Citat:
Ursprungligen postat av General Ofog
Det sägs att när Bodens garnison reviderade kartorna över Södra skjutfältet upptäcktes, efter att dessa tryckts, att det fanns en liten kulle som inte ritats in i den nya kartan. Ing3 kalldes därför in och sprängde bort kullen, för att på så sätt anpassa verkligheten till kartan. Detta blev billigare än att trycka tusentals nya kartor, och dessutom skulle ingenjörerna ändå öva sprängtjänst....
Detta berättades av befälen på I19/P5 när jag låg inne. Och det är så absurt att det förmodligen är sant.
Förmodligen helt sant. Samma sak hände nått år då O-ringen skulle arrangeras. En höjd i terrängen fattades på kartorna som tryckts upp till orienterarna. Höjden togs bort (med grävmaskin iofs om jag minns rätt?) för det fann inte tid till att göra om kartan.
Antagligen skröna: Slutövning Mästocka skjutfält utanför Halmstad 1987.
En pansarvagnschef kliver in på stabsplats och överlämnar en affss (hette dom va) på en Stridsvagn S som dom lyckats köra ner i ett av dom otaliga kärren på det förbannade skjutfältet.
Antagligen skröna: Skövde
GRK pluton gör "patron ur" , en pjäsgrupp har slarvat och en "bumper" drar iväg och landar mitt i en rondell inne i Skövde (bredvid en bensinmack dessutom för att krydda sagan)
Inte Skröna : I16 Halmstad 1995.
Skarpladdad vaktpatrull på I16 bestämmer sig för att "smita" ner o kika på ravepartyt i en lokal i Halmstads hamn innan dom kör tillbaka till vakten.
Väl nere i hamnen låser dom in vapnen i bilen, trixar sig fram i kön och kommer fram till vakten...........................Som visar sig vara en löjtnant på I16

officeren frågade ju givetvis vad herrarna hade nere i hamnen o skaffa, iförda vaktbindel o allt.
Det blev en herrans massa KF för den förseelsen, enda anledningen till att det inte gick till åtal var väl att I 16 inte ville ha negativ publicitet kan jag gissa.