "medvetande" redan då.
Citera
2017-09-03, 15:34
  #3
Medlem
MoaLjungs avatar
Det börjar när din själ flyttar sig från din gamla kropp i ditt gamla liv till den nya.
Citera
2017-09-03, 15:37
  #4
Medlem
yggdrazils avatar
Hm, du ger ju en beskrivning, men jag ser inget som indikerar att det du säger stämmer.
Citera
2017-09-03, 16:12
  #5
Medlem
Det finns nog ingen skarp gräns mellan medvetande och icke medvetande. Men om en sådan gräns finns ligger den nog rätt nära gränsen för abort. När foster blir barn.

I USA tror jag att ett barn måste ha andats för att det ska bedömas som mord. Ie att mörda en gravid kvinna är inte ett dubbel mord.

TS definition är dock fel, eftersom människor som födds gravt hjärnskadade kan andas. Och dessutom som påpekats ovan, kan ofödda barn uppvisa tecken på medvetande.
Citera
2017-09-08, 16:06
  #6
Medlem
DU har alltid existerat, fast innan din förstautveckling stadie var delar av ditt existerande fragmenterat i två seperata liv. Spermiet och ägget. Det är enbart när de slår ihop sig du blir du.
Citera
2017-09-08, 16:18
  #7
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av MoaLjung
Det börjar när din själ flyttar sig från din gamla kropp i ditt gamla liv till den nya.

hur går det till ? blev nyfiken på en förklaring nu


medvetandet skapas långt innan du tar första andetaget och ser ljus och kan använda dina alla sinnen
du andas syre i genom navelsträngen från din mor medans du utvecklas till en färdig individ .

ens själ anser jag att det är den personlighet du är och förändras till under hela ditt liv , inget man föds med

men man kan verkligen fundera när medvetandet klickar i gång har alltid haft en känsla/dröm/minnesbild att jag upplevde stunder i min mors mage innan jag blev född , har också ett sista minne att allt blev otroligt kallt en gång och det va nog vid födseln kan jag tänka mej ?? så att man är medveten innan man är född tror jag på i alla fall
__________________
Senast redigerad av speedlimit2017 2017-09-08 kl. 16:30.
Citera
2017-09-08, 17:25
  #8
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoaLjung
Det börjar när din själ flyttar sig från din gamla kropp i ditt gamla liv till den nya.

Ack nej, Moa lilla. "Själen" är bara medvetandet.
Citera
2017-09-08, 17:55
  #9
Medlem
MoaLjungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av speedlimit2017
förklaring

Fråga inte mig

Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon
medvetandet

Menar ju det
Citera
2017-09-08, 17:57
  #10
Avstängd
[quote=MoaLjung|61728752]Fråga inte mig



haha ok svåra grejer det här , men intressant
Citera
2017-09-08, 17:59
  #11
Medlem
MoaLjungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av speedlimit2017
svåra grejer det här

Medvetandet kanske finns i varenda atom och när du dör så sätter några av dom ihop sig till något annat och den livsformen blir du.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback