• 1
  • 2
2017-09-01, 06:14
Medlem
sparkakamels avatar
Har bestämt mig för att testa LCHF- metoden i ca 1 månads tid och se om jag klarar av det. Från och med idag till första oktober. Men jag har några frågor på det.

Hur strikt ska man vara med metoden, till frukost har jag inte tid till att koka ägg så det blir två skivor knäckebröd, en skiva skinka några skivor ost och ett halvt glas apelsinjuice. Sen några oliver. Det är vad jag äter till frukost.

Vad har ni för rekommendationer till att ersätta spaggeti mot till som ska passa köttfärsås? Eller ris till chili corn carne?

Jag vill uppnå det här: Kolhydratrik mat kan binda vätska i kroppen och göra dig mer svullen. När du slutar med den maten tappar du överskottsvätska via njurarna. Det ger ibland vätske- och saltbrist första veckan innan kroppen hunnit vänja sig, vilket kan ge huvudvärk, yrsel med mera. Det går snart över av sig själv när kroppen anpassar sig och din fettförbränning ökar.

Jag känner att kroppen är väldigt vätskefylld av någon anledning.

För övrigt dricker jag inte alkohol så mycket men ska avstå en hel månad för sakens skull, äter inte godis eller chips, läsk finns inte på kartan för mig.

Hur kan ni hjälpa den här vätskefyllda mannen?
Citera
2017-09-01, 06:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sparkakamel
Har bestämt mig för att testa LCHF- metoden i ca 1 månads tid och se om jag klarar av det. Från och med idag till första oktober. Men jag har några frågor på det.

Hur strikt ska man vara med metoden, till frukost har jag inte tid till att koka ägg så det blir två skivor knäckebröd, en skiva skinka några skivor ost och ett halvt glas apelsinjuice. Sen några oliver. Det är vad jag äter till frukost.

Vad har ni för rekommendationer till att ersätta spaggeti mot till som ska passa köttfärsås? Eller ris till chili corn carne?

Jag vill uppnå det här: Kolhydratrik mat kan binda vätska i kroppen och göra dig mer svullen. När du slutar med den maten tappar du överskottsvätska via njurarna. Det ger ibland vätske- och saltbrist första veckan innan kroppen hunnit vänja sig, vilket kan ge huvudvärk, yrsel med mera. Det går snart över av sig själv när kroppen anpassar sig och din fettförbränning ökar.

För övrigt dricker jag inte alkohol så mycket men ska avstå en hel månad för sakens skull, äter inte godis eller chips, läsk finns inte på kartan för mig.

Låter grymt tråkigt den där maten... Varför inte hitta något gott? Skulle rekomendera denna receptsidan med tusentals goda LCHF recept:

http://www.mytaste.se/recept/lchf

Det är bara att laga recepten och äta. På en månad hinner du inte testa allt gott så föreslår att du kör ett år istället.
Citera
2017-09-01, 06:39
Medlem
Aramidhearts avatar
Citat:

Jag hoppas att det är vad du äter när du INTE går på lchf, för den frukosten är en kolhydratbomb.

Om man säger såhär. flytande kolhydrater måste ner till noll.
Fast föda kollar du på innehållsförteckningen, kolhydrater per 100g måste vara 5g eller mindre.

Sen ju duktigare du är på att hålla nere kolhydraterna desto snabbare kommer du gå ner i vikt.

Jag gick ner 13kg på 12veckor. tyckte jag var bra med tanke på att jag åt ägg och bacon till frukost
Och biff med bea ett par ggr i veckan
Citera
2017-09-01, 06:44
Medlem
sparkakamels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Låter grymt tråkigt den där maten... Varför inte hitta något gott? Skulle rekomendera denna receptsidan med tusentals goda LCHF recept:

http://www.mytaste.se/recept/lchf

Det är bara att laga recepten och äta. På en månad hinner du inte testa allt gott så föreslår att du kör ett år istället.

Det är inte det goda jag är efter.
Citera
2017-09-01, 06:46
Medlem
sparkakamels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramidheart
Jag hoppas att det är vad du äter när du INTE går på lchf, för den frukosten är en kolhydratbomb.

Om man säger såhär. flytande kolhydrater måste ner till noll.
Fast föda kollar du på innehållsförteckningen, kolhydrater per 100g måste vara 5g eller mindre.

Sen ju duktigare du är på att hålla nere kolhydraterna desto snabbare kommer du gå ner i vikt.

Jag gick ner 13kg på 12veckor. tyckte jag var bra med tanke på att jag åt ägg och bacon till frukost
Och biff med bea ett par ggr i veckan

Verkligen? En skiva knäcke väger som mest 10 gram. Flytande kalorier då syftar du på vätska?
Citera
2017-09-01, 08:15
Medlem
Citat:
Det är inte det goda jag är efter.

Fast LCHF handlar i stort sett bara om att hitta god mat med bra näringsvärden. Det är en kost som gör att vi blir normalviktiga och friska. Det är hela grejen.

Om du vill tappa några snabba kilon så kan du banta bäst du vill. Men du kommer ändå misslyckas då det handlar om att hitta en bra kosthållning efter bantningen.
Senast redigerad av MRZnr1 2017-09-01 kl. 08:18.
Citera
2017-09-01, 08:19
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

Det där var definitivt inte LCHF.

Tid att koka ägg? Du verkar leta efter ursäkter att inte köra LCHF. Gå upp tio minuter tidigare eller koka dem kvällen innan.
Citera
2017-09-01, 08:22
Medlem
sparkakamels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Fast LCHF handlar i stort sett bara om att hitta god mat med bra näringsvärden. Det är en kost som gör att vi blir normalviktiga och friska. Det är hela grejen.

Om du vill tappa några snabba kilon så kan du banta bäst du vill. Men du kommer ändå misslyckas då det handlar om att hitta en bra kosthållning efter bantningen.

Ska tänka på det och du har en poäng i det.
Citera
2017-09-01, 08:23
Medlem
sparkakamels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Det där var definitivt inte LCHF.

Tid att koka ägg? Du verkar leta efter ursäkter att inte köra LCHF. Gå upp tio minuter tidigare eller koka dem kvällen innan.

Vad är inte lchf?
Citera
2017-09-01, 10:08
Medlem
jpettersson1991s avatar
Du kommer inte få vätskebrist (eller saltbrist) bara för du väljer en kost med mindre kolhydrater, det spelar heller ingen roll om fettförbränningen ökar eller inte. Två knäckemackor och ett halvt glas juice kan säkert ingå i en LCHF-baserad kost, beror ju på hur dygnets totala intag ser ut. Rekommenderar ändå att du försöker hitta något som är hållbart för dig och din vardag, att tappa några kg på en månad säger inte så mycket om du sedan går upp allt igen för du återgår till dina gamla vanor.
Citera
2017-09-01, 10:09
Medlem
PTHJs avatar
Citat:
Vad är inte lchf?
Vad har du själv för idéer vad som är LCHF?
Äter själv LCHF-inspirerat och har tidigare också ätit ganska strikt map kolhydraterna, 20g per dag.
Citera
2017-09-01, 15:55
Medlem
Varför har du just valt att köra LCHF?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem