Citat:
Ursprungligen postat av
WladCorn
en ung järv kan vara grå och svart
Citat:
Ursprungligen postat av
notknapparen
Låter mer som en järv.
Mården är väl lite mindre , väger bara några kilo, och är ganska smidig. Ljusare än järven. Järven är större, ca 10-15 kg och lite mörkare, svartbrun i pälsen.
Nja jag såg både när den sprang och klättrade upp för slänten och så som den sprang och rörde sig så var det inte en järv, i alla fall inte om jag jämför med filmer på järvar. Dessutom så stämmer framför allt inte ansiktet med järven.
Citat:
Ursprungligen postat av
Scratchbite
Skulle det kunna vara tvättbjörn? Det finns ett litet antal förvildade I Sverige och var det det du såg ska du låta en relevant myndighet veta att du sett den. Mårdhunden är alla viltvårdares dröm jämfört med tvättbjörn..
Rapporterade faktiskt vad jag trodde att jag hade sett till Jägarförbundet (det står på internet att man ska det). Efter någon dag ringde det upp en kille därifrån och vi pratade en bra stund. Han sa att så som jag beskrev vad jag hade sett så var det med största sannolikhet en mårdhund.
Han sa att dom fanns bekräftat så långt ner i Norge och då detta bara var mil ifrån norska gränsen så trodde han att den hade kommit därifrån. Han sa även att dom går 1 mil per natt och stannar inte för ens dom hittar en partner eller ett riktigt bra matställe.