Citat:
Nej du kan tolka det som att de normer vi fortsatt har och som gör att män väljer att inte ta ut föräldraledighet och kvinnor väljer att ta sina mäns delar utöver sin egen del också skapar olika problem för båda könen.
Citat:
Jag blir inte riktigt klok på dina resonemang. Är kvinnor verkligen så usla på att förstå vad som är bäst för dem att de behöver överlåta besluten till någon annan? Dessutom till feminister som till övervägande del består av... kvinnor.
Du/ni är fixerade vid kvinnors val...nu är detta exakt lika mycket mäns val, så varför frågar du inte är män så usla......etc.?
Citat:
Vad baserar du dina misstankar om att kvinnor skulle fatta beslut som går emot deras egna önskemål på? Tror du verkligen att det är mer sannolikt att förklaringen till ojämnt uttag av föräldraförsäkring är din teori om att kvinnor pressas till att göra det, och inte något annat, exempelvis biologiska eller familjeekonomiska förklaringar.
Normer. Kvinnor känner ett större ansvar för barn båda hos sig själva och som förväntningar från andra och samhället. medan du förmodligen har det motsatta för män.
Det är inte familjeekonomi, det har man kollat..även i de fall där familjen skulle tjäna ekonomiskt på att mannen tog ut merparten så gör man inte detta.
och ursäkta men biologi tror jag inte ett skit på. Kvinnor är biologiskt skapade att föda och amma sina barn och känna moderskärlek, men män är också biologiskt skapade för att känna faderskärlek, och minst lika duktiga på att byta blöjor, värma välling, leka i lekparken, trilla barnvagn etc.
Citat:
Tror du verkligen att det är helt otänkbart att kvinnor generellt sett har en starkare medfödd dragning till att ta hand om barn?
Tror du verkligen det är helt otänkbart att män faktiskt också har denna medfödda förmåga ta hand om sina barn?
Citat:
Om jag förstått dig rätt tror du inte att det finns några större medfödda skillnader i beteende mellan män och kvinnor. Kvinnor vill oftast inte ens skaffa barn utan vill oftast satsa allt på karriären. Men så kommer mannen in i bilden och näst intill tvingar på kvinnan en massa barn. Barn som han dessutom tvingar henne att stanna hemma och försörja. Som tur var finns feminismen som jobbar för att ställa detta till rätta och justera allting så att det blir 50/50. Jag tycker att det låter väldigt märkligt - och det rimmar väldigt illa med vad jag ser runt om mig.
Jag tror barn är något som båda könen vill ha (eller inte vill ha). Och jag tror vi båda har en medfödd talang för att känna föräldrakärlek och klara visa omsorg för telningar.
Och jag tror också detta är en uppgift man växer in i. jag tror både kvinnor och män är lika osäkra i början men har samma förmåga. Det handlar i stort om att man bestämmer sig för att ta detta ansvar eller inte. Och bestämmer man sig för inte...så tycker jag faktiskt inte man ska skaffa några barn.
Citat:
En annan fundering angående maktstrukturer i samhället: Om det vore sant att samhället styrs av män, för män och med ansatsen att förbättra mäns villkor på bekostnad av kvinnor - hur förklarar du då faktumet att kvinnor äger hundraprocentig kontroll av reproduktionen? Då detta är ett stort problem för många män hade man ju kunnat förvänta sig att ett sant patriarkat (enl feministisk definition) hade sett till att män åtminstone skulle ha haft lika stor kontroll över detta som kvinnor. Så varför har inte män tillgång till juridisk abort, eller automatisk DNA-test för att fastställa faderskap? Varför har mannen ingenting att säga till om i hela processen, annat än valet att använda kondom eller ej? Ett sant patriarkat skulle väl ge männen (minst) lika stor kontroll över reproduktionen som kvinnor?
Kvinnor äger inte 100% kontroll över reproduktionen. Om du inte vill ha barn så skyddar du dig, skyddar du dig så inga barn. Och händer det en olycka, så antingen har du tur och hon väljer abort eller också kan du avsäga dig allt praktiskt ansvar. Så nej, du har allt något att säga till om.
Sen har vi kört juridisk abort ända in i kaklet i ex. trådar redan...
Juridisk abort står mellan en fader och hans barn. Kvinnan har inget med den "aborten" att göra, eller hur? Hon gör SITT val, Hon står för SIN del av underhållet. Hon har alltså fullgjort SITT ansvar och SINA skyldigheter i saken. Och frågan blir då, ska en far ha rätt fucka upp den ekonomiska tryggheten för en ny oskyldig medborgare som inte kan bestämma ett skit i saken, eller bör han som vuxen man, som frivilligt haft slarvigt sex, åtminstone avkrävas underhållsbidrag?
eller ska staten ( alla andra) hoppa in och ta alla dessa mäns ansvar? Män som för övrigt, med juridisk aborträtt, kommer sakna all form av incitament för att skydda sig vid sex överhuvudtaget.
Juridisk aborträtt för män och vi skulle får en massa komplikationer och enormt konstiga situationer och oreda överallt.