2017-08-28, 12:44
Medlem
Min arbetslivserfarenhet är främst inom HR med diverse chefsroller. Känner att jag vill byta bransch helt, mest för att ständigt slippa jobba övertid, stressa och få för lite lön.

Jag har öppnat ögonen för VVS-ingenjör, verkar vara varierande men ändå stimulerande. Är en analytisk person och är van vid att ta ansvar. Men, jag har inget "teknisk tänk" och undrar om det är något man kan lära sig på vägen?

Min inställning är att mitt tekniska intresse kommer att väckas om jag får kunskap inom det. Det man förstår är roligt, i princip. Eller kommer jag inte lyckas särskilt bra i rollen med mina förutsättningar?

Förstår att det är individuellt men jag skulle vilja höra er spontana tanke.

Ni får även flika in om hur jobbet och arbetsmarknaden är i övrigt, hur ser en typisk dag ut, hur är det att vara kvinna i branschen, vilken lön kan man förvänta sig osv.

Tack på förhand!
Citera
2017-08-28, 14:08
Medlem
ImMcGyverLOLs avatar
Tja, spontant tänker jag att du nog skall börja med en utbildning, där kommer du snabbt märka om du gillar det eller inte.
Citera
2017-08-28, 16:19
Medlem
Kennethkvartings avatar
Jag måste säga att det här låter som ett högriskprojekt.

Hur pass teknikintresserad är du? Grejar du med datorer? Om du köper en ny TV, installerar du den själv? Bygger du ihop IKEA-möbler utan att få ett hysteriskt sammanbrott? Byter du däck på bilen själv?

Ja, jag vill veta lite var din nivå ligger helt enkelt.

Jag är inte allt igenom negativ till det ska du veta. Det är trots allt så att VVS-montörer är ofta väldigt självgående, så om du bara är smart och vet på vilken nivå du ska lägga dig gällande detaljstyrning så kan det gå bra.

Tyvärr brukar kvinnor i mansdominerade branscher enligt min erfarenhet ha behov att överkompensera vissa saker för att sätta sig i respekt på ett sätt som blir helgalet.

Min erfarenhet är att de är för släpphänta där de behöver vara hårda och lägger sig i för mycket där de ska låta montörer tänka själv osv.

Men, kom ihåg att alla är barn i början och överlever du bara de första åren i branschen utan att misogyna träskallar såsom Kennethkvarting knäcker ditt självförtroende så hittar du nog ett förhållningssätt som fungerar för dig.
Citera
2017-08-28, 18:29
Medlem
Jag installerar tv, byter däck och bygger ihop Ikea-möbler på egen hand. Jag är väldigt självständig och har ett logiskt tänkande, så jag listar alltid ut hur man ska göra.

Jag instämmer med din syn av kvinnor i mansdominerande yrken. Min fundering är om kvinnor välkomnas eller att män generellt sätt föredrar män i just denna branschen?

Är du i branschen? Tror du man kan vara grön och lära sig det man behöver på 2 år för att kunna börja sin karriär, eller borde man ha meckat med bilar och gått bygg i gymnasiet för att kunna bli duktig?
Citera
2017-08-28, 19:09
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tsukahara
Jag installerar tv, byter däck och bygger ihop Ikea-möbler på egen hand. Jag är väldigt självständig och har ett logiskt tänkande, så jag listar alltid ut hur man ska göra.

Jag instämmer med din syn av kvinnor i mansdominerande yrken. Min fundering är om kvinnor välkomnas eller att män generellt sätt föredrar män i just denna branschen?

Är du i branschen? Tror du man kan vara grön och lära sig det man behöver på 2 år för att kunna börja sin karriär, eller borde man ha meckat med bilar och gått bygg i gymnasiet för att kunna bli duktig?

Jag är inte VVS-ingenjör och inte VVS-montör, men jag är montör/tekniker i en närliggande teknikgren, så jag har träffat otaliga VVS-ingenjörer.

Det är väl som ImMcGyverLOL säger; påbörja utbildningen och var ärlig mot dig själv så lär du märka efter första terminen om det är något för dig eller om du ska hoppa av.

Angående om utbildningen räcker för att gå från gröngöling till kunnig: Har du bara rätt fallenhet och har tur med var du får praktik och blir anställd sedan så kommer det bli bra.

Du verkar ju dessutom ha lyckats omsätta en utbildning till arbete tidigare, så jag tror på dig.

Grattis till ett bra val av yrke förresten, om det nu blir det.
Citera
2017-08-28, 19:32
Medlem
killawifes avatar
Det är precis som med alla yrken, efter ett tag blir det rutin och tråkigt. Det är inget speciellt med just VVS. Men tycker du att det är värt att utbilda dig för att byta till det så gör det.
I slutändan handlar det nog mer om arbetsplatsen och personerna där som gör om du kommer att trivas med jobbet eller ej, så det kan ju vara värt att prova att först byta arbetsplats bara men fortsätta med det titt nuvarande yrke.
Citera
2017-08-29, 00:26
Medlem
Citat:
Min arbetslivserfarenhet är främst inom HR med diverse chefsroller. Känner att jag vill byta bransch helt, mest för att ständigt slippa jobba övertid, stressa och få för lite lön.

Jag har öppnat ögonen för VVS-ingenjör, verkar vara varierande men ändå stimulerande. Är en analytisk person och är van vid att ta ansvar. Men, jag har inget "teknisk tänk" och undrar om det är något man kan lära sig på vägen?

Min inställning är att mitt tekniska intresse kommer att väckas om jag får kunskap inom det. Det man förstår är roligt, i princip. Eller kommer jag inte lyckas särskilt bra i rollen med mina förutsättningar?

Förstår att det är individuellt men jag skulle vilja höra er spontana tanke.

Ni får även flika in om hur jobbet och arbetsmarknaden är i övrigt, hur ser en typisk dag ut, hur är det att vara kvinna i branschen, vilken lön kan man förvänta sig osv.

Tack på förhand!

Nej, det är inget du kan lära dig på vägen för du kommer inte in på jobb utan utbildning. En ingenjörsutbildning inom dom flesta områden är ganska krävande och ofta 3-4 år.
Citera
2017-09-19, 22:02
Medlem
Ozmeisters avatar
VVS-ingenjör här!

Att vara kvinna i branschen är inte helt ovanligt, brukar finnas någon/några på varje kontor. Inget man lägger någon vikt vid eller höjer på ögonbrynen för.

Angående arbetstider kan dessa bli helt galna under vissa perioder. Jobbet är väldigt styrt av deadlines som ska hållas. I praktiken innebär det att man ca 3-4 gånger per år får jobba 14h/dag i en vecka eller två. Är man på större företag är det mindre risk för extrem övertid.

Arbetsmarknaden är riktigt bra, många fixar jobb redan under praktiken.

PM:a om du har frågor.
Citera
2017-11-14, 20:59
Medlem
DrDoaks avatar
Citat:
Men, jag har inget "teknisk tänk" och undrar om det är något man kan lära sig på vägen?
Ja detta får du lära dig under utbildningen.
Citat:
Jag är nyligen utbildad och hittar inte jobb. Lönerna för ingenjörer är ofta sämre än för montörer.

Att vara kvinna är en stor fördel eftersom branschen är full av PK-människor som brinner för jämställdhet.
Citera
2024-06-12, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrDoak
Ja detta får du lära dig under utbildningen.
Jag är nyligen utbildad och hittar inte jobb. Lönerna för ingenjörer är ofta sämre än för montörer.

Att vara kvinna är en stor fördel eftersom branschen är full av PK-människor som brinner för jämställdhet.

Nu är det längesen, men lönerna är inte sämre. På dom 5 största vvs företagen i sverige ligger vvs ingenjörer som ofta jobbar som projektledare, kalkylatorer osv sällan under 700.000 kr per år även som helt färska, förutsätter ofta att dom är vvs montörer i bakgrunden. Vvs montörena ligger pp ca 500.000 om året exklusive ackord, lagbastilägg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in