2006-01-22, 15:47
Medlem
Det sägs att när Bodens garnison reviderade kartorna över Södra skjutfältet upptäcktes, efter att dessa tryckts, att det fanns en liten kulle som inte ritats in i den nya kartan. Ing3 kalldes därför in och sprängde bort kullen, för att på så sätt anpassa verkligheten till kartan. Detta blev billigare än att trycka tusentals nya kartor, och dessutom skulle ingenjörerna ändå öva sprängtjänst....

Detta berättades av befälen på I19/P5 när jag låg inne. Och det är så absurt att det förmodligen är sant.
Citera
2006-01-22, 15:56
Medlem
LedZephs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ert
Högvakt på Stockholm slott.
Patrullen får ett hyfsat oroväckande meddelande på radion.
"Petter-petter, från post fyra. Mitt magasin är snart slut, kom"

Meddelandet sändes med mycket dålig hörbarhet och ungefär vartannat ord nådde patrullrummet där man genast greps av panik.
Har han skjutit upp hela sitt magasin?
Patrullen greppar sina vapen, gör mekanismrörelse och påbörjar en avancerad framryckning mot post 4 med adrenalinet på topp. Nu är det krig! Säkert bankrånare!
När man kommer fram till post 4 möts man av en totalt oförstående soldat om inte för allt i världen förstår varför patrullen kör växelvis framåt.
-Men du sa ju att ditt magasin nästan var slut?
-Magasin? Nä, jag menade batteri. Till radio.

Fick detta berättat av ett befäl. Låter som en skröna.

En annan skön historia är den om Polischefen som bodde i närheten av ett skjutfält.
På skjutfältet sprängdes det för dagen friskt med diverse minor och enskilda laddningar.
Under dagen får regementschefen ett mycket upprört telefonsamtal från polischefen som fått en spricka i sitt akvarium av vibrationerna från sprängplatsen.
Regementschefen ber om ursäkt och säger att han ska meddela skjutsäk. och be dom göra eldupphör på sprängplatsen.
Polischefen tackar och ska just till att lägga på luren när en otroligt kraftig explosion hörs och hela akvariumet går i bitar och två fönster får sprickor...

Den med polischefen drog dom för oss under våran sprängtjänst, låg på Livgardet.
Citera
2006-01-23, 18:32
Medlem
Katzespeiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ert
Högvakt på Stockholm slott.
Patrullen får ett hyfsat oroväckande meddelande på radion.
"Petter-petter, från post fyra. Mitt magasin är snart slut, kom"

Meddelandet sändes med mycket dålig hörbarhet och ungefär vartannat ord nådde patrullrummet där man genast greps av panik.
Har han skjutit upp hela sitt magasin?
Patrullen greppar sina vapen, gör mekanismrörelse och påbörjar en avancerad framryckning mot post 4 med adrenalinet på topp. Nu är det krig! Säkert bankrånare!
När man kommer fram till post 4 möts man av en totalt oförstående soldat om inte för allt i världen förstår varför patrullen kör växelvis framåt.
-Men du sa ju att ditt magasin nästan var slut?
-Magasin? Nä, jag menade batteri. Till radio.
Detta kan mycket väl stämma. Vid en dubbelpost hade en vpl exercerat loss magasinbotten och ropade därefter på "beväpnad patrull till post 5". Det dröjde inte länge förrän det befann sig ett antal patrullmän och ett stycke vaktchef som svor åt posten. Dock verkar mekanismrörelse lite osannolikt.
Citera
2006-01-24, 00:13
Medlem
Ingen skröna utan helt sann för jag var med själv...

En gubbe ringde in till vakten och sa att det sitter en kula i hans ytterdörr. Eller hur tänkte vi, men åkte ut för att titta iaf. Hans stuga/hus låg nära ett skjutfält, och tamefan där satt en 9mm kula inborrad i dörren. Den hade gått i en ganska duktig båge och lyckats missa en herrans massa träd..

Tur att gubbfan inte gick ut vid fel tillfälle...

En annan kul grej... vi hade varit till matsalen och käkat och hurtig som man är så tog jag och en till cykel dit. Alla är inte lika hurtiga så två andra tog ena vaktbilen. När vi sen skulle tillbaka så var det ett jävla liv på dem som åkte bilen så jag drog en loska på vindrutan, killen som körde fick för sig att han skulle torka bort det med handen!?? Problemet var att vägen svänger lite just där och han hade lite svårt att hålla koll på hur mycket det svänger samtidigt som han torkar...PANG, satte vaktvolvon rätt i en lyktstolpe (ca 20kmh)!! Inte nog med det, markstrid hade genomgång ett par hundra meter bort. Duktiga grabbar som de är ser vi hur de börjar vifta och dirigera vilka som ska springa och hjälpa "de skadade", som redan har klivit ur och står och apgarvar ihop med oss som cyklade...

...bilen skrotades och vi fick en ny 245:a.
Citera
2006-01-26, 14:56
Medlem
Gothenburgers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av General Ofog
Det sägs att när Bodens garnison reviderade kartorna över Södra skjutfältet upptäcktes, efter att dessa tryckts, att det fanns en liten kulle som inte ritats in i den nya kartan. Ing3 kalldes därför in och sprängde bort kullen, för att på så sätt anpassa verkligheten till kartan. Detta blev billigare än att trycka tusentals nya kartor, och dessutom skulle ingenjörerna ändå öva sprängtjänst....

Detta berättades av befälen på I19/P5 när jag låg inne. Och det är så absurt att det förmodligen är sant.

Förmodligen helt sant. Samma sak hände nått år då O-ringen skulle arrangeras. En höjd i terrängen fattades på kartorna som tryckts upp till orienterarna. Höjden togs bort (med grävmaskin iofs om jag minns rätt?) för det fann inte tid till att göra om kartan.

Antagligen skröna: Slutövning Mästocka skjutfält utanför Halmstad 1987.

En pansarvagnschef kliver in på stabsplats och överlämnar en affss (hette dom va) på en Stridsvagn S som dom lyckats köra ner i ett av dom otaliga kärren på det förbannade skjutfältet.

Antagligen skröna: Skövde

GRK pluton gör "patron ur" , en pjäsgrupp har slarvat och en "bumper" drar iväg och landar mitt i en rondell inne i Skövde (bredvid en bensinmack dessutom för att krydda sagan)

Inte Skröna : I16 Halmstad 1995.

Skarpladdad vaktpatrull på I16 bestämmer sig för att "smita" ner o kika på ravepartyt i en lokal i Halmstads hamn innan dom kör tillbaka till vakten.
Väl nere i hamnen låser dom in vapnen i bilen, trixar sig fram i kön och kommer fram till vakten...........................Som visar sig vara en löjtnant på I16 officeren frågade ju givetvis vad herrarna hade nere i hamnen o skaffa, iförda vaktbindel o allt.

Det blev en herrans massa KF för den förseelsen, enda anledningen till att det inte gick till åtal var väl att I 16 inte ville ha negativ publicitet kan jag gissa.
Citera
2006-01-27, 00:19
Medlem
Riitvahs avatar
Hörde om en gammal (draken?)pilot som lät sin lilla son sitta å lattja i planet medan det stod i hangaren. Nödutlösningen skall tydligen ha varit ikopplad och osäkrad, och självfallet fingrade sonen på den. Så, han sköt ut sig och dog när han träffade taket i hangaren.

Lite trött nu, men jag antar att det inte heter "nödutlösningen", men ni hajar säkert.
Citera
2006-01-27, 01:54
Medlem
Massimos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothenburger
Förmodligen helt sant. Samma sak hände nått år då O-ringen skulle arrangeras. En höjd i terrängen fattades på kartorna som tryckts upp till orienterarna. Höjden togs bort (med grävmaskin iofs om jag minns rätt?) för det fann inte tid till att göra om kartan.

Antagligen skröna: Slutövning Mästocka skjutfält utanför Halmstad 1987.

En pansarvagnschef kliver in på stabsplats och överlämnar en affss (hette dom va) på en Stridsvagn S som dom lyckats köra ner i ett av dom otaliga kärren på det förbannade skjutfältet.

Antagligen skröna: Skövde

GRK pluton gör "patron ur" , en pjäsgrupp har slarvat och en "bumper" drar iväg och landar mitt i en rondell inne i Skövde (bredvid en bensinmack dessutom för att krydda sagan)

Inte Skröna : I16 Halmstad 1995.

Skarpladdad vaktpatrull på I16 bestämmer sig för att "smita" ner o kika på ravepartyt i en lokal i Halmstads hamn innan dom kör tillbaka till vakten.
Väl nere i hamnen låser dom in vapnen i bilen, trixar sig fram i kön och kommer fram till vakten...........................Som visar sig vara en löjtnant på I16 officeren frågade ju givetvis vad herrarna hade nere i hamnen o skaffa, iförda vaktbindel o allt.

Det blev en herrans massa KF för den förseelsen, enda anledningen till att det inte gick till åtal var väl att I 16 inte ville ha negativ publicitet kan jag gissa.

Lt:n råkar inte även utb. diverse kadetter i närstrid va?

Mvh. Massimo
Citera
2006-01-27, 02:03
Medlem
Under en övning hade vi två MP plutoner, en som låg skarpt och en som deltog i övningen...

Nu vart det så att ett meddelande som skulle gått till MP plutonen som deltog i övningen i stället skickades till den skarpa. Vilket i sin tur betydde att en hop adrenalinstinna värnpliktiga i panik fick ta sig till stabsplats eftersom en okänt antal män befann sig där och sköt skarpt stabsmedlemmarna

Lagom nervösa killar
Citera
2006-01-27, 10:23
Medlem
Gothenburgers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massimo
Lt:n råkar inte även utb. diverse kadetter i närstrid va?

Mvh. Massimo

Ingen aning? Why?
Citera
2006-01-27, 10:31
Medlem
JackassTREs avatar
q

År 1986 hoppade en beväring på i 19/p5 i Boden från 3 våningen ner i en snöhög, hoppet ca 8 meter, Är det någon som var där eller har hört talas om storryn?
Citera
2006-01-27, 10:33
Medlem
stavs avatar
Väldigt trolig skröna

Citat:
Ursprungligen postat av Riitvah
Hörde om en gammal (draken?)pilot som lät sin lilla son sitta å lattja i planet medan det stod i hangaren. Nödutlösningen skall tydligen ha varit ikopplad och osäkrad, och självfallet fingrade sonen på den. Så, han sköt ut sig och dog när han träffade taket i hangaren.

Lite trött nu, men jag antar att det inte heter "nödutlösningen", men ni hajar säkert.
Hörde den av min far nångång på 70-talet.
Citera
2006-01-27, 12:56
Medlem
Massimos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothenburger
Ingen aning? Why?

För i sådana fall känner jag mannen.

Mvh. Massimo
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera