2017-08-27, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergwall94
I flera hundra år har kyrkan varit en fredad plats i svensk lag fram till 90 talet.

Det har lagts motioner om att återinföra lagen.

Den bör återinföras och då omfatta alla religösa platser, sjukhus och vallokaler om man har för avsikt att utöva sina mänskliga rättigheter där.

Polisen ska självklart gripa brottslingar men det får dem göra på andra platser där dem inte indirekt hindrar människor från sina mänskliga rättigheter.
Det är ett evinnerligt tjat om mänskliga rättigheter. Mänskliga skyldigheter då, varför fokuserar man inte på det i större utsträckning? Att lämna ett land som man befinner sig i illegalt är ett bra exempel.
Citera
2017-08-27, 13:45
Medlem
bergwall94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmokyBacon
Fin tanke där, men det är inte så en rätsstat fungerar och det är helt omöjligt att kunna påvisa det uppsåtet i princip.

Det är så en stat som står upp för mänskliga rättigheter och inte indirekt hindrar mänskliga rättigheter fungerar.

I vissa fall är det svårt att bevisa olika saker även i våldtäktsfall där det inte finns vittnen är det väldigt svårt att bevisa om det skett frivilligt eller ofrivilligt men bara för det kan vi inte döma oskyldiga. Då är det faktiskt bättre att någon brottsling kommer undan än att vi kränker oskyldiga personers mänskliga rättigheter.

Så även om någon skulle utnyttja systemet med fredade platser vilket självklart ska motverkas på alla sätt och vis så får man acceptera att vissa folk kommer alltid utnyttja system.

jag tror dock polisen utan problem kommer kunna gripa och lagföra brottslingar utan att behöva gripa dem på sjukhus, vallokaler och religösa platser.

Vissa folk utnyttjar t.ex försäkringskassan bara för det kan vi inte avskaffa alla bidrag eftersom att det också skulle drabba många oskyldiga.
Citera
2017-08-27, 13:46
Medlem
ace_secs avatar
Bergwall94:s logik

Polisen: Hej, vi har kommit för att hämta dig. Du har fått tre avslag på din asylansökan. Du har inte fullföljt din plikt att återvända till ditt land. Du gömmer dig för polis och myndigheter. Du är i landet olagligt. Du är en brottsling. Eftersom du vägrar att åka självmant måste vi tvinga dig, följ med här nu.

Illegal låtsasflykting: Men nej, vänta. Jag måste få be lite till Gud här i ett par dygn först.

Poisen: Jaha, okej. Förlåt. Vi kommer tillbaka om ett par dagar.
Citera
2017-08-27, 13:48
Medlem
mg57s avatar
Frågan är ju som Jimmie säger: varför plockar man inte bort orosmomenten som sitter och protesterar på det där torget?

Eller sitter dom som gratis valarbetare för Sd? Förstår inte ärligt talat :-)
Citera
2017-08-27, 13:49
Medlem
bergwall94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kamratuppfostran
Fast dessa personer var ju inte i en kyrka. Dom var på ett vandrarhem som absolut inte går under någon form av kyrkofrid.

Om det dessutom stämmer att dom kommer från Albanien så kan man knappast hävda att det är flyktingar som ska få stanna när det knappast är krig eller oro i regionen längre.

Polisen kan ha gjort rätt i detta fallet.

Jag har inte all informationen just om detta fallet.

Jag menar bara på att vissa platser sks vara fredade platser det kan hända att just denna platsen inte var en sådan fredad plats som jag avser och isåfall gjorde polisen inget fel.

Polisen ska dessutom självklart följa nuvarande lagstiftning utan att ta hänsyn till egna åsikter.

Jag anser dock att det bör införas en ny lag om att religösa platser, sjukhus och vallokaler är fredade platser för de som avser att delta eller utöva sina mänskliga rättigheter.
Citera
2017-08-27, 13:52
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
I flera hundra år har kyrkan varit en fredad plats i svensk lag fram till 90 talet.

Det har lagts motioner om att återinföra lagen.

Den bör återinföras och då omfatta alla religösa platser, sjukhus och vallokaler om man har för avsikt att utöva sina mänskliga rättigheter där.

Polisen ska självklart gripa brottslingar men det får dem göra på andra platser där dem inte indirekt hindrar människor från sina mänskliga rättigheter.

Men var dessa familjer ens kristna? Om de inte var kristna kan de ju ändå inte ha utövat sin religion i en kristen kyrka. (För övrigt omhändertogs de på ett vandrarhem och inte i själva kyrkan.)
Citera
2017-08-27, 13:53
Medlem
bergwall94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alipo
Återigen har du någon källa till dina påståenden?

Som jag skrev tidigare vad vill du ha källa på ?

Svensk lag säger inte att dessa platser är fredade.

Lagen om kyrkofrid togs bort på 90 talet.

Detta är mina personliga åsikter att en sådan lag bör instiftas att envar som besöket en vallokal, sjukhus eller religös plats för att utöva sina mänskliga rättigheter ska vara fredad på denna plats.

Om du undrar över de mänskligas rättigheterna så är källan FN mänskliga rättigheter.
Citera
2017-08-27, 13:54
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:

Jag menar bara på att vissa platser sks vara fredade platser det kan hända att just denna platsen inte var en sådan fredad plats som jag avser och isåfall gjorde polisen inget fel.

Polisen ska dessutom självklart följa nuvarande lagstiftning utan att ta hänsyn till egna åsikter.

Jag anser dock att det bör införas en ny lag om att religösa platser, sjukhus och vallokaler är fredade platser för de som avser att delta eller utöva sina mänskliga rättigheter.

I så fall skulle ju godhetsknarkarna i SvK kunna förvara illegala invandrare inom kyrkans område hur länge som helst, och ingen skulle kunna göra något åt dem. Det förstår du väl att det inte funkar?
Citera
2017-08-27, 13:54
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:

Det är klart polisen har gjort rätt och bara för att du anser att vi ska ha illegala zoner i Sverige betyder inte det att det är eller ska bli så.
Citera
2017-08-27, 13:59
Medlem
Zilvios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Dom ska verkställa sitt uppdrag ja, men det finns problem med sättet det gjordes på. Jämför drogtest utanför en röstlokal, vore det också rätt tycker du?

Tycker du att det ska vara möjligt att gripa någon utanför en röstlokal? Vad går gränsen? Vad är skillnaden?
Citera
2017-08-27, 13:59
Medlem
bergwall94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spoiler
Tror du dessa albaner är kristna? Låter osannolikt. Kan nog även handla om några zigenare - som kanske kallar sig kristna om det gynnar deras sak.

Jag pratar inte specifikt om dessa just i detta fallet kan det hända att polisens agerande var korrekt.

Jag pratar allmänt om att det borde införas en lag om fredade platser dit polisen så långt det är möjligt inte får gripa personer eftersom att det indirekt hindrar folk från att utnyttja sina mänskliga rättigheter.

Detta bör isåfall omfatta envar som har för avsikt att utöva sina mänskliga rättigheter i en vallokal, sjukhus eller religös plats.
Citera
2017-08-27, 14:00
Medlem
greta75s avatar
Har inget emot att polisen gjorde den här insatsen, det är deras jobb.

Samtidigt blir jag glad att det finns "goda" människor kvar i Skåne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in