• 1
  • 2
2017-09-03, 03:04
Medlem
Åkte väg 311 mellan Sälen och Särna nu i natt, när jag kom i höjd med korsningen vid Fulunäs vid halv 1 sprang det upp ett djur på vägen som jag fick tvärnita för.

Den var grå och svart med tjock ganska lång svans, tjock kropp. Storlek som en räv men överlag mycket tjockare och kortare ben och kortare men ändå spetsig nos. Lite som en Västgötaspets i kroppen men ändå ingen hund. Sprang ganska klumpigt.

Sambon såg den med och det ända djuret vi kan hitta som det stämmer överens med är just mårdhund. Finns dom verkligen i Dalarna? Någon som vet om man ska rapportera det i annat fall?

Vände bilen emot skogen där den sprang in och då såg det ut som att den la sig ner och tittade emot oss men jag såg bara ögonen. Skitskumt.
Citera
2017-09-03, 03:26
Medlem
I artportalen har det rapporterats mårdhund från Dalarna
Citera
2017-09-03, 05:51
Medlem
Jag tycker att det låter som en grävling efter din beskrivning....
Citera
2017-09-03, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av komocka
I artportalen har det rapporterats mårdhund från Dalarna

Då lär det här varit en sådan, kan inte komma på något annat.

Citat:
Ursprungligen postat av Johnneknorrhane
Jag tycker att det låter som en grävling efter din beskrivning....

Kan förstå att det kan låta så men nej absolut ingen grävling. Dom är jag mycket bekanta med.

Nä tänk er som en överviktig räv med korta ben, 30 cm svans och små öron.
Citera
2017-09-16, 14:46
Medlem
en ung järv kan vara grå och svart
Citera
2017-09-16, 19:23
Medlem
Starobrnos avatar
Jag har sett mårdhund i Dalarna för 10-15 år sen. Nattdjur, därav få observationer.
Citera
2017-09-19, 17:32
Medlem
Jag har sett mårdhund i Västmanland.
Citera
2017-09-21, 01:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B18
Åkte väg 311 mellan Sälen och Särna nu i natt, när jag kom i höjd med korsningen vid Fulunäs vid halv 1 sprang det upp ett djur på vägen som jag fick tvärnita för.

Den var grå och svart med tjock ganska lång svans, tjock kropp. Storlek som en räv men överlag mycket tjockare och kortare ben och kortare men ändå spetsig nos. Lite som en Västgötaspets i kroppen men ändå ingen hund. Sprang ganska klumpigt.

Sambon såg den med och det ända djuret vi kan hitta som det stämmer överens med är just mårdhund. Finns dom verkligen i Dalarna? Någon som vet om man ska rapportera det i annat fall?

Vände bilen emot skogen där den sprang in och då såg det ut som att den la sig ner och tittade emot oss men jag såg bara ögonen. Skitskumt.

Jag är nästan säker på att jag måste ha sett en mårdhund i Fagersta för ett par år sedan. Är också viltvan eller vad man kan säga och jag kunde verkligen inte placera det som en grävling. När jag kollade runt där och då kunde jag läsa lite om just mårdhund i trakterna som gjorde det än mer sannolikt. Vad det var jag såg vet jag inte men hoppas på mårdhund haha, inte många som sett den.
Citera
2017-09-22, 21:33
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B18

Låter mer som en järv.
Mården är väl lite mindre , väger bara några kilo, och är ganska smidig. Ljusare än järven. Järven är större, ca 10-15 kg och lite mörkare, svartbrun i pälsen.
Citera
2017-09-22, 21:35
Medlem
Det finns ett par obs av mårdhund så långt söderut som Sörmland.
Norra sörmland 2015 och mittersta Sörmlalnd så sent som i år, så det kan nog ha smugit ned ett par individer...

<edit pga stavning>
Citera
2017-10-08, 17:32
Medlem
Scratchbites avatar
Skulle det kunna vara tvättbjörn? Det finns ett litet antal förvildade I Sverige och var det det du såg ska du låta en relevant myndighet veta att du sett den. Mårdhunden är alla viltvårdares dröm jämfört med tvättbjörn..
Senast redigerad av Scratchbite 2017-10-08 kl. 17:35.
Citera
2017-10-08, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WladCorn
en ung järv kan vara grå och svart

Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Låter mer som en järv.
Mården är väl lite mindre , väger bara några kilo, och är ganska smidig. Ljusare än järven. Järven är större, ca 10-15 kg och lite mörkare, svartbrun i pälsen.

Nja jag såg både när den sprang och klättrade upp för slänten och så som den sprang och rörde sig så var det inte en järv, i alla fall inte om jag jämför med filmer på järvar. Dessutom så stämmer framför allt inte ansiktet med järven.

Citat:
Ursprungligen postat av Scratchbite
Skulle det kunna vara tvättbjörn? Det finns ett litet antal förvildade I Sverige och var det det du såg ska du låta en relevant myndighet veta att du sett den. Mårdhunden är alla viltvårdares dröm jämfört med tvättbjörn..

Rapporterade faktiskt vad jag trodde att jag hade sett till Jägarförbundet (det står på internet att man ska det). Efter någon dag ringde det upp en kille därifrån och vi pratade en bra stund. Han sa att så som jag beskrev vad jag hade sett så var det med största sannolikhet en mårdhund.

Han sa att dom fanns bekräftat så långt ner i Norge och då detta bara var mil ifrån norska gränsen så trodde han att den hade kommit därifrån. Han sa även att dom går 1 mil per natt och stannar inte för ens dom hittar en partner eller ett riktigt bra matställe.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in