• 2
  • 3
2017-08-29, 19:22
Medlem
Om det handlar om så kort tid ska du givetvis inte göra nånting. Låt dom ligga.
Citera
2017-08-29, 23:43
Medlem
nyllet000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hallonpulver
Har sparat på mig 150.000 kr som ligger på ett konto utan ränta. Känns ju drygt. Hur förvaltar jag dem på bästa sätt? Kommer spara runt en 5000 kr / mån i 2 år till. Vill sedan använda allt till en insats. Så de ska inte användas förrän om ca 1,5-2 år.

In med allt på Avanza och köp ÅAC Microtec. Ett av de mest framtidsäkra aktierna just nu.
Citera
2017-08-29, 23:48
Medlem
199702042s avatar
Lev i nuet, skit i morgondagen.

Horor och kokain är ett säkert kort.
Citera
2017-08-30, 07:42
Medlem
Citat:
Har sparat på mig 150.000 kr som ligger på ett konto utan ränta. Känns ju drygt. Hur förvaltar jag dem på bästa sätt? Kommer spara runt en 5000 kr / mån i 2 år till. Vill sedan använda allt till en insats. Så de ska inte användas förrän om ca 1,5-2 år.

Eftersom du skall använda pengarna så snart så är nog räntekonto den enda placeringen att rekommendera. Kanske kan du hitta någon obligation eller liknande som löper på 2 år med något högre ränta men det blir ju inte många kronors skillnad i slutändan på 150k.

Har du bolån så kan du ju amortera. Du frigör ju ändå det kapitalet sen om/när du byter bostad.
Citera
2017-08-30, 08:04
Medlem
Skulle låta pengarna ligga där de är. Inget konstigt med att ha några hundra tusen oinvesterat, med dagens räntor blir det ingen större vinst på så små summor ändå.
Citera
2017-08-30, 13:23
Medlem
JeffDaviss avatar
Hitta en kokainlangare och pruta ner priset till 500kr/g eftersom du köper för 150 lax. Sen bankar du ut skiten 50/50 med bakpulver (förutsatt att du inte själv fått skiten utbankat) och säljer det för 1000kr/g på valfri stureplanskrog. Snabbaste avkastningen du kan få.
Citera
2017-08-30, 14:53
Medlem
Citat:
Tack alla. Var lite blandade uppfattningar. Jag är helt grön när det gäller fonder och aktier. Vad bör jag läsa för att sätta mig in i ämnet som novis? Förstår att det finns en uppsjö med böcker och hemsidor men någon som kan rekommendera något specifikt? En bra bok eller hemsida? Har tagit upp det med en banktjänsteman för ett tag sedan men han sa något om att de kör jobbet åt mig och placerar pengarna. Vill dock själv kunna ha inflytande över det hela. Blir nog lite roligare då.

Haha men snälla, agera direkt. Lämna inte över kontrollen av dina pengar till banktjänstemän, dessa kommer placera i dyra fonder som banken har avtal med och som i flertalet fall inneburit att kunden förlorat stora summor pengar.
Citera
2017-08-30, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
Haha men snälla, agera direkt. Lämna inte över kontrollen av dina pengar till banktjänstemän, dessa kommer placera i dyra fonder som banken har avtal med och som i flertalet fall inneburit att kunden förlorat stora summor pengar.

Nej nej det är inget jag ska göra. Det var hans förslag och jag tackade nej.
Citera
2017-09-03, 19:28
Medlem
Efter lite tanke. Tänkte placera pengarna hos Santander (1% ränta nu, obunden).

Tänkte dock även lära känna fond- och aktievärlden samtidigt. Är totalt grön. Läste lite om Avanza zero och Nordnet Superfond. Vilken bör jag välja? Något annat? Hur mycket att börja med? Bara för att få ett hum om det hela? 1000? 5000? Bör man fylla på månadsvis och hur mycket för en total nybörjare?
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in