• 1
  • 2
2017-10-09, 11:10
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B18
Nja jag såg både när den sprang och klättrade upp för slänten och så som den sprang och rörde sig så var det inte en järv, i alla fall inte om jag jämför med filmer på järvar. Dessutom så stämmer framför allt inte ansiktet med järven.

Rapporterade faktiskt vad jag trodde att jag hade sett till Jägarförbundet (det står på internet att man ska det). Efter någon dag ringde det upp en kille därifrån och vi pratade en bra stund. Han sa att så som jag beskrev vad jag hade sett så var det med största sannolikhet en mårdhund.

Han sa att dom fanns bekräftat så långt ner i Norge och då detta bara var mil ifrån norska gränsen så trodde han att den hade kommit därifrån. Han sa även att dom går 1 mil per natt och stannar inte för ens dom hittar en partner eller ett riktigt bra matställe.

Tack för info!
Då blandade jag ihop mård och mårdhund!

Mård:
" Mården ska inte blandas samman med mårdhunden, där den senare inte är ett mårddjur utan ett hunddjur."
" En fullvuxen mård mäter 35–58 centimeter, därtill kommer svanslängden på 16–28 centimeter.[4] Variationen mellan olika populationer är ganska stor. Vikten ligger på 1,5–2,2 kilogram för hanen och 0,9–1,5 kilogram för honan.[3]"
Mård, Wiki
Mård YouTube

Mårdhund:
"Djuret ser ut som en korsning mellan hund och tvättbjörn (det engelska namnet är också raccoon dog). Liksom tvättbjörnen har arten en svart ansiktsmask och en spetsig nos.[3] Beskrivis även som en tjock räv med korta ben. "
Mårdhund, Wiki
Mårdhund, YouTube

Järv:
"Vuxna individer blir 65–105 centimeter långa och därtill kommer en 13–26 centimeter lång svans.[3] Den vuxna honan väger 9–11 kg och hanen 14–16 kg.[2] Kroppen är ganska kort och relativt kraftig med tjocka ben. Arten påminner därför mer om en liten björn än om ett mårddjur."
"Den tjocka pälsen är mestadels mörkbrun till svart med något ljusare eller rödaktiga strimmor längs sidorna"
Järv, Wiki
Järv, YouTube
Citera
2018-01-01, 01:18
Bannlyst
Äter man dom där, hur smakar det isf?
Citera
2018-01-15, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nils.flygel
Äter man dom där, hur smakar det isf?

Tvivlar på att det smakar bra. Som att äta räv, eller grävling, eller liknande.

Har det inte gjorts observationer av mårdhund lite varstans i landet? Jag vill ha för mig det. Men i sådana fall kanske det var för några år sedan?
Citera
2018-01-15, 03:09
Medlem
bl-gr-ns avatar
Terje Hellesö gjorde egna foton från bilder på internet och bildbehandlade dessa bilder som sina fotografier.
Bland annat Mårdhund, vilket ledde till att landstinget började göra skyddsjakt på dom, de är nämligen smittbärare av diverse sjukdomar och är inte del av den svenska faunan.

Kanske är det en av Terjes photoshoppade Mårdhundar som nu kommit lös och springer runt i skogarna
Citera
2018-01-21, 21:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av manot
Tvivlar på att det smakar bra. Som att äta räv, eller grävling, eller liknande.

Har det inte gjorts observationer av mårdhund lite varstans i landet? Jag vill ha för mig det. Men i sådana fall kanske det var för några år sedan?

Okej, hade hoppats det var mer åt bäverhållet, Hemköp sålde bäverbiff för några år sedan.

Jo, hade man inte sett nån död mårdhund flyta iland i Helsingborg eller däromkring?
Citera
2018-01-21, 21:24
Medlem
Citat:
Okej, hade hoppats det var mer åt bäverhållet, Hemköp sålde bäverbiff för några år sedan.

Jo, hade man inte sett nån död mårdhund flyta iland i Helsingborg eller däromkring?

Det var bara en vild gissning från mitt håll.:-)
Men kanske någon faktiskt har ätit mårdhund och hittar tråden och kan beskriva smaken?

Vill också ha för mig att rapporter om mårdhund kom från spridda delar av landet och från norr till söder.
Ska se om jag kan hitta något om det.
Citera
2018-01-22, 18:44
Medlem
Citat:

Jag hittade att utbildade jägare är spridda över hela landet:
http://www.natursidan.se/nyheter/fra...den-i-sverige/
Framgångsrikt 2016 för projektet att stoppa mårdhunden i Sverige
juni 12, 2017
Citera
2018-01-25, 22:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av manot
Det var bara en vild gissning från mitt håll.:-)
Men kanske någon faktiskt har ätit mårdhund och hittar tråden och kan beskriva smaken?

Vill också ha för mig att rapporter om mårdhund kom från spridda delar av landet och från norr till söder.
Ska se om jag kan hitta något om det.

Den finns på en del sidor med "road kill recipes" men är tydligen väldigt drabbad av olika former av parasitmaskar, så jag skulle inte chansa.
Tvättbjörn verkar säkrare i sånt fall.
Citera
2018-03-08, 02:39
Avstängd
Lacerdas avatar
Citat:
Den finns på en del sidor med "road kill recipes" men är tydligen väldigt drabbad av olika former av parasitmaskar, så jag skulle inte chansa.
Tvättbjörn verkar säkrare i sånt fall.
Befinner mig i Mexiko, haer aeter dom tvaettbjorn ibland. Palsen slanger dom, aer det inte vaerde i tvottbjornars paels?
Jag har smakat kottet som puttrat i en chiligryta, tyckte inte att det var vidare gott. Paminner inte om nagot annat jag smakat tidigare. I efterhand kom jag att tanka pa trikiner, tvottbjornar aer vael allaetare?
Citera
2025-08-07, 12:07
Avstängd
Jägareförbundet släpper ut GPS-försedda steriliserade s.k. Judasdjur på olika platser i Sverige, nu rapporteras det t ex om mårdhund i Skaraborg

https://www.sverigesradio.se/artikel...borg-judasdjur
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in