2017-08-30, 10:22
Medlem
tvattmedels avatar
Hej Flashback.

Jag har snusat i ungefär ett år nu och jag har börjar märka att jag fått extra tunnt tandkött på högra sidan (där jag brukar ha prillan) och börjar bli nojjig.

Jag är såklart medveten om att snus fräter men jag blir bara orolig att det ska gå hål i tandköttet & att det inte kommer läka.

Tycker ni att jag borde oroa mig och trappa ner på snusandet och se om det blir bättre eller bara köra på som vanligt?

För er som undrar så snusar jag general xr strong för det mesta.

Väldigt tacksam för svar

Mvh
Citera
2017-08-30, 10:32
Medlem
AX64s avatar
Har samma grej på ena sidan och oroar mig med. Har dock snusas i 15 år ungefär och det har inte direkt blivit värre tycker jag. Dessutom har jag läst att det faktiskt brukar läka igen om man låter bli att stoppa snusen där ett tag (vilket jag personligen tycker låter lite osannolikt men vem vet).

Bäst är nog att visa upp käften för en tandhygienist och höra vad denne tycker om det hela.
Citera
2017-08-30, 10:39
Medlem
Jag har snusat i runt 20 år (orkar inte räkna)

Vad är tandkött?

Klart som fan att det fräter ner skiten.

Vad vill du exakt höra här? Jag är här 20 år senare (se ovan) alive and kicking, men jag har vidriga tänder.

Ditt liv/din hälsa kommer inte påverkas, men dina tänder/tandkött kommer vara som en öppen gata när det är rea för muslimer att hyra lastbilar.

Sluta medans du fortfarande kan.
Citera
2017-08-30, 10:47
Medlem
kobents avatar
Klart som fan kroppen påverkas av att ha en prilla i käften hela tiden..
Blodtrycket blir förhöjt, kärlen krymper och ger minskad blodcirkulation. Det ökar risken för stroke.

Tandhygien är egentligen det minsta problemet, nikotin är skit! Tandköttet kommer ej att komma tillbaka så mitt råd är att lägga ner om du vill ha ett tandkött i framtiden.
Citera
2017-08-30, 10:53
Medlem
tvattmedels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AX64
Har samma grej på ena sidan och oroar mig med. Har dock snusas i 15 år ungefär och det har inte direkt blivit värre tycker jag. Dessutom har jag läst att det faktiskt brukar läka igen om man låter bli att stoppa snusen där ett tag (vilket jag personligen tycker låter lite osannolikt men vem vet).

Bäst är nog att visa upp käften för en tandhygienist och höra vad denne tycker om det hela.
Okej, hur länge hade det varit så tunnt för dig? För mig har det kanske varit så 2 veckor eller nånting men endå kört på och nojjar bara mer & mer.
Citera
2017-08-30, 10:56
Medlem
tvattmedels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kobent
Blodtrycket blir förhöjt, kärlen krymper och ger minskad blodcirkulation. Det ökar risken för stroke.

Tandhygien är egentligen det minsta problemet, nikotin är skit! Tandköttet kommer ej att komma tillbaka så mitt råd är att lägga ner om du vill ha ett tandkött i framtiden.
Yes du har rätt. Jag testade sluta men det var så jävla jobbigt så jag gav upp. Men får ge det ett försök till då
Citera
2017-08-30, 11:24
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tvattmedel
Okej, hur länge hade det varit så tunnt för dig? För mig har det kanske varit så 2 veckor eller nånting men endå kört på och nojjar bara mer & mer.

Några år, gissningsvis tre till antalet. Snusar kring en dosa portion per dag. Nu är det svårt att bedöma vad som ska räknas som tunt tandkött och det är ju inte så att jag dagligen, innan jag började snusa, gick och mätte mitt tandkött liksom. Men det ser ut som att det är tunnare än det ska där helt enkelt. Har därför (och av andra skäl) gått över till nikotinfria alternativ som dessvärre inte gjort det bättre men lyckligtvis ej heller sämre.
Citera
2017-08-30, 13:20
Medlem
tvattmedels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AX64
Några år, gissningsvis tre till antalet. Snusar kring en dosa portion per dag. Nu är det svårt att bedöma vad som ska räknas som tunt tandkött och det är ju inte så att jag dagligen, innan jag började snusa, gick och mätte mitt tandkött liksom. Men det ser ut som att det är tunnare än det ska där helt enkelt. Har därför (och av andra skäl) gått över till nikotinfria alternativ som dessvärre inte gjort det bättre men lyckligtvis ej heller sämre.
Okej tack för svar
Citera
2017-08-30, 14:33
Medlem
Dark Intentionss avatar
Jag har snusat i omkring 20 år till och från. Innan det blev ockerpriser på snus köpte jag Göteborgs rapé portion, då la jag snusen ganska långt fram under överläppen. Efter kanske 6 år började tandköttet bli så tunt så att jag tyckte mig kunna skymta tanden bakom. Det var fantastiskt otäckt så jag flyttade bak den så de ligger framför tand typ 4-6 om du förstår hur jag menar.

I samma veva började jag köpa billigare snus vilka jag upplever har sämre innehåll och fräter sämre. Tandköttet fram har bildats nytt och jag har fortsatt med billigt snus, har inga problem.

Har snusat både vanliga och white och jag förespråkar white iom att de inte ger samma bruna fula snuständer. Snusar just nu omkring en dosa "kronan vit stark" om dagen.
Citera
2017-08-30, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kobent

Det där stämmer då inte på mig iaf, jag har snusat nu i 36 år och kollar mig via hälsokontroll 2ggr /år
sedan -89.
Blodtryck och annat är perfekt, tandköttet hade jag bara problem med i början, sved som fan till och från, tandstatus mycket bra och jag känner inte av några som helst problem som ska vara relaterat till snusintag.
Efter att tobaksskatten rusade, så gör jag mitt snus själv nu, då har man iaf möjlighet kontrollera
Natriumkarbonaten, det är den som fräter bort tandköttet hos vissa individer.
Senast redigerad av peckapecan 2017-08-30 kl. 18:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in