• 1
  • 2
2017-09-02, 16:28
Medlem
Citat:
Händelsen inträffade vid halv två-tiden på natten mellan fredag och lördag. Enligt polisen ska två personer, en kille och en tjej på 25 respektive 22 år, ha blivit rånade av tre yngre, delvis maskerade män. Gärningsmännen hotade med kniv och ett pistolliknande föremål.

Två av rånarna stannade och höll kvar tjejen vid Vattentornet medan den tredje gärningsmannen tvingade med pojkvännen till parets bostad. Där hotade den misstänkte till sig två Iphones, en Ipad, en dator och en tv-spelkonsol. Rånaren tog också bankomatkort och tvingade till sig koden.

http://www.bt.se/boras/ran-boras/

Vad vet vi mer?
Citera
2017-09-02, 18:57
Medlem
Kniv och "pistolliknande" föremål hade aldrig nånsin fått mig att lämna min flickvän med två babbar. Vilken jävla ynkling.
Citera
2017-09-02, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AgileSnark
Kniv och "pistolliknande" föremål hade aldrig nånsin fått mig att lämna min flickvän med två babbar. Vilken jävla ynkling.

Och hur ska du försvara din flickvän med halalsen avskuren?
Citera
2017-09-02, 21:54
Medlem
PappasNyaKilles avatar
Låter som ett försäkringsbedrägeri mest av allt.
Annars en ganska svag pojkvän, förhållandet är dödsdömt om han inte kan övermanna en rånare som ska gå iväg med honom.
Citera
2017-09-02, 23:54
Medlem
Celerons avatar
Hemskt att det också i den stad och bygd där jag bott största delen av mitt liv, och trivts, ja fortfarande trivs för det mesta, har "växlat upp" i fråga om grova, oförskämda, nervärderande rån som detta.

Man undrar osökt om någon kringboende kan ha sett något. Området är ett parkliknande område med inte särskilt mycket träd och buskar. Dessutom omgiven av både villor och hyreshus. Därtill ligger området knappt en kilometer från centrum. Undrar förresten vad beskrivningen i artikeln att gärningsmännen var "delvis maskerade" syftar på ?. Skulle inte heller förvåna mig om detta rånet har något samband med det andra som skedde i samma stadsdel. Tråd: (FB) Kvinnan överfölls och rånades i Borås

Med detta sagt skulle inte jag bli förvånad om det snart skulle hända något ytterligare liknande, om inte GM grips innan dess förstås. Samtidigt så innebär detta att boende i dessa delar är mer uppmärksamma på saker och ting vilket ökar chansen att de grips. Om de inte är brottslingar av det "turnérande slaget".

Till sist rent allmänt skulle man personligen vilja uppmana att folk ännu mer i vardagen, hur ska jag uttrycka det, "uppgraderar sitt säkerhetstänkande". Ett enkelt sådant är en mer "medveten närvaro", se dig omkring, observera när du rör dig omkring. Ett annat är att låt inte "plupparna" (hörlurarna till en mobil, mp-3 spelare os.v) sitta i öronen slentrianmässigt utan bara när du använder dem. Bara att ha dem i öronen blockerar ut en del ljud i omgivningen. Ljud som kanske annars hade fått dig att rikta blicken åt ett visst håll och kanske därmed undvika en farlig situation. Eller missa en för dig positiv sak . Det ju faktiskt lättare att smyga sig på en person om denne bär mörka glasögon samt har hörlurar med hög musik på.

Ett sista råd är, vilket verkligen är lättare sagt än gjort, försök att inte bli "lamslagna" i situationer som dessa och liknande. Kämpa emot och/eller försök hålla huvudet kallt och tänka på en utväg. Våld, snabb flykt/ kalla på omgivningens uppmärksamhet. En, två eller alla tre i kombination. Kanske skaffa något "vapen". Och nu menar jag inte direkt en magnum 44, utan en mer "smart vapen". Kanske någon slags peppar/ försvarspray i behändigt format. Eller ha en stålpenna av god kvalité i innerfickan. En sådan kan också, förutom att skriva med, i nödfall också användas som ett "huggverktyg".

Jag önskar att jag inte ens behövde ge dessa självförsvarsråd. Men jag föredrar att vara realist. Fast man egentligen skulle önska att det på sin höjd behövdes att man viftade på pekfingret och sa " Nej, nu ska vi vara, nu ska vi vara, snälla.
Senast redigerad av Celeron 2017-09-02 kl. 23:58.
Citera
2017-09-03, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celeron
Till sist rent allmänt skulle man personligen vilja uppmana att folk ännu mer i vardagen, hur ska jag uttrycka det, "uppgraderar sitt säkerhetstänkande". Ett enkelt sådant är en mer "medveten närvaro", se dig omkring, observera när du rör dig omkring.
Jag jobbar ibland i närheten av Borås och bor då på hotell där. En jäkligt fin stad att övernatta i! Många bra restauranger att välja på, fin att promenera omkring i, en välsorterad Ica-butik i centrum (såvida den inte brunnit då förstås) och lugn och tyst sex dagar i veckan. På sommartorsdagarna är det annorlunda då det är galej över hela centrum, riktigt mysigt.

Men det som slagit mig är alla tjejer som ensamma eller i små grupper rör sig i natten, från högstadieålder och uppåt. Inte bara i själva folktäta centrum utan över alla smågator och baksidor som leder dit. Unga, somrigt lättklädda för fest och utan ett bekymmer i världen. Hörlurar långt in i kraniet och inte så mycket en blick utåt periferin.
Det är idag närmast unikt för en ort av Borås storlek skulle jag vilja säga. Det vore trist om det skulle behövas ändras där också.
Citera
2017-09-03, 11:42
Medlem
Har alltid undrat vad föräldrar till dessa oförskämda, arbetslösa babbar säger när deras söner kommer hem med mycket pengar som de fixat från rån. Ifrågasätter dem var pengarna kommer ifrån eller vet de sanningen och bara låter det fortsätta?
Senast redigerad av Kenzopariis 2017-09-03 kl. 11:51.
Citera
2017-09-03, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kenzopariis
Har alltid undrat vad föräldrar till dessa oförskämda, arbetslösa babbar säger när de kommer hem med mycket pengar som de fixat från rån. Ifrågasätter dem var pengarna kommer ifrån eller vet de sanningen och bara låter det fortsätta?
"Hem" som i...?

Jag tror inte att många föräldrar får ta del av bytet eller det de spenderas på. I de fall inkomsterna går in i hushållet så antar jag att det faktum att pengar inte luktar avgör.
Fördelningspolitik skulle vissa kalla det.
Citera
2017-09-06, 21:36
Medlem
fernebos avatar
Det är tydligen rena rånvågen som har drabbat Borås. Man misstänker att samma gäng på kort tid har begått tio rån, bla det som diskuteras i denna tråd. Grovt våld, skenavrättningar och grova hot har förekommit:

Citat:
Ungefär tio brutala personrån har nu på kort tid inträffat i centrala delar av Borås.

Rånare har varit beväpnade med knivar och pistoler och det förekommer skenavrättningar med skjutvapen som tryckts mot huvuden.

Ett av de senaste offren var en man som under helgen rånades på Stenbocksgatan och blev inlagd på Södra Älvsborgs sjukhus.

Han hade näsfraktur och fick ligga kvar för observation eftersom man ville försäkra sig om att sparkar mot ryggen inte lett till allvarliga, inre skador.

Vapen, våld och hot har använts för att tvinga till sig kortkoder så att gärningsmännen kunnat ta ut pengar från de drabbades konton.

Rånare har gjort mantelrörelser med pistoler och tryckt av dem mot huvuden, utan att skott avlossats. Det har varit som skenavrättningar.

De flesta rånen har skett fredags- och lördagsnätter, när krogar börjat stänga och offer varit på hemväg. Villastaden, Lugnet och delar av Norrmalm är utsatta områden.

– Vi jobbar så hårt vi kan med detta. Men jag kan inte gå in på vad vi gör, säger Hans Andrén, gruppchef vid Boråspolisen och spaningsledare.

Han bekräftar BT:s uppgifter om hänsynslösa dåd, med våld och allvarliga hot med knivar och skjutvapen.

Citat:
Polisen utgår från att samma gärningsman ligger bakom många rån, eftersom brottstid, tillvägagångssätt och annat stämmer överens.

BT har tidigare berättat om ett par som natten mot lördagen rånades vid Vattentornet, av tre maskerade yngre män.

Där hölls kvinnan kvar av två rånare, medan den tredje följde med mannen hem. Han blev under hot bestulen på ett par mobiler, dator och spelkonsol. Rånaren tog också bankkort och tvingade till sig koden.

Samma natt inträffade det brutala rånet på Stenbocksgatan och offret var en ensam, yngre man.

Han blev överfallen och nerslagen av ett antal män. De tog mobilen och andra saker och tvingade honom att lämna koden till bankkortet, som också stals.

Mannen blev alltså inlagd på sjukhus, med knäckt näsa och andra skador.

Dessa rån inträffade alltså senaste helgen. Men ett liknande dåd inträffade vid Bäckängsgymnasiet, natten mot lördagen den 26 augusti. Även då krävde rånare koder till bankkort och stal mobiler.

Samma natt skedde rånförsök på Norrmalm och Trandared.

BT har också berättat om en kvinna som rånades i Björkängsparken när hon vid 17-tiden förra torsdagen var på väg hem från jobbet.

Spaningsledaren Hans Andrén:

Citat:
– Det är klart att man bör vara försiktig. Men det är ju farligt att säga att människor inte ska ge sig ut nattetid. Det får inte bli för upphaussat.

http://www.bt.se/boras/tio-brutala-r...navrattningar/

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/...ma-garningsman
Citera
2017-09-06, 21:48
Medlem
Venators avatar
Augusti/september 2017: Ett tiotal brutala personrån i centrala Borås på kort tid.

Borås tidning skriver idag om ett tiotal brutala rån som begåtts i Borås den senaste tiden. Jag är medveten om att åtminstone två av dessa rån redan har egna trådar här (se nedan) men det artikeln beskriver är så anmärkningsvärt och det rör sig om en serie aktuella brott som till synes hör samman att jag hoppas att det är motiverat att lägga tråden här. Annars ber jag om ursäkt och hoppas den kan flyttas till B&B.

Vad BT skriver är altså att ett tiotal personrån på kort tid har begåtts i centrala och "lugna" delar av Borås. Rånarna, som varit beväpnade med pistoler och knivar har visat brutalitet och bland annat utfört vad tidningen beskriver som skenavrättningar. Man har inte bara tagit pengar, kort och mobiltelefoner utan också avtvingat offren koder till bankkort. Utdrag ur artikeln:

Citat:
Ett av de senaste offren var en man som under helgen rånades på Stenbocksgatan och blev inlagd på Södra Älvsborgs sjukhus.

Han hade näsfraktur och fick ligga kvar för observation eftersom man ville försäkra sig om att sparkar mot ryggen inte lett till allvarliga, inre skador.

[...]

De flesta rånen har skett fredags- och lördagsnätter, när krogar börjat stänga och offer varit på hemväg. Villastaden, Lugnet och delar av Norrmalm är utsatta områden.

– Vi jobbar så hårt vi kan med detta. Men jag kan inte gå in på vad vi gör, säger Hans Andrén, gruppchef vid Boråspolisen och spaningsledare.

[...]

Polisen utgår från att samma gärningsman ligger bakom många rån, eftersom brottstid, tillvägagångssätt och annat stämmer överens.

Nu i helgen, lördagen den 2 september, rånades ett ungt par vid Vattentornet av tre maskerade män. Kvinnan fick stanna kvar med två rånare medan mannen tvingades ta med en rånare hem där han blev rånad på mobiler, dator och spelkonsol, utöver att rånaren tvingade till sig koden till bankkort. Den händelsen har en egen tråd redan.

(FB) Tjej och kille knivrånades vid Borås Vattentorn

Det var inte enda rånet den natten, utan en yngre man rånades på Stenbocksgatan.

Citat:
Han blev överfallen och nerslagen av ett antal män. De tog mobilen och andra saker och tvingade honom att lämna koden till bankkortet, som också stals.

[...]

Dessa rån inträffade alltså senaste helgen. Men ett liknande dåd inträffade vid Bäckängsgymnasiet, natten mot lördagen den 26 augusti. Även då krävde rånare koder till bankkort och stal mobiler.

Samma natt skedde rånförsök på Norrmalm och Trandared.

Det var här som jag reagerade. Jag har en god vän som bor på Stenbocksgatan och har varit där några gånger - en lugn och trevlig gata nära Högskolan med villor i närheten. Min vän brukar promenera ner till en stor och bra ICA några 100 meter bort och går då vad som på alla sätt verkar vara ett trevligt område. Inga krogar, inget område som några busar passerar naturligt. Utan enda slutsatsen är att de är där på jakt efter rånoffer. Detsamma gäller Villastan och Norrmalm som är trevliga område med omväxlande mindre flerfamiljshus och villor - i alla fall de delar som jag sett vid besök i stan genom åren. Inga krogar eller andra miljöer som naturligt blir tillhåll. Trandared känner jag inte till. Så ska man hålla sig hemma på kvällarna i Borås även om man bor i ett trevligt och lugnt område? Polisen svarar:

Citat:
– Det är klart att man bör vara försiktig. Men det är ju farligt att säga att människor inte ska ge sig ut nattetid. Det får inte bli för upphaussat.

Undrar hur många rån som krävs för att det ska vara rimligt att göra det "upphaussat"? En fråga är om detta är samma personer som rånar? I så fall är det ju mycket märkligt att de inte är infångade redan - spår måste väl finnas. Eller är det flera grupper av rånare som har sina jaktmarker i Borås lugnare områden? Det är nästan mer anmärkningsvärt om staden förfallit till den milda grad.

Det andra fallet jag nämnde som har en egen tråd:

(FB) Kvinnan överfölls och rånades i Borås

Länken till artikeln jag plockade citat ur: http://www.bt.se/boras/tio-brutala-r...navrattningar/

Hur kommer man åt detta? De stulna korten måste väl användas för bankomatuttag så kanske kameran ger något, men jag gissar att de drar de en huva över ansiktet när de tar ut pengarna? Så hur sätter man dit en liga som denna utan att de dem på bar gärning? Spaning på mobilsignaler för att kartlägga hur människor rör sig? Poliser som civilklädda låtsas vara på hemväg från krogen? Jag minns gamla Spanarna på Hill Street där Belker strök i skumma kvarter för att locka fram rånare...
Senast redigerad av Venator 2017-09-06 kl. 22:02.
Citera
2017-09-06, 22:00
Medlem
PWallenbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Nu i helgen, lördagen den 9 september, rånades ett ungt par vid Vattentornet av tre maskerade män. Kvinnan fick stanna kvar med två rånare medan mannen tvingades ta med en rånare hem där han blev rånad på mobiler, dator och spelkonsol, utöver att rånaren tvingade till sig koden till bankkort. ..

Om rånet ska ske vid vattentornet nu på lördag så borde ju polisen ha en hyfsad chans att gripa förövaren.(?)
Citera
2017-09-06, 22:02
Medlem
Tror att rånare-följer-med-hem kommer bli vanligare och vanligare, är väl en naturlig fortsättning på personrånen. Man ska nog inte heller vara för kaxig under rånen då de faktiskt inte har mycket att förlora på att använda rätt grovt våld. Såg att många i dom trådar du räknade var rätt kaxiga och sa att det är väl bara att spöa do och kämpa emot.

Skulle de sätta en kula i dig så du avlider får de inget jättestraff utan de kommer fortfarande ha mycket kvar av livet när de kommer ut. Skulle de bara sätta en i ditt knä så är det nästan inget straff alls.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in