Citat:
Nja jag såg både när den sprang och klättrade upp för slänten och så som den sprang och rörde sig så var det inte en järv, i alla fall inte om jag jämför med filmer på järvar. Dessutom så stämmer framför allt inte ansiktet med järven.
Rapporterade faktiskt vad jag trodde att jag hade sett till Jägarförbundet (det står på internet att man ska det). Efter någon dag ringde det upp en kille därifrån och vi pratade en bra stund. Han sa att så som jag beskrev vad jag hade sett så var det med största sannolikhet en mårdhund.
Han sa att dom fanns bekräftat så långt ner i Norge och då detta bara var mil ifrån norska gränsen så trodde han att den hade kommit därifrån. Han sa även att dom går 1 mil per natt och stannar inte för ens dom hittar en partner eller ett riktigt bra matställe.
Rapporterade faktiskt vad jag trodde att jag hade sett till Jägarförbundet (det står på internet att man ska det). Efter någon dag ringde det upp en kille därifrån och vi pratade en bra stund. Han sa att så som jag beskrev vad jag hade sett så var det med största sannolikhet en mårdhund.
Han sa att dom fanns bekräftat så långt ner i Norge och då detta bara var mil ifrån norska gränsen så trodde han att den hade kommit därifrån. Han sa även att dom går 1 mil per natt och stannar inte för ens dom hittar en partner eller ett riktigt bra matställe.
Tack för info!
Då blandade jag ihop mård och mårdhund!
Mård:
" Mården ska inte blandas samman med mårdhunden, där den senare inte är ett mårddjur utan ett hunddjur."
" En fullvuxen mård mäter 35–58 centimeter, därtill kommer svanslängden på 16–28 centimeter.[4] Variationen mellan olika populationer är ganska stor. Vikten ligger på 1,5–2,2 kilogram för hanen och 0,9–1,5 kilogram för honan.[3]"
Mård, Wiki
Mård YouTube
Mårdhund:
"Djuret ser ut som en korsning mellan hund och tvättbjörn (det engelska namnet är också raccoon dog). Liksom tvättbjörnen har arten en svart ansiktsmask och en spetsig nos.[3] Beskrivis även som en tjock räv med korta ben. "
Mårdhund, Wiki
Mårdhund, YouTube
Järv:
"Vuxna individer blir 65–105 centimeter långa och därtill kommer en 13–26 centimeter lång svans.[3] Den vuxna honan väger 9–11 kg och hanen 14–16 kg.[2] Kroppen är ganska kort och relativt kraftig med tjocka ben. Arten påminner därför mer om en liten björn än om ett mårddjur."
"Den tjocka pälsen är mestadels mörkbrun till svart med något ljusare eller rödaktiga strimmor längs sidorna"
Järv, Wiki
Järv, YouTube