• 1
  • 2
2017-09-02, 14:08
Medlem
Hej! (Bild finns längst ner)

Jag spelar tennis rätt så mycket och förra helgen så skada jag mig i knät , det läker aldrig och det irriterar mig för jag kan inte spela nu för det gör för ont!

Symptom jag har:

Ont bakom knät

Ont och spänd känsla i övre vadmuskeln

Väldigt ont och hettade känsla vid och runt såret

Ibland när jag går så får jag nervstötar från knät så det viker sig

Står jag upp och pissar så får jag svinont i knät , ni vet ju hur man brukar stå o pissa , blir ju konstig belastning på knät.

Jag kan gå men ibland gör det väldigt ont, ibland gör det nästan inge ont alls mer än att det känns ömt.

Ska jag besöka läkaren nu med tanke på att det gått en vecka och det blir bara värre? Smärtan i vaden har kommit senaste 2 dagarna tex.

Vad kan jag göra själv för att snabba på läkningen?

https://imgur.com/a/6JQ72

Tacksam för svar! Vill kunna spela tennis igen innan värmen är borta!!!

Såret ser ut sådär efter en vecka , inte stort så jag fattar inte hur det kan ge så mycket besvär..
Senast redigerad av Yod4 2017-09-02 kl. 14:14.
Citera
2017-09-02, 14:18
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yod4
Hej! (Bild finns längst ner)

Jag spelar tennis rätt så mycket och förra helgen så skada jag mig i knät , det läker aldrig och det irriterar mig för jag kan inte spela nu för det gör för ont!

Symptom jag har:

Ont bakom knät

Ont och spänd känsla i övre vadmuskeln

Väldigt ont och hettade känsla vid och runt såret

Ibland när jag går så får jag nervstötar från knät så det viker sig

Står jag upp och pissar så får jag svinont i knät , ni vet ju hur man brukar stå o pissa , blir ju konstig belastning på knät.

Jag kan gå men ibland gör det väldigt ont, ibland gör det nästan inge ont alls mer än att det känns ömt.

Ska jag besöka läkaren nu med tanke på att det gått en vecka och det blir bara värre? Smärtan i vaden har kommit senaste 2 dagarna tex.

Vad kan jag göra själv för att snabba på läkningen?

https://imgur.com/a/6JQ72

Tacksam för svar! Vill kunna spela tennis igen innan värmen är borta!!!

Såret ser ut sådär efter en vecka , inte stort så jag fattar inte hur det kan ge så mycket besvär..

Själva såret ser ju inte mycket ut för världen, det borde du knappt känna av.

Låter mer som om du har en skada inne i eller runt knät som du borde kolla upp. Ledband? Menisk? Muskelfäste/-bristning?
Citera
2017-09-02, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Själva såret ser ju inte mycket ut för världen, det borde du knappt känna av.

Låter mer som om du har en skada inne i eller runt knät som du borde kolla upp. Ledband? Menisk? Muskelfäste/-bristning?

Har ingen aning om vad det kan vara men det känns inte skönt iaf , trodde såret var orsaken typ att det infekterat bakom knät eller något pga såret?

Om ni känner bakom erat knä så är det som 2st senor på varsin sida , den på högra sidan har jag mest ont i och bakom utöver det jag nämt
Citera
2017-09-02, 14:27
Medlem
Men jag känner av såret pga nervstötarna jag får där det sitter och att det känns som nerven är konstant lätt tryck på , ni vet där läkaren brukar knacka
Citera
2017-09-02, 14:27
Medlem
TuckerandDales avatar
Skulle tro att du har början på en infektion. Bara att åka in lämna blodprov och få antibiotika utskrivet.
Citera
2017-09-02, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TuckerandDale
Skulle tro att du har början på en infektion. Bara att åka in lämna blodprov och få antibiotika utskrivet.

Helt seriöst så har jag ingen lust med det , blir så krångligt med jobbet , men självklart gör jag väl det om jag måste.

Vad kan jag göra själv mer än att tvätta rent? För att få slippa besöka läkaren för ett jävla skrapsår..
Citera
2017-09-02, 14:54
Medlem
AX64s avatar
Klart det inte läker på en vecka?
Citera
2017-09-02, 15:05
Medlem
TuckerandDales avatar
Citat:
Helt seriöst så har jag ingen lust med det , blir så krångligt med jobbet , men självklart gör jag väl det om jag måste.

Vad kan jag göra själv mer än att tvätta rent? För att få slippa besöka läkaren för ett jävla skrapsår..
Du kan göra en jodopaxlösning samma som innan operation. Gör rent ordentligted lösningen.
Citera
2017-09-02, 16:40
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Såret är inte infekterat. Du behöver inte antibiotika. Låt också bli att ha på en massa kemikalier som bara skadar vävnaden och gör att det tar längre tid att läka.

Börjar det se sämre ut med ökad vätskning eller rodnad så gå i första hand till distriktssköterska. Dom är jätteduktiga på att lägga om sår på bästa sätt.

Sedan är en annan fråga om du skadat något annat i knät. Hur gick det till mer exakt när du skadade dig?

Skrapade du i marken eller slog du i någon kant på något? Föll du medan du sprang? Tror du attknät vreds på något sätt?
Citera
2017-09-02, 16:46
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

Du kan inte ha så ont som du säger av ett skrapsår, speciellt inte på andra ställen som bakom knät eller i vadmuskeln. Inte heller nervstötar så att knäet viker sig. Då krävs någon annan skada också.

Ont runt såret och hettande känsla är normalt, men allt det andra tyder på en annan skada som det jag gav exempel om i tidigare inlägg.
Citera
2017-09-03, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EbolaTillAlla
Såret är inte infekterat. Du behöver inte antibiotika. Låt också bli att ha på en massa kemikalier som bara skadar vävnaden och gör att det tar längre tid att läka.

Börjar det se sämre ut med ökad vätskning eller rodnad så gå i första hand till distriktssköterska. Dom är jätteduktiga på att lägga om sår på bästa sätt.

Sedan är en annan fråga om du skadat något annat i knät. Hur gick det till mer exakt när du skadade dig?

Skrapade du i marken eller slog du i någon kant på något? Föll du medan du sprang? Tror du attknät vreds på något sätt?

Jag föll när jag sprang så snabbt jag kunde för att hinna på en boll, sen när jag slog över bollen i farten så halka jag på blöt mossa när jag skulle stanna o göra slaget.

Blev en slags konstig vridning i benet för man vrider ju hela kroppen när man slår ett slag i tennis , och samtidigt halka i hög fart så kan du ju tänka dig hur det blev i slagmomentet.

Ja jag vred om knät , foten hamnade fan inåt i fallet och jag slog i hårt , kunde inte resa mig på ett tag , sen hur mycket jag vred om vet jag inte.
Både fot och knä gjorde bra jävla ont.
Men nu är foten bra men knät besvärar mig än , nu är det svullet oxå
Citera
2017-09-03, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Du kan inte ha så ont som du säger av ett skrapsår, speciellt inte på andra ställen som bakom knät eller i vadmuskeln. Inte heller nervstötar så att knäet viker sig. Då krävs någon annan skada också.

Ont runt såret och hettande känsla är normalt, men allt det andra tyder på en annan skada som det jag gav exempel om i tidigare inlägg.

Fan då , jag som hoppades på att det var såret som skapade nån slags inflammation runt knät som orsakade besvären , för det vore ju lite lindrigare i mina öron än dom andra tänkbara alternativen du nämt.

Sen tänkte jag på läkningstiden med , är det något av det du nämnt så lär det väl ta ett tag innan det läker, jämfört med om såret hade inflammerat knät
Senast redigerad av Yod4 2017-09-03 kl. 23:23.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in