Borås tidning skriver idag om ett tiotal brutala rån som begåtts i Borås den senaste tiden. Jag är medveten om att åtminstone två av dessa rån redan har egna trådar här (se nedan) men det artikeln beskriver är så anmärkningsvärt och det rör sig om en serie aktuella brott som till synes hör samman att jag hoppas att det är motiverat att lägga tråden här. Annars ber jag om ursäkt och hoppas den kan flyttas till B&B.
Vad BT skriver är altså att ett tiotal personrån på kort tid har begåtts i centrala och "lugna" delar av Borås. Rånarna, som varit beväpnade med pistoler och knivar har visat brutalitet och bland annat utfört vad tidningen beskriver som skenavrättningar. Man har inte bara tagit pengar, kort och mobiltelefoner utan också avtvingat offren koder till bankkort. Utdrag ur artikeln:
Citat:
Ett av de senaste offren var en man som under helgen rånades på Stenbocksgatan och blev inlagd på Södra Älvsborgs sjukhus.
Han hade näsfraktur och fick ligga kvar för observation eftersom man ville försäkra sig om att sparkar mot ryggen inte lett till allvarliga, inre skador.
[...]
De flesta rånen har skett fredags- och lördagsnätter, när krogar börjat stänga och offer varit på hemväg. Villastaden, Lugnet och delar av Norrmalm är utsatta områden.
– Vi jobbar så hårt vi kan med detta. Men jag kan inte gå in på vad vi gör, säger Hans Andrén, gruppchef vid Boråspolisen och spaningsledare.
[...]
Polisen utgår från att samma gärningsman ligger bakom många rån, eftersom brottstid, tillvägagångssätt och annat stämmer överens.
Nu i helgen, lördagen den 2 september, rånades ett ungt par vid Vattentornet av tre maskerade män. Kvinnan fick stanna kvar med två rånare medan mannen tvingades ta med en rånare hem där han blev rånad på mobiler, dator och spelkonsol, utöver att rånaren tvingade till sig koden till bankkort. Den händelsen har en egen tråd redan.
(FB) Tjej och kille knivrånades vid Borås Vattentorn
Det var inte enda rånet den natten, utan en yngre man rånades på Stenbocksgatan.
Citat:
Han blev överfallen och nerslagen av ett antal män. De tog mobilen och andra saker och tvingade honom att lämna koden till bankkortet, som också stals.
[...]
Dessa rån inträffade alltså senaste helgen. Men ett liknande dåd inträffade vid Bäckängsgymnasiet, natten mot lördagen den 26 augusti. Även då krävde rånare koder till bankkort och stal mobiler.
Samma natt skedde rånförsök på Norrmalm och Trandared.
Det var här som jag reagerade. Jag har en god vän som bor på Stenbocksgatan och har varit där några gånger - en lugn och trevlig gata nära Högskolan med villor i närheten. Min vän brukar promenera ner till en stor och bra ICA några 100 meter bort och går då vad som på alla sätt verkar vara ett trevligt område. Inga krogar, inget område som några busar passerar naturligt. Utan enda slutsatsen är att de är där på jakt efter rånoffer. Detsamma gäller Villastan och Norrmalm som är trevliga område med omväxlande mindre flerfamiljshus och villor - i alla fall de delar som jag sett vid besök i stan genom åren. Inga krogar eller andra miljöer som naturligt blir tillhåll. Trandared känner jag inte till. Så ska man hålla sig hemma på kvällarna i Borås även om man bor i ett trevligt och lugnt område? Polisen svarar:
Citat:
– Det är klart att man bör vara försiktig. Men det är ju farligt att säga att människor inte ska ge sig ut nattetid. Det får inte bli för upphaussat.
Undrar hur många rån som krävs för att det ska vara rimligt att göra det "upphaussat"? En fråga är om detta är samma personer som rånar? I så fall är det ju mycket märkligt att de inte är infångade redan - spår måste väl finnas. Eller är det flera grupper av rånare som har sina jaktmarker i Borås lugnare områden? Det är nästan mer anmärkningsvärt om staden förfallit till den milda grad.
Det andra fallet jag nämnde som har en egen tråd:
(FB) Kvinnan överfölls och rånades i Borås
Länken till artikeln jag plockade citat ur:
http://www.bt.se/boras/tio-brutala-r...navrattningar/
Hur kommer man åt detta? De stulna korten måste väl användas för bankomatuttag så kanske kameran ger något, men jag gissar att de drar de en huva över ansiktet när de tar ut pengarna? Så hur sätter man dit en liga som denna utan att de dem på bar gärning? Spaning på mobilsignaler för att kartlägga hur människor rör sig? Poliser som civilklädda låtsas vara på hemväg från krogen? Jag minns gamla Spanarna på Hill Street där Belker strök i skumma kvarter för att locka fram rånare...