2006-01-10, 20:36
Citat:
Ursprungligen postat av skaliz
Hörde nåt när jag låg inne som jag tycker måste vara en skröna. Händelsen skall ha utspelat sig på ett sjuktfält i halmstad (nyårsåsen tror jag det var). En grupp övar på växelvis framryckning med skarp 5.56 då en soldat snubblar till och drar upp pipan i 45 graders vinkel ungefär, samtidigt som han drar av ett skott. Sen sägs det att ca 3 kilometer längre bort träffas en man i huvudet av denna kula och omkommer där han sitter i sin bil och kör med fönstret nere.
Var ett av mina befäl som berättade detta, har för mig han sa att det var rätt många år sen men att det var en helt sann historia. Visst skulle det kunna hända men det tror jag verkligen inte det har gjort.

Var ett av mina befäl som berättade detta, har för mig han sa att det var rätt många år sen men att det var en helt sann historia. Visst skulle det kunna hända men det tror jag verkligen inte det har gjort.
Denna "skröna" har även jag hört. då jag själv varit där och skjutit då jag låg i halmstad. dock så var det inte under växelvis framryckning då det skjöts emot saab-mål (de metallobjekt man skjuter på som fälls ned). Det med vinkeln stämmer dock och fältet låg nedanför ett berg då man hade berget i bakgrunden och bakom berget så låg det ett litet samhälle.
Och denna kula hade alltså skjutits in i en bils förarplats, DOCK så var bilen parkerad och rutan var uppe och låg alltså i förarsätet utan att haft kraft nog att penetrera sätesklädseln men dock krossat rutan. Ingen kom till skada.
Men visst, detta kanske bevisar att det är en skröna då det finns olika historier som berättas om den??

Edit: Stavfel..