2017-08-28, 13:35
Medlem
BadCash81s avatar
Har fått en ganska jobbig träningsvärk och svaghet i lårens framsida strax ovanför knäna, vilket egentligen bara märks riktigt mycket när jag sitter på huk och ska resa mig upp. Då är det som att musklerna bara har 50% av sin kraft och jag måste antingen ta i så det gör ont eller ta stöd med armarna och häva mig upp (då gör det inte ont).

Misstänker att jag överansträngt musklerna på något vis genom att arbeta mycket på huk under sommaren, har meckat med mopeder och andra grejer, mycket sittande på huk och på knä har det blivit. Kände väl av det lite grann för 4-5 veckor sedan, men det har blivit värre de senaste 2 veckorna.

Verkar väl vara någon slags överansträngning och kanske muskelinflammation? Bör jag kontakta vårdcentralen? Eller ska jag testa att knapra Ipren en vecka först? Någon som haft samma sak och blivit av med det?

Förstår ju att jag borde undvika allt som gör ont, men böjer jag på ryggen istället för benen när jag arbetar så riskerar jag ju att riva upp mitt ett år gamla diskbråck istället :/ Pest eller kolera typ...
Citera
2017-08-28, 20:07
Medlem
Vårdcentralen kommer troligtvis endast skriva ut diklofenak.
Du kan börja testa med det samt köra med Linnex i det området du har problem.

Är det inte bättre inom 2 veckor kontakta vc då.
Citera
2017-08-29, 21:53
Medlem
Sitt på en pall istället när du meckar. Träningsvärken går över på några dar eller möjligen veckor, bara du slutar att överbelasta. Låter onödigt att besvära vården om detta.
Citera
2017-09-17, 11:02
Medlem
BadCash81s avatar
Knaprade Ipren i två veckor, gjorde inte ett skit. Efter ett kort besök hos sjuksköterska och undersökning av sjukgymnast visade det sig att sjukgymnasten trodde på överbelastning av senorna som fäster i lårmuskeln. Bara att vänta ut men hålla igång normalt med promenader/cykling osv.

Somliga kanske tycker det är onödigt att besvära vården med detta. Min uppfattning är dels att jag sällan har några långvariga bekymmer och därför pekar det på något mer allvarligt än "träningsvärk" när det hållt i sig i över en månad, och dels att vården bäst nyttjas för att "mota Olle i grind", inte som många gör går och har krämpor under en lång tid och sedan behöva utnyttja vården under lång tid för något som kunde avhjälpts redan i början med rätt behandling.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in