• 1
  • 2
2017-08-28, 21:25
Medlem
Har sparat på mig 150.000 kr som ligger på ett konto utan ränta. Känns ju drygt. Hur förvaltar jag dem på bästa sätt? Kommer spara runt en 5000 kr / mån i 2 år till. Vill sedan använda allt till en insats. Så de ska inte användas förrän om ca 1,5-2 år.
Citera
2017-08-28, 21:32
Medlem
Finns otroligt många trådar med samma frågeställning så om du bara söker på forumet så kommer du hitta läsning så att det räcker och blir över.

En bra tumregel är 10 procentenheter aktieexponering per år det är kvar tills pengarna ska användas. Resten kan du lägga på ett högräntekonto med insättningsgaranti. Kolla på pricerunner/compricer var du får högst ränta.
Citera
2017-08-28, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
En bra tumregel är 10 procentenheter aktieexponering per år det är kvar tills pengarna ska användas. Resten kan du lägga på ett högräntekonto med insättningsgaranti. Kolla på pricerunner/compricer var du får högst ränta.

Högräntekonto? Tror inte Ts kommer hitta något sådant hur mycket pricerunner/compricer än används.

Sen fattar jag inte riktigt "10% enheter per år det är kvar tills pengarna skall användas".

Mitt tips är annars en aktivt förvaltad Sverigefond.
Citera
2017-08-28, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Högräntekonto? Tror inte Ts kommer hitta något sådant hur mycket pricerunner/compricer än används.

Sen fattar jag inte riktigt "10% enheter per år det är kvar tills pengarna skall användas".

Mitt tips är annars en aktivt förvaltad Sverigefond.
Hur kan det vara svårt att förstå den tumregeln? Ju närmare man kommer till användningen så drar man ner på aktieexponeringen genom att överföra större del till räntekonton. Mindre risk eller behöver det förklaras tydligare?
Citera
2017-08-28, 21:46
Medlem
lyktstolpes avatar
Investera de i dig själv,
Citera
2017-08-28, 22:50
Medlem
Sperssons avatar
.
Säg så här; Ju säkrare placering desto lägre garanterad avkastning.
Citera
2017-08-28, 23:04
Medlem
Köp fonder med låg avgift några indexfonder småbolag teknink och fastigheter.

Köp för 10-15 000 i månaden tills du placerat dina 150k och fortsätt sen med det du tänkt månadspara.
Citera
2017-08-28, 23:04
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:

1-1,7 procent är ju bättre än noll.

Citat:

Är inte så avancerat. Ska du ha pengarna nästa år - ha max 10 % av kapitalet på börsen. Ska du ha dem om fem år, högst 50 % o.s.v.
Citera
2017-08-29, 00:46
Medlem
Börja med att fråga dig själv hur mycket du är beredd att förlora.

Jag hade personligen betalat höga avgifter för att få en hedgad portfölj, vilket jag kanske är ensam om här.

Något i den här stilen:

Arcturus A
Catella Nordic L/S Equity R
Aktie-Ansvar Kvanthedge
SEB Asset Selection SEK- Lux
Sensor Sverige Select
AMF räntefond mix

25k i varje fond. 1/3 hedgefonder long/short, 1/3 CTA-fonder och 1/3 blandfond + räntefond. Dock förbannat svårt att säga om det är rätt portfölj för dig. Portföljen borde i alla fall ha en skaplig avkastning och vara någorlunda skyddad mot nedgång.
Citera
2017-08-29, 10:57
Medlem
Tack alla. Var lite blandade uppfattningar. Jag är helt grön när det gäller fonder och aktier. Vad bör jag läsa för att sätta mig in i ämnet som novis? Förstår att det finns en uppsjö med böcker och hemsidor men någon som kan rekommendera något specifikt? En bra bok eller hemsida? Har tagit upp det med en banktjänsteman för ett tag sedan men han sa något om att de kör jobbet åt mig och placerar pengarna. Vill dock själv kunna ha inflytande över det hela. Blir nog lite roligare då.
Citera
2017-08-29, 11:17
Medlem
Citat:

Vad är det som är oklart?
Citera
2017-08-29, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hallonpulver
Har sparat på mig 150.000 kr som ligger på ett konto utan ränta. Känns ju drygt. Hur förvaltar jag dem på bästa sätt? Kommer spara runt en 5000 kr / mån i 2 år till. Vill sedan använda allt till en insats. Så de ska inte användas förrän om ca 1,5-2 år.

Sparkonto med ränta. På så kort sikt som max 2år känns det onödigt riskabelt att ha de på börsen om du frågar mig
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in