2017-08-28, 20:33
Bannlyst
Hur såg er handteknik/spark-fördelning ut?

Nyfiken på om min klubb utmärker sig (i negativ bemärkelse) för när det gäller träning i grundtekniker lyser sparkar med sin frånvaro... Och vi har inte mittsträning varje pass (oftast men inte alltid)... Lite stretchövningar med sparkar förekommer men i övrigt är grundtekniker endast slag och blockeringar. + mönster förstås. För att träna sparkar krävs mittspass. Finner det märkligt med tanke på stilen
Citera
2017-08-28, 23:56
Bannlyst
Ska tillägga att ITF TaeKwonDo erbjuder klart bättre, modernare träning än Japansk Karate (Shotokan) där studenterna inte har mittsträning - slår inte på något. Mekaniken i sparkarna är förstås bättre/vidareutvecklade från Karatens korta, snäva rörelser. Mer höft och vridning i TaeKwonDon=mer kraft.

Men för lite träning i sparkar i när det inte är mitts på min klubb! Frustrerande.
Citera
2017-08-31, 19:45
Medlem
Vilken nivå tränar du på?

Alla instruktörer följer ju egen didaktisk tanke och numer ska man väl gradera för att ens få vitt bälte? När jag tränade så utgjordes graderingen till vitgult av tre kombinationer i fyra riktningar. En med fokus på slag, en på blockering samt en med frontspark.

Om du förbereds för en sån kan jag förstå om det blir mer fokus på slag o block då det är det du kommer göra mest på denna gradering.

Överlag bjuder väl de flesta kampsporter på rundsparkar från dag ett såklart o jag tror vi ser ganska olika upplägg beroende på utövande instruktör. Har du frågat din närmaste tränare om detta? Och om du kan tekniken på sparkarna finns det väl inget som hindrar dig från att öva lite extra på egen hand (fot *fniss*)?
Citera
2017-09-01, 00:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tikkie
Vilken nivå tränar du på?

Rött bälte. Har tränat i tre och ett halvt år. Jag kan alla grundsparkar + hopp och snurrvarianter men finner det märkligt att vi inte tränar sparkar metodiskt på samma sätt som handtekniker. En TKD-instruktör borde ju besitta en hel del kunskaper som kan vara nyttiga. Det oftast den yngre assisterande instruktörens träningar som är sparkorienterade. Ör det vanligt att gamla mästare tenderar att vara mer konservativa??

Nu påstår jag inte att vi aldrig någonsin haft sparkpass i grundträning, men de är sällsynta. Och självklart ska handtekniker avhandlas, men det är en löjligt snäv fördelning till just blockeringar och raka slag i det som instrueras. Sparkar sker nästan uteslutande i den "fria träningen" mot mittsar.
Senast redigerad av Acerbic 2017-09-01 kl. 00:55.
Citera
2017-09-01, 06:02
Medlem
Konservativ betyder gammalmodig och med det menas att man fastnat i gamla traditioner. Med tanke på att General Chois Tkd går på en spark/slag-ratio på 2/1 (samt att Choi var student av karate) har jag svårt att se att stilen någonsin varit slagorienterad- speciellt då guardsystemet är en smula naivt för handkamp.

Det är knappast möjligt att ens försöka finna ett mönster baserat på ålder bland instruktörerna. Det är snarast en didaktisk fråga. Som du säger: mer slag med ene, något fler sparkar med den andre. Det berättar att den assisterande instruktören fyller ut de hål hen själv ser- dvs broderar ut didaktiken.

Be om fler övningar med fokus på sparkar. Så enkelt är det, skulle jag tro.
Citera
2017-09-01, 12:46
Bannlyst
Citat:

Det är knappast möjligt att ens försöka finna ett mönster baserat på ålder bland instruktörerna. Det är snarast en didaktisk fråga. Som du säger: mer slag med ene, något fler sparkar med den andre..

Men vad tror du det beror på att den assisterande instruktören runt 50 år drillar fottekniker på högt tempo medan den ännu äldre mästaren (60 år) kan spendera 10 minuter att föreläsa om en korrekt stance och handtekniker, utan någon som helst motsvarande stränghet för hur man ska sparka? När vi sparkar är det bara "kolla på vad svartbältarna gör mot mittsar och gör detsamma".

Liksom vad fan? Det är precis lika mycket av en vetenskap att sparka som att slå/blockera.
Senast redigerad av Acerbic 2017-09-01 kl. 12:54.
Citera
2017-09-01, 13:04
Bannlyst
1 pass med den assisterande instruktören utvecklar mig snabbare än 3 månader med den gamla mästaren. Tyvärr har vi bara några fåtal pass med den assisterande termin per termin. Då jävlar får vi träning och utlärning i sparkar!
Citera
2017-09-04, 21:01
Medlem
Tycker nog mest att du är en ganska respektlös och otacksam elev att tas med då du i princip går ut på en offentlig bräda o snackar skit om en person du frivilligt delar din tid med. Byt klubb om du är missnöjd.

Jag har haft ett otal elever genom åren i thaiboxning o jag hade stoppat en sån elev i dörren o ordnat så klubben betalade tillbaka medlemsavgiften.

Marknadsekonomi. Du är kunden. Snacka med tränaren vid missnöje eller så, som sagt, går man nånstans där ens träningsmål tillfredsställs.
Citera
2017-09-04, 23:34
Bannlyst
Citat:
Tycker nog mest att du är en ganska respektlös och otacksam elev att tas med då du i princip går ut på en offentlig bräda o snackar skit om en person du frivilligt delar din tid med. Byt klubb om du är missnöjd.

Jag har haft ett otal elever genom åren i thaiboxning o jag hade stoppat en sån elev i dörren o ordnat så klubben betalade tillbaka medlemsavgiften.

Marknadsekonomi. Du är kunden. Snacka med tränaren vid missnöje eller så, som sagt, går man nånstans där ens träningsmål tillfredsställs.

Jag betalar för att lära mig att sparka. Då ska inte instruktionen avhandla 95% karateblockeringar för att instruktören är för gammal för att demonstrera avancerade sparkmönster. Är det ett orimligt krav? Jag har inga andra ställen att träna ITF i närområdet.

Och nu handlade inte om vilka beslut jag ska ta utan om min träning är normal, vilket den tyvärr nog inte utifrån din respons. Jag har lyckats hitta en TKD-klubb som tränar som karate.
Senast redigerad av Acerbic 2017-09-04 kl. 23:51.
Citera
2017-09-04, 23:56
Bannlyst
Citat:

Det gjorde redan första terminen. Han kommer inte demonstrera tekniker som han inte själv kan göra (längre). De är ganska uppenbart efter tre och ett halvt år.
Citera
2017-09-05, 22:48
Medlem
one_sizes avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Acerbic
Jag betalar för att lära mig att sparka. Då ska inte instruktionen avhandla 95% karateblockeringar för att instruktören är för gammal för att demonstrera avancerade sparkmönster. Är det ett orimligt krav? Jag har inga andra ställen att träna ITF i närområdet.

Och nu handlade inte om vilka beslut jag ska ta utan om min träning är normal, vilket den tyvärr nog inte utifrån din respons. Jag har lyckats hitta en TKD-klubb som tränar som karate.

Nog för att jag inte vill hålla med vår kampsporstexpert på hela 3.5 år och som har europas starkaste pappa men om vi ska prata om marknadsekonomi så är det svårt att undvika konsumenträtt. Så, hur lätt är det för en konsument att få tillbaka sina pengar för att TKD kurs har för få sparkar (dvs inte tjänsten inte uppnår och uppfyller konsumentens förväntningar) och vilka marknadsrättsliga åtgärder kan man göra för en McDojo eller klubbar som håller dålig kvalitet... utöver att just ge konsumentomdöme.

Sen är random tråd på FB där klubben är inte namngiven och därmed inte ens kan försvara sig lite så där.
Citera
2017-09-05, 23:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av one_size
Nog för att jag inte vill hålla med vår kampsporstexpert på hela 3.5 år och som har europas starkaste pappa men om vi ska prata om marknadsekonomi så är det svårt att undvika konsumenträtt. Så, hur lätt är det för en konsument att få tillbaka sina pengar för att TKD kurs har för få sparkar (dvs inte tjänsten inte uppnår och uppfyller konsumentens förväntningar) och vilka marknadsrättsliga åtgärder kan man göra för en McDojo eller klubbar som håller dålig kvalitet... utöver att just ge konsumentomdöme.

Sen är random tråd på FB där klubben är inte namngiven och därmed inte ens kan försvara sig lite så där.

Tack för stödet Jag förblir lojal till min klubb, men är oändligt frustrerad då det faktiskt är en högst meriterad, men gammal instruktör. Ingen Mcdojo-mästare. Det är bittert helt enkelt. Han har själv påtalat att han inte kan utföra samma tekniker som förr. Den assisterande instruktören berättade för mig att det var mer sparkar förr.... Vi kanske sparkar mycket jämfört med en Karateklubb, men det är fortfarande för lite sett till vad jag uppfattar som standarden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in